(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: František Vlček, MAFRA

Nulové mýtné nebude zadarmo. Stát i dopravce čeká spousta administrativy

  • 19
Na konci příštího roku začne na 900 kilometrech silnic prvních tříd platit kamionové mýtné. Stane se tak bez ohledu na to, zda kraje konkrétní silnice zpoplatní běžným způsobem, nebo na nich budou vybírat takzvané nulové mýtné.

Nákladním dopravcům a ­linkovým autobusům, které po nich jezdí, začne platit povinnost vybavit svoje vozidla mýtnými jednotkami komunikujícími se satelity pro výběr mýta a zaznamenávat nulové mýtné do účetnictví.

Pokud kraje využijí nabídky ministerstva dopravy a na svých silnicích zavedou bezplatné jízdy, bude jim z ústředí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) každý měsíc chodit faktura s ­nulovou částkou.

Obce se obávají mýtného na hlavních tazích, kamiony mohou jezdit přes ně

Dopravci i stát tak zřejmě budou muset provádět spoustu administrativní práce bez jakéhokoliv užitku, což má kořeny v náročných vyjednáváních o podmínkách výběrového řízení na nového provozovatele mýta po skončení dobíhající smlouvy se společností Kapsch

Rozšíření zpoplatněné sítě o 900 kilometrů prezentoval ministr dopravy Dan Ťok jako kompromis, na kterém se ANO dohodlo se svými koaličními partnery a který zajistí, že mikrovlnná technologie provozovaná Kapschem nebude mít v nadcházející soutěži automaticky navrch nad jinými systémy konkurenčních společností.

Mezitím se ale na komunální úrovni změnila politická reprezentace. Kraje, které zprvu prosazovaly zpoplatnění co největšího množství kilometrů silnic, se naopak zařadily mezi nejhlasitější odpůrce rozšiřování poplatků.

Smlouva podepsaná s konsorciem CzechToll a SkyToll přitom se zavedením mýta na celkem 18 vybraných úsecích silnic první třídy počítá. A stát na nich mýtný systém spustit musí, pokud nechce ohrozit celou soutěž.

Nouzové řešení v podobě zpoplatnění mýta nulovou sazbou s sebou přináší i další komické úkoly, které vyplývají ze smlouvy. V první řadě jde o udržování stanoveného počtu výdejních míst pro palubní jednotky nebo měření efektivity výběru mýta, které se ve skutečnosti neplatí. A to všechno stojí peníze.

Firmy to zatím neřeší

Většina oslovených autobusových dopravců, kteří provozují veřejnou linkovou dopravu na zmíněných silnicích, se dosud dopady nařízení nezabývají. „Zatím nemáme přesně spočítáno, kolik našich autobusů bude nově potřebovat vybavit palubními jednotkami,“ uvedl Martin Farář, mluvčí jednoho z největších dopravců v zemi, společnosti Arriva Transport.

Rekordní rok. Kamiony v Česku zaplatily na mýtném 10,4 miliardy

Pro poličskou přepravní společnost Zlatovánek, která patří k drobným dopravním firmám, představuje nařízení povinnost vybavit palubními přijímači satelitního signálu deset až dvanáct autobusů. Ty denně zajišťují pravidelnou linkovou dopravu mezi Poličkou, Vysokým Mýtem a Hradcem Králové. Od Litomyšle totiž jezdí po silnici I/35, která bude od konce příštího roku zahrnuta do zpoplatněné sítě.

Nulové mýto ale přinese daleko vyšší náklady státu než dopravcům. Dopravci za pořízení jedné palubní jednotky zaplatí stejnou kauci jako doposud, tedy 1500 korun. Skutečná cena těchto satelitních jednotek je zahrnuta do nákladů na provoz mýta.

„CzechToll dodá objednateli celkem 450 tisíc palubních jednotek a ­jejich cena je zahrnuta v nabídkové ceně 10,75 miliardy korun pro roky 2020 až 2030,“ uvedl mluvčí společnosti Miroslav Beneš. V ceně jsou zahrnuty i náklady na provoz kontaktních center, kde si dopravci budou moci vyzvedávat a nabíjet mýtné jednotky a jež budou dle smlouvy umístěna i u silnic s nulovým mýtem.

Řádný hospodář

„Ministr dopravy Dan Ťok se dostal do nepříjemné situace. Když se bude chovat jako řádný hospodář a ­omezí zpoplatněné kilometry, nedodrží tím podmínky soutěže,“ uvedl ředitel českého Kapsche Karel Feix, jehož firma se ještě nevzdala šance na pokračování ve výběru mýta.

Nyní Kapsch očekává verdikt Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který rozhoduje o regulérnosti podpisu smlouvy s konkurenčním konsorciem. Skutečnost, že úřadu před pár dny vypršela dvouměsíční lhůta na rozhodnutí, interpretuje tak, že nešlo námitky Kapsche jen tak shodit ze stolu. Spor o regulérnost mýtné soutěže řeší antimonopolní úřad od loňského října.