Škoda Fabia

Škoda Fabia | foto: Škoda Auto

Na škodovku se vydělává dva roky

  • 49
Jeden rok a 102 dnů bez jídla, pití, divadel a také daní. Tak dlouho je třeba v roce 2005 vydělávat při průměrné mzdě 18 035 korun hrubého na model Fabia Classic.

I když se ceny i platy od doby, kdy z Boleslavi začaly vyjíždět první vozy, několikrát změnily, čas potřebný k získání nového automobilu se vesměs pohybuje kolem dvou let.

Úplně nejhorší byla situace těsně po válce. Model Škoda 1101 z roku 1946 si mohl zájemce odvézt po nastřádání 80 průměrných měsíčních platů.

Ve srovnání s dnešními 16 měsíčními úložkami byl vůz v poválečném období skutečný luxus. Uvedený výpočet je ovšem jen pro dokreslení, Škoda 1101 se v poválečných letech ani neprodávala volně, ale jen podle pořadníku ministerstva dopravy.

Tři roky na superb
Čtyřdveřová Škoda 633 přišla za první republiky (v roce 1931) na 36 průměrných měsíčních platů zaměstnance, který našel práci na vyšším postu ve státních službách.

ZVLÁŠTNÍ PŘÍLOHA
100 LET AUT ŠKODA

články, foto, anketa

Právě tak dlouho je třeba spořit i v roce 2005 - ovšem na luxusní Škodu Superb. Jen pro srovnání - čtyřdveřová škodovka z třicátých let přišla na 47 500 korun. Superb stojí třináctkrát víc - 619 900 korun.

Nejkratší dobu bylo od třicátých let třeba spořit na jiný model z třicátých let. Škoda 420 stála 17 800 korun. Při průměrné mzdě 1 400 korun si ji zájemce mohl pořídit zhruba po roce.

Většina modelů v historii Škody stála ale Čechy zhruba dva roky práce. Dva a půl roku se vydělávalo na známou Škodu 1000 MB, na jeden z nejúspěšnějších modelů padesátých let - spartaka i na model, který zaplavil české silnice těsně před revolucí a je jejich králem v podstatě dodnes. - více zde

Na nového favorita se vydělávalo dva roky a 54 dní.

Jak dlouho se vydělávalo na škodovku

Typ
(roky výroby)

Cena

Průměrný plat
v Kč(rok)

Jak dlouho
se vydělávalo (roky)

Kolik měsíčních
platů bylo třeba

Škoda 633
(1931-1934)
47.500

1.371
(1931)

3,01

36,07

Škoda 420
(1933-1934)
17.800

1.400
(1934)

1,06

12,71

Škoda 1101
(1946-1949)
67.770

833
(1946)

6,78

81,36

Škoda 440 Spartak
(1955-1959)
27.450

1.192
(1955)

1,92

23,03

Octavia
(1959-1960)
38.000

1.303
(1960)

2,43

29,16

Felicia
(1959-1964)
44.000

1.303
(1960)

2,81

33,77

Škoda 100 MB
(1964-1969)
44.000

1.453
(1960)

2,52

30,28

Škoda 105
(1976-1987)
56.000

2.656
(1980)

1,76

21,08

Škoda 120 GLS
(1976-1987)
65.000

2.656
(1980)

2,04

24,47

Favorit
(1988-1994)
84.600

3.286
(1990)

2,15

25,75

Fabia Classic
(od 2002)
277.900

18.035
(2005)

1,28

15,41

Škoda Superb Classic
(od 2001)
619.900

18.035
(2005)

2,86

34,37

Zdroj: Škoda, ČSÚ, iDNES

 

 

 

,