Po zkušenostech z minulých krizí se spotřebitelské chování Čechů proměňuje. Zatímco dříve lidé navyšovali především objem nákupního košíku, nyní se vyšší ochota utrácet promítá spíše do kvalitnějšího složení nákupů.
„Tentokrát se větší ochota Čechů utrácet projevuje v přesunu k nákupům kvalitnějších potravin, ať už jde o větší podíl ovoce a zeleniny či kvalitnější mléčné výrobky a alternativy k masným výrobkům,“ dodal prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.
Místo vajec mohou v Americe barvit marshmallows. Firma reaguje na vaječnou krizi![]() |
Tendenci spotřebitelů více investovat do kvality potvrzují i nejnovější data agentury NielsenIQ za první čtvrtletí letošního roku. Češi při nákupech podle nich hledají nejen kvalitu a chuťový zážitek, ale také časovou a cenovou efektivitu.
„Díky růstu mezd si zákazníci mohou dopřát lepší zboží. Často už nehledí jen na cenu nebo slevu, ale orientují se podle značky, které důvěřují,“ uvádí Karel Týra, generální ředitel české pobočky NielsenIQ. Podle něj je typickým příkladem změny chování nákup oleje. Češi stále častěji volí olivový olej namísto řepkového.
Velkým vítězem v oblasti spotřeby se stal online prodej potravin, jehož tržby meziročně vzrostly o 25 procent. Zákazníci totiž stále častěji oceňují možnost nakoupit vše na jednom místě, a to platí nejen pro e-shopy, ale i pro kamenné obchody. „Češi už nemají chuť objíždět dva nebo tři supermarkety. Nálada se změnila, lidé si více váží svého času,“ konstatuje Týra.
Zákazníci ale zároveň častěji zkoušejí nové možnosti, ať už jde o nové značky zboží nebo samotná nákupní místa. Vzrostla tak jejich náročnost a s ní i očekávání na efektivní a bezproblémový nákupní zážitek.
„Loajalita k obchodům klesá. Jen 38 procent zákazníků zůstává věrných jednomu řetězci, zatímco 44 procent Čechů aktivně vyhledává nové prodejny a testuje jiné možnosti,“ dodává Týra.
Vyšší ceny od nákupů neodrazují
Ceny potravin stále rostou, především kvůli zdražování zemědělských surovin. Od začátku roku se zvýšily v průměru o 9,2 procenta meziročně, u živočišných produktů dokonce o 11,7 procenta.
„Není důvod hledat, kdo za to může, ale průměrná zisková marže v retailu největších obchodních řetězců se pohybuje kolem dvou procent. Mnoho velkých potravinářských firem však dosahuje i dvouciferných hodnot,“ uvedl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.
Pomeranče se urodily, jejich cena klesá. Obchody ale zlevňují jen zvolna![]() |
Do cen potravin se navíc významně promítají i stále vysoké náklady na energie nezbytné při výrobě. Naopak americká cla nemají na ceny potravin v Evropě prakticky žádný vliv. Ovšem výjimkou jsou vejce.
Ceny vajec ve Spojených státech totiž nedávno dosáhly nového rekordu a nedávno se prodávala za 6,23 dolaru za tucet. Stalo se tak i navzdory poklesu velkoobchodních cen a ústupu ptačí chřipky na farmách. Zdražování vajec se projevuje i v Evropské unii. Výrazný nárůst cen byl v březnu zaznamenán zejména v Belgii a České republice, a to jak meziměsíčně, tak i meziročně.
„Je jedno, co se děje ve Washingtonu. Hlavní je udržet soudržnost evropského trhu,“ komentoval situaci kolem Trumpových cel Tomáš Prouza.