"Je to poprvé, kdy se spojil tak velký počet vinařů v jednom projektu," uvedl manažer Svazu vinařů České republiky Pavel Krška. Propagátoři nové značky stanovili i přesné datum, kdy lze otevřít první láhve s mladým vínem. 11. 11. a úderem 11. hodiny mohou zájemci vyzkoušet, jak chutná poslední úroda.
"Svatomartinské zaujme příjemnou ovocitou vůní i svěží chutí, je skutečně jiskrné," láká Krška. Grafická známka „moravského božolé“ zachycuje jezdce na koni, který má připomínat legendárního světce. Svatý Martin se právě ze hřbetu svého oře dělí se žebrákem o kus svého pláště.
Získat a udržet užívání známky Svatomartinské podle Kršky nebude jednoduché. Vzorky mladého vína musí lahodit jazyku i oku alespoň pěti ze sedmičlenné skupiny vrcholných degustátorů.
"Už teď se dá říci,že bude patřit k těm lepším, i když byly nižší výnosy," věští předseda českého svazu vinařů Jiří Sedlo. Kvalitu nalitých hroznových bobulí zpečetilo slunné září a říjen.
"Burčákem je podle dobrých mravů nepřípustné si ťukat. To lze poprvé udělat s mladým vínem na svatého Martina," doplnil Krška. Právě s tradicí připíjení souvisí, proč svatý Martin drží ochrannou ruku nad mladým vínem. V tento den hospodáři příjímali do služby nové děvečky a pacholky nebo jim službu prodlužovali. Na stvrzení dohody si poprvé přiťukli mladým vínem.