Město chtělo označení příští sobotu na vinobraní s velkou slávou představit.
Minulý týden se však ve Velkých Pavlovicích, které leží asi dvacet kilometrů severně od Valtic, objevily plakáty s nápisem "Vítáme Vás: Velké Pavlovice, hlavní město vína".
Valtičtí se cítili zaskočeni. "Volal jsem hned starostovi, aby o tom věděl. Jakmile bude název hlavní město vína používat více měst, ztratí to smysl," říká šéf Vinařské akademie Valtice Jiří Kopeček.
Zdánlivě banální spor o způsob, jak propagovat jihomoravské značky, odhaluje hlubší rozpory a rivalství mezi jednotlivými vinařskými firmami regionu.
Pavlovice totiž za hlavní město vína označuje firma Vinium, kdežto ve Valticích stejný název patří obci, která jej pak propůjčuje všem vinařům. Valtičtí proto Vinium z Pavlovic obviňují, že jejich nápad využívá čistě ke své vlastní propagaci.
"Nejde o pomoc značce, ale o město a víno obecně čili o jakousi informaci, že Velké Pavlovice jsou hlavním městem vína. S myšlenkou přišlo Vinium, ale jsme dohodnuti, že označení bude používat město a všichni vinaři, kterým to umožní," říká šéf Vinia Pavel Stefanovič.
Jasno má i starosta Valtic Jiří Petrů - hlavním městem vína jsou Valtice.
"Kromě toho, že nápad je místní, je ve městě nejstarší vinařská škola, sídlí tu národní vinařské centrum, Salon vín i Vinařská akademie," říká starosta Petrů.
Valtice na své ochranné známce pracují od letošního února, kdy ji zaregistrovala tamní vinařská firma Víno Valtice. Nedávno ji převedla na město, které ji bude bezplatně udělovat.
"Měla by sloužit všem vinařům, kteří dodrží podmínky a kvalitu u svých takto označených vín," říká Petrů s tím, že hlavní výhodu má pro malé vinaře, kteří nemají peníze na velké reklamní kampaně.
"I já jsem zpočátku měl obavy, když by ochranná známka patřila jedné firmě, ale obec jako majitel je ideální. Jak s ní naloží, už záleží na ní," říká šéf akademie Kopeček.
S cedulí Valtice - hlavní město vína se časem setkají milovníci vína nejen přímo u hranic města, ale časem mají být upoutávky i třeba na dálnici z Brna.
"Teď jsou přihlášené u patentového úřadu dvě známky a čeká se na zapsání jedné z nich. Potom druhá musí zmizet ze světa," říká odborník na patentové právo Kamil Kolátor. Podle něho by morální i standardní právo mělo být na straně Valtic, protože Valtice vypořádaly řádně všechny připomínky k veřejně vyvěšené známce a Valtice si zažádaly o známku dříve.
Ale ani v samotných Valticích nebyla cesta k označení za hlavní město vína jednoduchá. Tamním vinařům vadilo, že s nápadem nepřišla první obec, nýbrž firma, a před předáním obci značku hlavního města sama přihlásila k patentovému úřadu.
Podle starosty Valtic by logo hlavního města vína mělo být spíše na přívlastkových, tedy ušlechtilejších vínech. Město podle něj na udělování známky nechce vydělávat. "Je zdarma a zatím bude třeba výměnou za pomoc při propagaci ochranné známky," říká starosta Petrů.
Sám Kopeček šel nedávno rozhádaným vinařům příkladem, když svou ochrannou známku pro mladé víno, "Svatomartinské", dal k dispozici Vinařskému fondu. Ten se stará o propagaci českého a moravského vína v tuzemsku i za hranicemi.
Svatomartinské víno je označení pro mladé víno podobné francouzskému označení Beaujolais.
Tradice Svatomartinského vína vychází z dávného zvyku vinařů připíjet si na svátek svatého Martina poprvé novým, jiskrným vínem. Nyní mohou značku Svatomartinské využít všichni registrovaní producenti v Česku, kteří splní stanovená pravidla.
"S využitím značky letos počítáme," říká Pavel Vajčner ze Znovínu Znojmo.
Ten teď pobaveně sleduje spor Valtických a Pavlovických, ale původní nápad považuje za dobrý.
"Nemůže být samozřejmě hlavních měst pět, ale podobné komerčně turistické názvy vínu z Moravy obecně pomáhají," míní Vajčner.