Prodat oblečení je před Vánoci těžké, lidé čekají na povánoční slevy

  7:00aktualizováno  9:53
Obchodníci jsou nachystáni na vánoční žně. Vědí, že co neutrhnou teď, nedoženou už nikdy. Lidé ale šetří, takže je stále těžší je k utrácení přimět. Vůbec nejhůř jsou na tom však prodejci šatů a bot. Jejich zákazníci si zvykli na masivní novoroční výprodeje a před Vánoci utrácejí za tyto věci méně.

Slevy, výprodej - Slevy, výprodej | foto: Roman Čejka

"Naše rodina má kamenný obchod v severních Čechách. Prodáváme oblečení a doplňky. Doba je těžká, nicméně od počátku roku až do září jsme prodávali více než loni, zato v říjnu se nám tržby nečekaně propadly zhruba o pětinu," říká spolumajitel obchodu, který nechtěl uvést své jméno, aby si nepoškodil prodeje.

Podnikatel se ptal také dalších obchodníků v okolí a řada z nich měla podle jeho slov podobné zkušenosti. Všichni si také všimli toho, že některé obchody vytasily výrazné slevy na zimní zboží už před Vánoci, což dřív nebývalo.

Kolik Češi utratí za dárky

Vánoce budou letos chudší než loni. Vyplývá to z několika výzkumů spotřebního chování. Podle průzkumu společnosti Deloitte utratí letos Češi na dárky pro své blízké v průměru 6 300 Kč, což je o 6 % méně než loni.

Podle průzkumu internetového obchodu Kasa.cz bude mít chudší nadílku čtvrtina lidí a jen 2 % se mohou těšit na více dárků. 

Podle agentury STEM/MARK hodlají lidé většinou utratit za dárky 2,5 - 5 tisíc Kč. Starší lidé přitom plánují utratit více než mladší: lidé ve věku 18 až 29 let koupí ve 14 % případů dárky za 5-10 tisíc Kč, kdežto lidé ve věku 60 až 65 dají stejnou částku v 26 % případů.

Kasa.cz navíc dodává, že podle jejího výzkumu utratí 13 % lidí za dárky více než 10 tisíc Kč a 7 % naopak méně než dva tisíce.

Podle analytika společnosti Home Credit Michala Kozuba je těžké zhodnotit, co za propadem tržeb bylo. Údaje za celý říjnový maloobchodní trh totiž zveřejní statistici až na začátku prosince a jednu lokalitu mohla vychýlit z normálu například masivní marketingová akce jiného prodejce.

Částečně však podle něj tento konkrétní případ může vysvětlit výsledek průzkumu agentury STEM/MARK, který si nechala společnost zpracovat. Z něj vyplývá, že řada lidí čeká s nákupy až na povánoční slevy, konkrétně 65 procent respondentů z tisíce oslovených.

Vůbec nejvíce těchto lidí se pak chystá na nákupy oblečení. Z žen plánuje utrácet za šaty ve výprodeji 84 procent, kdežto mužů odhodlaných vyrazit po Vánocích na doplnění šatníku jsou "jen" dvě třetiny.  

Téměř polovina lidí plánuje také utratit peníze až po Vánocích za nákup bot, a to shodně muži i ženy. Muži naopak navštíví v novém roce častěji obchody s elektronikou. Zatímco z pánů vyrazí nakupovat tablety a smartphony téměř čtyřicet procent, z žen jen necelá pětina.

V elektronice se přitom podle Kozuba čekat na povánoční výprodeje moc nevyplatí. "Ceny za elektroniku nejsou závislé na sezoně a po Vánocích zlevňují jen mírně, naopak oblečení může zlevnit až o polovinu a boty zhruba o třicet procent," odhaduje analytik Home Credit.  

Obchody rozjely kolotoč slev. Kdo je nenabízí, ztrácí zákazníky

Podle něj tak platí, že kdo chce vydělat ještě před Vánoci, musí umět nalákat lidi do obchodů něčím zajímavým i dnes. "Lidé si zvykli na slevy v obchodech (menší než ve výprodeji) s oblečením i v průběhu roku natolik, že pokud ve výloze neuvidí slovo sleva, ani do něj nezamíří, protože si myslí, že tam je draho," vysvětluje analytik.

Obchodníci tak podle Kozuba musí umět sdělit, že se u nich nakupuje za dobré ceny, nabídnout dárky k nákupu nad určitý objem útraty či nalákat na vysokou slevu několika vybraných kusů. Když tím člověka nalákají do obchodu, pak ho musí umět vhodně vystaveným artiklem "donutit" přikoupit si ke zlevněnému zboží ještě nezlevněné kusy. "Kdo to dokáže, může i v těžké době dobře vydělávat."

Ne všechny obchody však musí ke slevám sahat, dodává Kozub. U prémiových značek, jako je například Lacoste, zákazníci slevy nevyhledávají.

Nejčtenější

Naše platební karta nesmí do peněženky, varuje Apple. Hrozí poškození

V rámci Apple Card můžete mít i platinovou kreditní kartu.

Společnost Apple uvedla tento týden na trh v USA vlastní platební kartu. Zároveň zveřejnila návod, jak o ni pečovat,...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Balík do ruky nedošel? U České pošty narazíte, reklamovat může jen e-shop

ilustrační snímek

Zákazník si v obchodě objedná doručení zboží domů a zaplatí poštovné a balné. Jenže v situaci, kdy mu „balík do ruky“...

Delší než Eiffelova věž. V Evropě přistála největší nákladní loď na světě

MSC Gülsün

V německém Bremerhavenu přistála v pondělí největší kontejnerová loď na světě a dokončila tak svou první cestu z Číny...

Nejplastovější máte padáka. Tesco vyřadí výrobky, které přehánějí balení

ilustrační snímek

Společnost Tesco slíbila, že zintenzivní své úsilí v boji proti plastům na jedno použití. Jedním z opatření, které...

Další z rubriky

Fastfoody v úzkých. Zákaz brček se blíží, alternativy zatím chybí

ilustrační snímek

Zákaz plastových brček dělá řetězcům rychlého občerstvení docela těžkou hlavu. Papírová brčka, která začal ve svých...

LEGO začalo prodávat kostky s rozšířenou realitou. Z koberce ožívá v mobilu

Nová kolekce LEGO Hidden Side využívá technologii rozšířené reality.

Výrobce stavebnic LEGO začal prodávat první sady, využívající takzvanou rozšířenou realitu. Chce se víc přiblížit dětem...

Konec kalamity v nedohlednu. Na zalesnění potřebujeme 7 miliard, říká sdružení

Lesy kolem Huzové na severu Olomoucka jsou plné holin, které jsou následkem...

Kůrovec se letos vyrojí až třikrát a z českých lesů se vytěží až 30 milionů metrů krychlových dřeva. To je pětkrát víc...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz