Doprava zdarma hraje prim. Češi jsou přeborníci v online nákupech

  16:00aktualizováno  16:00
Výběr správné doručovací služby hraje pro Čechy stále důležitější roli. Jen v posledním měsíci si nechalo zásilku z e-shopu zaslat devět z deseti uživatelů českého internetu. Jedním z nejdůležitějších kritérií při výběru zásilkové služby přitom byla cena. V průzkumu, který pro KPMG Česká republika vypracovala nezávislá výzkumná agentura Data Collect, to potvrdili čtyři z pěti respondentů.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia

„Češi jsou jednoznačně přeborníci v on-line nakupování. V roce 2017 se podle dat Asociace pro elektronickou komerci v e-shopech protočí na 115 miliard korun. Tomu odpovídá i vysoké číslo doručovaných zásilek. Zboží si podle našich dat nechala v posledním měsíci poslat drtivá většina obyvatel, kteří zásilkové služby běžně využívají,“ říká Martin Kocík, který v KPMG odpovídá za služby pro sektor dopravy a logistiky.

Za poslední měsíc si alespoň jeden balíček z e-shopu nechalo poslat 32 procent respondentů. Dvě zásilky pak obdrželo 31 procent dotazovaných. Téměř dvě třetiny zákazníků upřednostňují dodání do vlastních rukou. 

„Doručení zboží do vlastních rukou patří logicky mezi hlavní přednosti internetového nakupování,“ komentuje výsledek průzkumu ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška. Podle něj si lidé už zvykli na to, že si mohou nechat  zboží doručit domů i do práce.

Mezi Čechy je oblíbená také jiná varianta dodání, a to vyzvednutí si zboží v kamenné prodejně, nebo ve výdejních místech typu Uloženka a Zásilkovna. Hlavně ve velkých městech.

Vedou soukromí dopravci

Na samoobslužné výdejní boxy si Češi ještě nezvykli. Téměř 58 procent oslovených zákazníků je pokládá za krajní variantu. Velké oblíbě se netěší ani služba „Balík na poštu“ od České pošty, které se podle průzkumu rádo vyvaruje 41 procent respondentů.

Jak Češi nakupují v e-shopech

  • 115 miliard korun se letos podle odhadu protočí v e-shopech.
  • od 500 korun chtějí lidé zásilku doručit zdarma.
  • 9 z 10 zákazníků si nechalo v posledním měsíci poslat zásilku z e-shopu (z lidí, kteří jsou on-line).
  • 32 % obdrželo balíček jednou.
  • 31 % obdrželo balíček dvakrát.
  • 27 % platí převážně hotově na dobírku.
  • 67 % lidí platí za zboží nejčastěji předem. Třetina z nich platí kartou.
  • 29 % zákazníků preferuje platbu převodem z účtu.

Zdroj: KPMG

KPMG zkoumalo také to, do jaké míry zákazníci e-shopů znají zásilkové služby. Zde na celé čáře vyhráli soukromí dopravci. Až 75 procent dotázaných si jako první vybaví službu PPL, 41 procent pak přepravce DPD. Česká pošta skončila až na třetím místě. Vybavilo si ji 36 procent lidí. Na zásilkové služby Geis a DHL si vzpomněla zhruba čtvrtina respondentů.

Doprava, respektive její cena, je pro českého zákazníka při nakupování klíčová. Doručovací službu si podle ní vybírá až 78 procent zákazníků. Češi už si na dopravu od určité hodnoty nákupu zdarma zkrátka zvykli. Asi 38 procent dotázaných si myslí, že při platbě nad 500 korun by měla být doprava zdarma. Dvaceti osmi procentům by stačilo mít dopravu zdarma od nákupu v hodnotě tisíc korun a více. „Doprava zdarma rozhodně patří dlouhodobě mezi významné faktory při výběru e-shopu pro nákup,“ uvedl Vetyška.

Češi nejraději platí předem

Potvrdilo to 67 procent dotázaných. Třetina z nich přitom dodala, že preferuje platbu kartou. Tou přitom častěji platí muži (39 procent) než ženy (26 procent). Platbu převodem na účet upřednostňuje 29 procent dotázaných, přičemž 36 procent tvoří naopak ženy a 22 procent muži. Čtvrtina zákazníků platí převážně hotově na dobírku. Platbu kartou si oblíbili hlavně mladí lidé od 18 do 34 let.

„Platba kartou již vytlačila z prvního místa v oblíbenosti dobírku a Češi se tak přibližují standardům běžným na Západě. Tento trend jen potvrzuje stále rostoucí důvěru nakupujících v českých e-shopech a současně přináší pohodlí oběma stranám v porovnání s dříve dominantní platbou na dobírku,“ potvrzuje Vetyška.

Pět pravidel pro bezpečnou platbu na internetu

I když obecně stále více lidí preferuje platbu kartou, dobírce ještě neodzvonilo, alespoň ne na Heurece. „Dobírka je u nás stále nejvyužívanější platební metodou a své místo si určitě udrží ještě dlouho,“ sdělil ředitel nákupního rádce Heureka.cz Tomáš Braverman. Dodal však, že platba kartou on-line je také na vzestupu. Její obliba na Heurece meziročně vzrostla na 18 procent. „Vysledovali jsme, že dobírku preferují hlavně lidé, kteří nakupují přes mobil. Při nákupech přes klasický počítač je oproti těm mobilním vidět větší obliba právě karty on-line.“

Při mobilních nákupech zákazníci stále bojují s předsudky a bojí se čísla karet zadávat. „V tom je zatím na mobilu dobírka nepřekonaná,“ myslí si Tomáš Braverman.

Nejčtenější

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Airbus představil nový koncept letadla, design křídel čerpá z přírody

Koncept Airbus Bird of Prey, představený v červenci ve Velké Británii

Největší evropský výrobce letadel Airbus před několika dny představil svůj nejnovější koncept. Jmenuje se Bird of Prey...

Mana chce expandovat se svým "jídlem budoucnosti", shání miliardu

Velký boom za sebou mají nápoje Mana, v kartonovém obalu se vyrábí v Německu.

Její majitelé začínali v garáži, dnes zaměstnávají přes sedm desítek lidí. Řeč je o společnosti Heaven Labs, která pod...

Bytovkám zdraží teplo. Vládní návrh budí emoce

Ilustrační snímek

Vláda ruší domovním kotelnám daňovou výjimku. Opatření může podle odhadů zdražit teplo desítkám tisíc domácností....

Další z rubriky

Nová dráha i terminál. Ruzyňské letiště se chce za dva roky rozšiřovat

Letiště Václava Havla, Praha

Letiště Václava Havla v Praze plánuje velké investice. Za několik desítek miliard chce vystavět nový parkovací dům,...

Svou práci dělá se zápalem jen třináct procent Čechů, tvrdí průzkum

Ilustrační snímek

Zaměstnanci, kteří svou práci dělají rádi, výrazně zvyšují produktivitu firmy – podle některých až o 20 procent. V...

Dotace na solární panely leží ladem. Stát nestíhá vyřizovat žádosti

Solární panely na střeše základní školy v Kunraticích.

Evropská unie tlačí na Česko, aby více využívalo obnovitelné zdroje a mohutněji šetřilo energií. Firmy by o dotace na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz