Z čísel vyplývá, že v roce 2019 se vyrobilo 26 278 tun zmrazené zeleniny a směsí, loni to bylo 28 955 tun zmrazené zeleniny, což je nárůst o deset procent.
Naopak tuzemská produkce sterilizované zeleniny byla loni 56 690 tun, předloni 60 144 tun. Z toho více než polovinu tvoří okurky nakládačky a právě jejich výroba loni významně poklesla. Přispěl k tomu covid. Lidé doma více vaří ze zeleninových zamrazených směsí a méně používají sterilizované výrobky ze zeleniny.
„Loňský pokles produkce sterilované zeleniny, a naopak nárůst výroby zmrazené zeleniny připisujeme pandemii covidu-19, kvůli které byl několik měsíců omezený provoz gastronomických zařízení,“ říká prezident Agrární komory ČR Jan Doležal.
Někde i 20 procent
Doma lidé více využijí jiné druhy výrobků než restaurace. „Zmrazená zelenina má větší využití při domácím vaření, kterému se řada domácností věnovala vzhledem k zavřeným restauracím ve větší míře ve srovnání s dobou před začátkem pandemie. Naopak sterilovaná zelenina se více používá v gastronomických zařízeních,“ dodává Doležal.
Trend má výhody. Podle Doležala je produkce zmrazené zeleniny oproti sterilované zelenině snazší na výrobu a zároveň jde o šetrnější způsob, jak uchovat nutriční hodnoty zeleniny.
Nárůst poptávky potvrzují i sami zpracovatelé. „Divize mrazené zeleniny společnosti Agro Jesenice může potvrdit nárůst zhruba o 20 až 25 procent,“ říká Josef Kubiš, generální ředitel Agro Jesenice, která se mimo jiné produkcí mrazené zeleniny zabývá.
Než je strčíte do mrazáku, zeleninu oblanšírujte, hrušky zalijte vínem |
Ten odhaduje, že za růstem může být i cena. „Za preferováním mrazené zeleniny před sterilizovanou může být nižší cena, která je dána jednodušším zpracováním a menším nárokem na lidskou práci. Mrazením se také lépe zachovávají nutriční hodnoty,“ dodává Kubiš.“
Mezi nejoblíbenější patří podle Kubiše špenát, hrášek, kukuřice, mrkev, kapusta, květák a paprika. Poslední dobou je velká poptávka také po brokolici, která je však cenově o něco dražší než dříve jmenované druhy.
Trend bude zřejmě trvat i nadále, i když už výrobci patrně nezaznamenají tak velké skoky. Například vlastník skupiny Hamé, firma Orkla Foods Česko a Slovensko, která prodává mrazenou zeleninu pod značkou Znojmia, loni zaznamenala rychlý růst prodejů ve výši 15 procent.
„Nyní se již situace stabilizovala a dramatické nárůsty v mrazené zelenině neočekáváme. Vidíme ale velký prostor v segmentu mrazených hotových pokrmů, kde předpokládáme, že i ČR bude následovat globální trend růstu v tomto segmentu,“ shrnuje Veronika Synková z oddělení marketingu.
Kečup do domu
Podle Doležala lze očekávat, že trend bude patrný i letos, ale v menší míře. „Gastronomická zařízení postupně obnovila provoz, i když návrat do takzvaně starých kolejí bude ještě nějakou dobu trvat,“ říká.
Zajímavostí je, že české domácnosti loni zřejmě holdovaly také kečupu. Loni se totiž vyrobilo 14 989 tisíc tun kečupu, v roce 2019 to bylo 12 453 tun. Naopak podíl polotovarů z chlazené nebo čerstvé zeleniny se takřka nezměnil.