Černí pasažéři dluží plzeňskému dopravci bezmála padesát miliónů korun. Kdyby dnes všichni dluhy vyrovnali, dopravní podniky by za tyto peníze mohly okamžitě koupit sedm nových autobusů.
"Od 24. ledna do 11. února přišlo přes tři sta lidí a v pokladně zaplatili 935 tisíc korun. Další bezmála tři stovky lidí pokuty zaplatily složenkami nebo převodem z účtu," řekla mluvčí Plzeňských městských dopravních podniků Alena Vaňková.
V seznamu dlužníků podle ní figuruje přes čtrnáct tisíc jmen. Nezaplacených pokut je dvaašedesát tisíc, někteří hříšnici je neplatí opakovaně.
Plzeňský právník Petr Víška potvrdil, že týdně posílá k soudům návrhy asi na stovku exekucí. "První jsme odeslali začátkem února. Rozesíláme je na soudy podle místa bydliště dlužníka. Do měsíce by soudci mohli vydat rozhodnutí, která obdrží exekutoři. Předpokládám, že koncem dubna exekutoři už zaklepou u dlužníků," odhadl právník Víška.
Jako první mohou návštěvu exekutora očekávat cestující, kteří dluží plzeňskému dopravci pokuty už deset let. Tehdy revizoři k chybějící jízdence připočítávali v autobusech, trolejbusech a tramvajích pasažérům pokutu dvě stě korun.
K této částce ale nyní dlužník zaplatí ještě úroky z nezaplacené pokuty, tehdy se z dluhu počítalo asi patnáct procent za rok z dlužné částky, a náklady na právníka, soud i exekuci. Ze dvou stovek je tak rázem pět šest tisíc korun.
"Předpokládám, že poslední případy současných dlužníků budeme posílat k soudu asi za dva roky," dodal Víška.
Peníze za pokuty půjdou do rozpočtu Plzeňských městských dopravních podniků. "Za devětačtyřicet milionů se dá nyní pořídit sedm nízkopodlažních autobusů, nebo čtyři nízkopodlažní trolejbusy s přídavným pohonem," spočítala mluvčí podniku Alena Vaňková.