Výsledky průzkumu ukazují, že módu v e-shopech, kde se nachází výběr z mnoha značek: Zalando, Zoot, About You, Answear apod., nakupuje alespoň jednou za půl roku a častěji 28 procent respondentů, kteří nakupují online. Téměř čtvrtina však v těchto obchodech nenakupuje nikdy.
Na internetových obchodních portálech a sociálních sítích: Vinted, Facebook Marketplace aj. nakupuje oblečení alespoň jednou za půl roku 17 procent respondentů z těch, kteří nakupují online a jen 3 procenta alespoň jednou měsíčně.
Češi nakupují oblečení raději v kamenných obchodech, preferují známé módní řetězce![]() |
V second handu s oblečením nakupuje alespoň jednou za půl roku 18 procent z těch, kteří někdy nakupují oblečení v kamenných obchodech. 43 procent oslovených Čechů nakupujících v kamenných obchodech však uvedlo, že v second handu nenakupuje nikdy. V buticích s autorskou módou nakupuje jednou za půl roku a častěji 6 procent respondentů nakupujících v kamenných obchodech, 62 procent těchto respondentů do butiku s módou pro nějaký kousek oblečení nikdy nezavítá.
Ani tzv. rychlá móda není zákazníkům úplně cizí. Čínské internetové obchody patří mezi výrazné symboly fast fashion a masové oděvní produkce. V e-shopech Shein, Wish nebo Aliexpress nakupuje oděvy alespoň jednou za půl roku 14 procent respondentů nakupujících oblečení online. Více než třetina těchto respondentů zde nakupuje oděvy méně často a polovina těchto respondentů zde nenakupuje nikdy.
Preference při nákupu oblečení
Otázka udržitelnosti je v současné době velkým tématem a skoro dvě třetiny dotázaných Čechů nakupujících alespoň někdy oblečení se například zcela či spíše identifikují s výrokem, že při nákupu oblečení vždy přemýšlí, jestli oblečení vynosí a zda vydrží.
„Více než polovina nakupujících (58 procent) také tvrdí, že preferuje kvalitu před kvantitou a 31 procent se hlásí k tomu, že nakupuje modely, které jsou nadčasové. Asi 28 procent respondentů upřednostňuje při nákupu oblečení z přírodních a recyklovaných materiálů,“ doplňuje Eliška Morochovičová a dodává, že 28 procent se dále úplně či aspoň částečně ztotožňuje s výrokem, že upřednostňují při nákupu oblečení značky, které dbají na udržitelnost.
Naopak zhruba 37 procent z nich uvedlo, že je tento výrok spíše či vůbec nevystihuje. Módní značky, které dbají na udržitelnost, při nákupu oblečení preferuje přibližně každá třetí žena a každý pátý muž.