Neděle 23. února 2020, svátek má Svatopluk
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 23. února 2020 Svatopluk

Mobil napoví, které taxi je blízko a levné. Firmy se zatím nebojí

  4:16aktualizováno  4:16
Aplikace na vyhledání a okomentování taxi zprůhledňují český trh s taxislužbou. Zákazníci díky nim mohou lehce zjistit, která auta jsou poblíž, jakou mají jejich řidiči reputaci a za jakou cenu jezdí. Vlastní aplikaci s podobnými službami má v Česku již několik taxislužeb.
S novou mobilní aplikací se každý mění v dispečera. Na mapě vidí, která auta jsou poblíž, kolik má řidič pozitivních známek a za jakou cenu jezdí. (ilustrační foto)

S novou mobilní aplikací se každý mění v dispečera. Na mapě vidí, která auta jsou poblíž, kolik má řidič pozitivních známek a za jakou cenu jezdí. (ilustrační foto) | foto: Mediafax

Dispečinky už mají vlastní programy, nově se však začala mezi lidmi lavinovitě šířit nová aplikace, která se neomezuje na jedinou taxislužbu. Investice ústeckého milionáře Martina Hausenblase a jeho firmy Adler International se pohybuje v řádu milionů korun.

"Fascinuje mě, jakou hodnotu mohou nové technologie nabídnout pro život ve městě. Liftago Taxi je první projekt naší platformy městské mobility," uvedl pro MF DNES Hausenblas, který zbohatl na dovozu a vývozu reklamního textilu. K tomu nyní přidal mecenášství a boj proti korupci.

Šest týdnů po spuštění bezplatné aplikace ji už používá 330 řidičů, z toho jen polovina pražských. Stáhlo si ji také už 2 500 pasažérů. Řidičů různých firem přibývá až deset za den, pasažérů 50 až 100.

Každý se tím mění v dispečera, na mapě vidí, která auta jsou poblíž, kolik má řidič pozitivních známek a za jakou cenu jezdí.

Řidič za každého zákazníka získaného přes tuto aplikaci odvede firmě 17 až 25 korun, záleží na městu. Služba se neomezuje jen na ta velká. Řidiči platí příspěvky formou předem koupeného kreditu.

Komunitní podnikání připomíná letadlo

Polovinu z tohoto příspěvku firma Adler rozdělí mezi takzvané marketéry, kteří vyhledávají řidiče, klienty a firmy. Tato odměna sice vychází asi jen na korunu za jednu jízdu, ale časem to může být pěkný a stabilní příjem.

V některých bodech toto "komunitní podnikání" připomíná princip letadla, není tam však na začátku vysoký vklad, na který letadla vždy doletěla a tisíce lidí s nimi. "Já se tomu věnuji od května na plný úvazek," svěřil se Radek Michalčík, jeden z marketérů.

"Sešel jsem se s taxikářem v Praze a zjistil, že je to práce docela náročná. S touto aplikací nenajedou tolik prázdných kilometrů. Je logické vybrat si efektivně taxi v rychlém dojezdu. Odmítl mě jen jeden ze sta," dodal marketér, který už "nabral" 65 řidičů, 30 pasažérů a domlouvá se i s jedním zábavním klubem, kam chodí o víkendu tisíce lidí.

Zájem o aplikaci mají i pivovary, festivaly, kongresy či cestovky. Aplikace, kterou vyvinul tým Juraje Atlase se zkušenostmi ze společností jako Cap Gemini, Ernst & Young a NESS Technologies, v angličtině dorazila i do Indie, kde by oni měl zájem hotelový řetězec, či do Francie a Británie, kde se o ni hlásí provozovatelé taxi.

Taxislužby se aplikací nebojí

I v Česku má už několik taxislužeb vlastní aplikaci. Například tři áčka, Modrý Anděl nebo Nejlevnější Taxi. U AAA už ji mají rok a půl.

"Uživatelů je více než 10 tisíc. Zákazník vidí, kde auto je, jak k němu jede, a po příjezdu dostává upozornění," popsal jednatel AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička. Za dva měsíce hodlá firma se žlutými taxíky přijít s novinkou, kterou nyní tají.

"Chystáme velký upgrade aplikace o další služby," řekl jen.

A také taxislužba Modrý Anděl spustila svou aplikaci, dokonce prý jako první – už v dubnu 2012. "Brzy pokoříme hranici 100 tisíc stažení," uvedla obchodní manažerka Tereza Tillová. Ani jedna z těchto taxislužeb se nebojí, že by dispečink začal být zbytečný.

"Fůra zákazníků ve Francii, Německu i Španělsku se od aplikací, které nejsou podpořeny dispečinkem a nemají rychlou zpětnou vazbu, vrací k taxi pod dispečinkem," dodal Kvasnička z AAA. "Únik objednávek k jinému subjektu jsem nezaznamenal," dodal.

Ani Modrý Anděl nemíní, že to pro ně bude zásadní změna. "Aplikace budou pochopitelně stále vypracovanější, vždyť ani my nečekáme a pilujeme tu naši. Dispečinky nezaniknou, ale budou se muset rychle přizpůsobovat," uvedla Tillová.

Na vlastním programu pracuje i Radim Jančura, majitel firmy Student Agency, který se chystá provozovat luxusní taxi s vozy Audi A6 pod značkou Tick Tack. Řidiče bude přímo zaměstnávat, minulý týden už vyšly pracovní inzeráty. "Budeme mít spoustu vychytávek, ale o těch budeme mluvit až před rozjezdem. Ten plánujeme na listopad," řekl v pátek.

Daně

Přiznání za zdaňovací období 2019 je nezbytné podat do 1. dubna 2020. Ke snadnému vyplnění využijte interaktivní formulář daňového přiznání.

  • Nejčtenější

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Rusko musí zaplatit 50 miliard dolarů akcionářům Jukosu, rozhodl soud

Rusko musí akcionářům někdejší ruské ropné společnosti Jukos zaplatit odškodné více než 50 miliard dolarů (1,1 bilionu...

Nemocenské pojištění skončilo loni po 10 letech v minusu 3 miliard korun

Nemocenské pojištění se loni poprvé po deseti letech propadlo do minusu – tedy vybralo se na něm o tři miliardy méně,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Online prodejci ničí vrácené zboží. Vyjde to levněji, než kdyby ho darovali

Velcí online prodejci ničí zboží, které jim zákazníci vrátí zpět. Jen v Německu se každý rok odhadem zlikvidují výrobky...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Když je střílečka povinná. Hraju hry a platí mě za to, říká člen týmu Brute

Má k dispozici fitness trenéra, mentálního kouče, psychologa a ve škole individuální studijní plán. Tedy servis...

  • Další z rubriky

Čtyřicet procent vydavatelů dluhopisů je vysoce rizikových, tvrdí analýza

Téměř 40 procent dluhopisových emitentů s prospektem je vysoce rizikových. Vyplývá to z analýzy serveru...

PŘEHLEDNĚ: Co všechno už letos Čechům zdražilo

Počátkem roku dopadlo na Čechy zdražení zboží i služeb v míře, jakou už dlouho nepamatují. Inflace v lednu zrychlila na...

OBRAZEM: Severozápad Čech z ptačího pohledu ukazuje drsnou tvář energetiky

Měsíční krajina, obří rypadla, modrozelená voda zatopených lomů i štíhlé stíny větrných turbín, to vše zachycují...

Taxikářem už nebude moci být cizinec bez povolení. Návrh zpřísňuje pravidla

Žadatelé o taxikářskou licenci zřejmě budou muset u úřadů prokazovat oprávnění k pobytu a také pracovní povolení v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz