Na pokutu od revizora se nevyplatí zapomenout, jinak se stovky změní v tisíce

  11:23aktualizováno  11:23
- Cestovat bez lístku v autobuse nebo tramvaji je poněkud riskantní cesta k úspoře peněz.Stačí natrefit na revizora a stane se pravý opak - jízdu načerno v autobuse »odmění« až tisícovkou, v tramvaji, trolejbuse či metru dvěma sty korunami.
Od okamžiku, kdy revizor přistihl černého pasažéra, začíná běžet asi čtrnáctidenní lhůta, kterou má člověk na úhradu dluhu. Když v ní zaplatí, sankce se nezvyšuje. Smůlu má ovšem ten, kdo se snaží na celou záležitost zapomenout - částka pak postupně narůstá a naděje, že pokuta půjde do ztracena, je malá.

Z třiceti korun se stalo třináct set

Cestující, která si nepřála být jmenována, neboť její dluh u Dopravních podniků stále trvá, také »zapomněla«. Z pokuty ve výši třicet korun za to, že při kontrole revizora u sebe neměla tramvajenku s ročním kuponem, se za pět let stalo třináct set korun. Leckdo se asi zeptá, proč se pět let vyhýbala zaplacení mizerných tří desetikorun? Odpověď je jednoduchá: myslela, že se na její prohřešek zapomnělo. Zhruba po půl roce od chvíle, kdy ji přistihl revizor, dostala výzvu k zaplacení zmíněné pokuty plus penále, dohromady tři sta korun. Měsíc dopis nosila v kabelce a pak ho někde vytratila. Čtyři roky byl klid. Před měsícem dostala obálku se sumou, která ji vyděsila: má zaplatit 1300 korun. Začala pátrat po příčinách vysokého penále - zjistila, že dopis obíhal po různých poštách asi dva roky. Protože nebydlí na adrese svého trvalého bydliště, obálka ji nenašla. »Penále mi obludně narostlo, ale já jsem o tom, že mě Dopravní podniky stále vedou na seznamu dlužníků, nic nevěděla,« brání se žena. Podle vyjádření Šárky Petříčkové z advokátní kanceláře má smůlu. »Když není v případě zásilky do vlastních rukou adresát zastižen ani v náhradním termínu a uplyne třídenní lhůta pro vyzvednutí na poště, považuje se poslední den této lhůty za den doručení. A to i přesto, že se adresát o uložení písemnosti na poště nedozvěděl,« uvádí Petříčková. Spor o zaplacení pokuty se tedy může táhnout celá léta. A pokud je prohřešků více, je konečná srážka z výplaty uskutečněná v jediný den svou výší dost nepříjemná. »Pokutu a soudní výlohy za přestupek z roku 1994 mi strhli z výplaty o čtyři roky později - společně se sankcemi za černou jízdu v dalších letech,« říká Tomáš Janda z Prahy. Soud mu naúčtoval celkem šest tisíc korun - za čtyři jízdy načerno v letech 1994 až 1996. »Všechny čtyři částky mi soud strhl z výplaty v jediný den, pochopitelně přesně před odjezdem na dovolenou. »Navíc jsem se nevyhnul diskusím v zaměstnání, mzdová účetní na mě křičela, že jsem ostuda podniku.« říká Janda.

Postup jednotlivých firem se někdy liší

Pražský dopravní podnik podle mluvčí Zuzany Knoblochové jízdu načerno zaeviduje v počítači jako přestupek. »Pokud ji někdo do patnácti dnů nezaplatí, předáme věc advokátní kanceláři,« říká. V tom okamžiku je třeba vedle původních dvou set korun počítat s další stokorunou výdajů. Částka zahrnuje výlohy za právní zastoupení a poštovné. Advokátní kancelář pak na své náklady člověka vyzve, aby dluhy zaplatil - pokud ani potom nereaguje, záležitost řeší soud. »Velice snadno se pak pokuta může vyšplhat až na tisíc tři sta korun,« uvádí Zuzana Knoblochová. Dopravní podnik pak navíc může použít i velice účinný nástroj k uhrazení svých pohledávek exekuci, tedy zabavení majetku či přímou srážku ze mzdy. »Věřitel přitom není před podáním žaloby povinen dlužníka znovu upomínat. Argument cestující, že o žalobě nevěděla, a tudíž nebude platit úrok z prodlení, nebude mít v případném soudním řízení naději na úspěch,« říká Petříčková. Podobně se chová i brněnský Dopravní podnik. Jeho mluvčí Hana Pohanová vysvětluje: »Po čtrnácti dnech, kdy nebyla pokuta za černou jízdu zaplacena, se částka zvyšuje z dvou set korun na na čtyři sta a u ostatních linek zůstává na dvou stovkách.« Cestující pak má dalších třicet dnů na zaplacení dluhu. Když ani tato cesta není úspěšná, poslední instancí je opět soud. U něj se však už hraje o 600 korun za jízdu načerno na autobusové lince a o dvě stě korun při jízdě tramvají nebo trolejbusem.

Kolik stojí jízda načerno?

Město Pokuta (v Kč) Podmínky zaplacení
v autobuse v tramvaji ostatní

Brno 200 200 200 úhrada do 14 dnů, po 30 dnech
je věc předána soudu
Hradec Králové 200 - 200 úhrada do 3 dnů, po 30 dnech
je věc předána advokátní kanceláři
Ostrava 200 200 200 úhrada do 7 dnů, jinak se platí až
1000 korun u soudu
Praha 400 200 200 úhrada do 15 dnů, potom je záležitost
předána advokátní kanceláři

Pramen: Dopravní podniky

Co může dělat revizor?

* Provádět kontrolu v dodržování přepravních podmínek
* V případě nedostatků ukládat peněžité pokuty
* Odebírat neplatné a falešné cestovní doklady
* Dávat cestujícím rady, pokyny, upozornění nutné k zachování bezpečnosti při přepravě
* Rozhodovat o právu přepravit cestujícího nebo jeho zavazadlo

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

GLOSA: Solidarita dojme i povzbudí. Pojistku by však nahrazovat neměla

Exploze zničila rodinný dům v Mostkovicích na Prostějovsku. Uvnitř zemřel jeden...

Ničivá exploze, tragická autonehoda, nečekaný požár. Tři neštěstí, která v posledním půlroce ukázala až dojemnou a...

Cena dřeva za rok klesla o polovinu. Na kůrovci se dá ale i dobře vydělat

Práce s motorovou pilou je hlučná. Ve Žďáru to bude v neděli problém.

Pro majitele lesů je to pohroma. Cena za kůrovcové dřevo balancuje na hranici ziskovosti a nic nenapovídá tomu, že se...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Najdete na iDNES.cz