Mýtné pro kamiony

Mýtné pro kamiony | foto: iDNES.cz

Ministr dopravy navrhne jedinou sazbu mýtného

  • 6
Systém mýtného bude podle nového ministra dopravy Aleše Řebíčka mnohem jednodušší, než se původně předpokládalo. Ministr navrhne kabinetu, aby kamiony na českých silnicích platily pouze jednu sazbu mýtného. Bývalý ministr Milan Šimonovský navrhoval sazeb sedm.

Ministerstvo chce do meziresortního připomínkového řízení zaslat návrh, který počítá s průměrnou sazbou 4,05 koruny za kilometr. Sazba by měla zohledňovat jízdu v noci, počet náprav nákladního vozidla a plnění emisních limitů.

Dopravci by tak podle těchto parametrů měli platit od 1,30 až do 5,40 koruny za kilometr. Celkový očekávaný čistý příjem z výběru mýta 2,8 miliardy korun pro fond dopravy by se měnit neměl. Vláda by se návrhem měla zabývat na konci září.

Návrh je podle ministra kompromisem mezi požadavky dopravců na co největší jednoduchost a průhlednost systému a obavami z objíždění zpoplatněných úseků. Pokud by se podle ministra v prvních šesti měsících od zavedení mýta ukázalo, že kamiony zpoplatněné úseky přeci jen objíždějí, ministerstvo by tarifní pásma rozšířilo. Zda kamiony začnou příští rok dálnice více objíždět, bude sledovat komise složená z odborníků ministerstva a ČVUT.

Česmad: Jednoduchost vítáme
"Vítáme, že ministerstvo přistoupilo k variantě, která bude jednoduchá a transparentní pro zákazníky i dopravce," komentoval návrh mluvčí největšího sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Felix. Podle něj celý výnos z elektronického mýta vytvářejí dopravci, a proto by měl být systém vůči nim co nejvstřícnější. "Jedna sazba se navíc osvědčila v Německu i Rakousku," dodal.

Nový ministr chce také vypracovat audit, jak je dodavatelská firma Kapsch s výstavbou daleko a zda není termín spuštění systému na dálnicích na začátku příštího roku ohrožen.

Ministr by se měl také zabývat dopisem Evropské komise ohledně průběhu výběrového řízení na dodavatele mýtného. Komise požádala ČR o vysvětlení, zda nešlo o nedovolenou podporu. Řebíček chce vypracovat odpověď do konce týdne. Dnes ale nedokázal odpovědět, jak by ministerstvo postupovalo, kdyby komise nařídila tendr zrušit.

Ministerstvo dopravy vybralo v tendru na dodávku a provozování mýtného systému nabídku firmy Kapsch, která byla o 4,5 miliardy korun vyšší než konkurenční nabídka Autostrade. Tu, stejně jako dva další uchazeče, výběrová komise vyloučila ze soutěže pro formální nedostatky.

Autostrade pak podala námitky Evropské komisi. Tendrem se rovněž zabývá Krajský soud v Brně. Mýtné od nákladních aut by měl stát podle dohody s firmou Kapsch začít vybírat na 970 kilometrech dálnic a rychlostních silnic od ledna 2007 a na vybraných silnicích s půlročním zpožděním.

Celkový očekávaný příjem z výběru mýta 2,8 miliardy korun pro fond dopravy by se  měnit neměl. Vláda by se návrhem měla zabývat na konci září. Pokud by se podle ministra v prvních měsících od zavedení mýta ukázalo, že kamiony objíždějí  zpoplatněné úseky, ministerstvo by provedlo revizi tarifních pásem.