Mýto pro kamiony příští rok vzroste, nově obsáhne i hluk a znečištění |
Listopad se stal třetím měsícem v řadě, kdy mýtné výběry rostly meziročně dvouciferným tempem. V pomyslné tabulce skončil jen těsně za říjnem, kdy se vybralo rekordních 1,11 miliardy korun. Nové satelitní mýto, které má za sebou prvních 12 měsíců ostrého fungování, vybralo celkově více než 11,2 miliardy korun.
K rekordním výběrům přispívá zejména lednové rozšíření mýta o devět set kilometrů. Na podzim navíc rostou výběry i přes druhou vlnu pandemie. Důvodem je zachování provozu automobilek a dalších strategicky důležitých průmyslových podniků.
Nový satelitní systém začal fungovat 1. prosince 2019. Za tu dobu dopravci zaplatili více než 11,2 miliardy korun. Za celý rok 2019, po jehož většinu fungovat ještě starý systém, se vybralo 10,9 miliardy korun.
Stát zavedl mýto, kamiony se mu vyhýbají po nezpoplatněných okreskách |
Ke konci listopadu bylo v novém systému registrováno více než 538 tisíc vozidel, ke kterým si dopravci vyzvedli 464 tisíc palubních jednotek. Během 12 měsíců zaznamenal systém 950 milionů mýtných transakcí, při kterých vozidla ujela více než 3,2 miliardy kilometrů. Správce mýtného systému, společnost CzechToll, zároveň během tohoto období odhalil kolem 300 tisíc mýtných incidentů.
„Téměř v polovině případů šlo o chybně nastavený počet náprav na palubní jednotce. Druhým nejčastějším přestupkem je jízda vozidla bez řádné registrace v mýtném systému po zpoplatněné komunikaci,“ uvedl provozní ředitel CzechTollu Petr Chvátal.
Od ledna letošního roku funguje na 2 409 kilometrech silnic a dálnic satelitní mýtný systém. Technologie nahradila předchozí mikrovlnný systém, který provozovala společnost Kapsch.
V příštím roce si dopravci za mýto připlatí, platby za užití dálnic navýší především poplatky za hluk a znečištění. Výběry z mýta by se tím měly ve srovnání s loňskem zvýšit o 1,6 miliardy korun, celkem by příjmy měly činit 12,6 miliardy korun. Dopravci kvůli tomu zřejmě navýší ceny svých služeb.