Spor mezi ČSAD a Student agency

Spor mezi ČSAD a Student agency - Spor o možnosti využití autobusového nádraží v Liberci mezi ČSAD a Student agency, (1. únor 2005) | foto: Bořivoj Černý, MF DNES

Na komfort jaguara má právo každý

Čechy začal učit jezdit autobusem jinak, než jak byli zvyklí. S občerstvením, hosteskou a promítáním filmů. A přitom levněji než dosud. Řada dopravců proto Radimu Jančurovi nemůže přijít na jméno.

Jeho luxusní autobusy, s kterými začal před rokem jezdit mezi Brnem a Prahou, už na této vytížené lince převálcovaly konkurenci. Po Brnu a Plzni začala v úterý jeho společnost Student Agency jezdit z Liberce. "Chystáme další linky, zatím z Ostravy a Zlína do Prahy," říká jediný majitel firmy Radim Jančura.

* Z Liberce do Prahy jezdíte teď jen za korunu. Proč?
ČSAD Liberec nás nechce pustit na nádraží a odmítá s námi uzavřít smlouvu. Budeme jezdit za korunu tak dlouho, dokud smlouvu nepodepíší. Nemůžeme do stanice, lidi o nás nemusí vědět a musíme je nějak přitáhnout. Budeme tak jezdit třeba rok. Ztrátu na nich pak budeme soudně vymáhat. Na druhou stranu nám svým přístupem dělají velmi dobrou reklamu.

* I na jiných spojích patříte k nejlevnějším, přitom nabízíte nesrovnatelný komfort. Nejdete pod cenu?
Máme větší autobusy, takže se nám do nich vejde více lidí. Zhruba o patnáct cestujících více, náklady jsou přitom zhruba stejné. Vydělává vlastně počet sedaček navíc. Přitom by se jich tam vešlo ještě více. Máme takové služby, že jsou autobusy plné a nejezdíme prázdní.

* Proč jste se vrhli na autobusovou dopravu?
Je tu obrovský prostor pro růst. V Česku chybí kvalitní autobusová přeprava. Interview

* Inspirovali jste se někde?
Všechno je náš model. V zahraničí jsou kvalitní autobusy, ale všechno další je naše. Vymýšleli jsme to dlouho a snažili jsme se do našeho systému dát co nejvíce prvků. Tři roky jsme sbírali zkušenosti z našich linek po Evropě. Porovnával jsem to s mým jaguarem, kterým jezdím. Má kožené sedačky, televizi. Říkal jsem si, že na takový standard má právo každý. Podle toho vypadají naše autobusy.

* Lidé si z autobusu mohou odnést i velmi drahé časopisy, které stojí více než jízdenka. Kde na to berete?
Je to dohoda s vydavateli, bereme výtisky z remitendy. Pro ně je to reklama.

* Máte od cestujících na vaše služby nějaké stížnosti?
Trošku jsme si je rozmazlili. Píší každý detail, ale píší to v dobrém. Motivujeme je k tomu, za stížnost mohou i vyhrát.

* Když si cestující stěžuje na hostesku, dostane hosteska padáka?
Hledáme pravdu. Pokud je to ojedinělá stížnost, tak ne. Ale pokud to napíše deset lidí na jednom spoji, tak si to s ní vyřídíme. Jak ještě budete vylepšovat služby?

* Rádi bychom do autobusů zavedli internet, ale je trošku potíž s připojením.
Ostatní dopravci vám vyčítají, že jen slíznete smetanu ze ziskových linek a nejezdíte na ztrátových regionálních trasách...

* Jenže tu smetanu si mohl slíznout kdokoliv.
Nemáme na ty linky patent.

* Nebojíte se, že váš model okopírují ostatní dopravci?
Ne. Dopravci s námi mohou bojovat jedině stejnými zbraněmi, jako máme my, ale ne závorami. Najednou i ČSAD Liberec má stevardku.

* Nebudou vám konkurovat České dráhy, až začne jezdit pendolino?
Bude záležet, s jakou cenou přijdou. Pokud přijdou s nízkou cenou, půjdeme na lince Brno - Praha pod stokorunu, i kdyby to bylo asi na úkor kvality služeb.

* Jezdíte i po Evropě. Jak jste se vypořádali s nástupem nízkorozpočtových aerolinií?
Stále je silná skupina lidí, kteří jezdí autobusy. Například do Londýna nám cestující neubyli. Navíc do spousty destinací jsou autobusové jízdenky ještě přehnaně drahé.

* O vlastní letecké společnosti jste neuvažoval?
Měli jsme projekt, ale je to příliš riskantní. Chtěli jsme létat z Brna do Mnichova nebo Amsterdamu či Curychu.

* Nízkonákladové aerolinie vytvářejí nový typ zákazníků, kteří by jinak nelétali. Platí to i u vás?
Je to vidět na lince mezi Brnem a Prahou. Jezdí na ní čím dál víc lidí, kteří dříve jezdili auty.

* Chystáte další linky?
Letos začneme jezdit z Ostravy a Zlína, přemýšlíme i o dalších městech. Spustíme další linky do Švýcarska, Německa a Holandska.

* Patříte mezi podnikatele, kteří se od nuly vypracovali k milionům. Jak jste vůbec začínal?
Jako student jsem jel v létě 1993 pracovat načerno do Anglie. Malovali jsme tam pokoje. Seznámil jsem se tam s jednou Češkou, která tam pracovala jako au-pair. Tehdy to byla ještě neznámá profese. Založil jsem proto agenturu, která zprostředkovávala pro au-pair pobyty. Za tři roky jsme byli největší na světě.

* Dnes už prodáváte letenky a další služby, jezdíte autobusy po Česku i Evropě. Jak je firma velká?
Loni jsme měli obrat 1,4 miliardy korun, máme už asi 400 zaměstnanců. Téměř samé ženy ve věku od 20 do 30 let. Počítám do toho i firmu Orbix, která se zaměřuje na firemní klientelu. Největší obrat máme stále z letenek.

* Jste stále česká firma?
Ano, stoprocentně. Slyšel jsem už o sobě řadu věcí, například že za mnou stojí kosovská mafie nebo Arabové. Dokonce mě měl financovat i Václav Fischer. Jsou to nesmysly.