Levnější naftu tirákům. České speditéry drtí konkurence, žádají slevy

  1:00aktualizováno  1:00
Podíl českých šoférů na mezistátní přepravě zboží už pátým rokem strmě klesá. Na jejich místa se tlačí společnosti z Polska, Rumunska a dalších východoevropských zemí. Dopravci, kteří ztrácí proti konkurenci, žádají o vrácení části spotřební daně z paliv.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Přesunem přepravy od tuzemských dopravců k zahraničním firmám, které v Česku platí pouze dálniční mýtné, ztrácí česká ekonomika miliardy korun ročně. Podle Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia se zhruba dvacetiprocentní pokles objemu přepravovaného zboží mezi roky 2017 a 2018 promítnul výpadkem přibližně pěti miliard korun na odvodech a dalších příjmech státní pokladny.

„Maďarský kamion jedoucí z Břeclavi na Rozvadov tady v Česku zaplatí 1600 korun za mýto. Natankuje si ale doma a nic víc z něj proto český stát nemá,“ uvedl generální tajemník Česmadu Vojtěch Hromíř.

Podíl českých dopravců na mezinárodní dopravě klesá

Pro zahraniční dopravce je Česko jako tranzitní země oblíbené zejména kvůli relativně nízké sazbě za mýto, ceny paliva jsou ve srovnání s okolními státy spíše průměrné, a proto většina tranzitujících kamionů tankuje za hranicemi. Státu tak unikají příjmy a tuzemští dopravci se dostávají pod tlak konkurence z lacinějších zemí. 

Sdružení dopravců proto apelují na ministerstvo financí, aby se podobně jako ve Francii nebo Chorvatsku část spotřební daně profesionálním řidičům vracela. Podobný systém už v Evropě funguje v šesti zemích. Například Španělsko se jeho prostřednictvím stalo pro tranzitní kamiony ostrůvkem levného paliva a přetahuje zákazníky sousední Francii. Belgie zase alespoň trochu srovnala ceny se sousedním, tradičně levným Lucemburskem. 

Hra o centy

Podle aktuálních dat tankovací společnosti DKV platí kamionoví dopravci v Česku po odečtení daně z přidané hodnoty, kterou si mohou nechat zpětně vrátit, necelé euro za litr nafty (0,992 euro). Zmiňované Lucembursko je pak o 3,5 centu na litr levnější a o pět centů je levnější i sousední Polsko. 

Dopravci otálí s registrací nového mýta. Zacpou přechody, varuje úřad

To jsou sice velice nízké částky, při tisícilitrových objemech nádraží kamionů už ale dokáží udělat tisícikorunový nový rozdíl na jedno načerpání paliva. Tyto peníze se dopravci pochopitelně snaží ušetřit.

Samotné vrácení části spotřební daně by v Česku mohlo fungovat podobným způsobem, jakým dopravci žádají o navrácení DPH. V zemích, kde už tento systém mají, se nároky vyplácí zpravidla na základě měsíčních nebo čtvrtletních žádostí. Výhodou na první pohled složitého systému oproti plošnému snížení spotřební daně je podle Hromíře skutečnost, že si část z vratky nemůže nechat prodejce paliva tím, že by konečnou cenu nastavil o něco výše a například místo koruny zákazníkovi slevil například jen 50 haléřů. 

Dalšímu zvyšování složitosti daní ale ministerstvo financí nepřeje. „Celkový počet úlev, slev a výjimek v našem daňovém systému je téměř 600, což srozumitelnosti daňového systému rozhodně neprospívá. Ministerstvo financí se proto společně s ministerstvem průmyslu a obchodu v živnostenském balíčku zavázalo, že bude usilovat o jejich redukci a slučování,“ řekla MF DNES mluvčí úřadu Šárka Pavlasová. Podle ní úřad v současnosti chce jít cestou odbourávání výjimek a plošného snižování daňové zátěže.

Stát by nezchudnul

Víc odpočívadel i policistů. V neděli by vláda kamiony nejraději zakázala

Proti tisícikorunovým částkám, které kamiony platí za průjezd, představuje výběr ze spotřební daně za palivo u kamionové dopravy řádově více. Šanci, že drobné snížení sazby daně v řádu jednotek nebo desítek centů v konečném důsledku k českým pumpám přiláká větší počet zahraničních kamionů, podle Česmadu zvyšuje i blízkost rozlehlého a zároveň drahého Německa.

V ideálním případě by tak státní pokladna nemusela na opatření prodělat. Pro české dopravce by to ale znamenalo srovnání kroku s levnější východní konkurencí. Ani to sice českým kamionům neumožní vrátit se na tranzitní trasy mezi západní a východní Evropou, které tuzemské firmy ovládly krátce po vstupu Česka do EU, mohl by se ale alespoň zastavit propad podílu českých dopravců na přepravě mezi Českem a nejfrekventovanějšími zeměmi západní Evropy.

  • Nejčtenější

Kanál smrti jako brána k prosperitě. Z Rumunska je opět obilná velmoc

Tisíce politických vězňů zahynuly v 50. letech na stavbě kanálu Dunaj–Černé moře. Monumentální projekt dokončený jen...

Multimilionářem přes noc. Šťastlivec vyhrál ve sportce čtvrt miliardy korun

Ve Sportce ve středečním losování padla druhá nejvyšší výhra v historii této hry. Sázející ze Středočeského kraje...

V mýtu je zapsána ani ne polovina aut, kolony na hranicích mohou mít až 40 km

Až čtyřicet kilometrů dlouhé kolony a desítky hodin čekání zřejmě potkají šoféry přijíždějící začátkem prosince ze...

Češi mají páté nejlevnější jídlo v Evropě. Utratí za něj více než Britové

Potraviny jsou v Česku páté nejlevnější ze všech zemí EU. I přesto je u nás jídlo hned po bydlení druhou největší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky

Sázíme stromy a jsme uhlíkově neutrální, tvrdí moravský výrobce „parmazánů“

Jsme uhlíkově neutrální, hlásí výrobce moravského „parmazánu“. Skupina Brazzale, podnikající i v Česku tvrdí, že...

Ekonomika zpomalila, ve třetím čtvrtletí rostla o 2,5 procenta

Česká ekonomika ve třetím čtvrtletí zpomalila meziroční růst na 2,5 procenta, oproti předchozímu čtvrtletí stoupl hrubý...

Bývalou šéfku ERÚ zprostil soud viny v kauze licencí k solárním elektrárnám

Krajský soud v Brně ve středu nanovo rozhodoval v části kauzy solárních elektráren na Chomutovsku. Zprostil obžaloby...

Premium

Zlatý správcovský důl. Z vyřizování cizích pronájmů je milionový byznys

Mnoho majitelů bytů omrzela úskalí spojená s jejich pronajímáním. Obětovali proto část výdělku a svěřili nemovitost...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz