Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) dokonce kvůli nejasným cenám zažalovalo jednu z největších tuzemských cestovních kanceláří Exim Tours. - více zde
Triky firem schovávající konečnou cenu za dodatečné poplatky se nelíbí ani ministerským úředníkům.
"Novela zajistí, že spotřebitel bude seznámen se skutečnou výší ceny výrobku. Ta bude muset obsahovat například všechny bezpečnostní či palivové příplatky v případě nákupu zájezdu nebo nově zavedený poplatek za likvidaci elektrospotřebičů," uvedl náměstek ministra financí Ivan Fuksa.
K této konečné ceně už nebude možné připočítávat žádné další poplatky, daně a další příplatky. Spotřebitel má tak jistotu, že zaplatí pouze výši inzerované ceny, která už nebude o žádnou přirážku upravena," dodal náměstek.
Směrnice Evropské unie zatím podle něj nařizuje prodejcům uvádět konečnou cenu jen u výrobků, služby například leteckých společností či cestovních kanceláří by měla ošetřit až nová evropská norma.
"Ministerstvo ale nebude čekat na tuto změnu a stanoví jednoznačnou povinnost podat spotřebiteli předem informaci o celkové ceně za nakupovanou službu, kterou bude muset spotřebitel v případě uzavření smlouvy zaplatit," prohlásil Fuksa.
Jasné ceny mají přijít příští léto
Pokud se lidé o zájezdu rozhodují podle ceny, měla by jim novela zjednodušit práci už v následujícím roce.
"Budeme se snažit o to, aby nová norma vstoupila v platnost před příští letní sezonou," řekla iDNES.cz Veronika Hovorková z tiskového oddělení ministerstva financí.
Skryté poplatky se u zájezdů po Evropě šplhají podle SOS u některých cestovek až ke čtyřem tisícům korun. Cestovní kanceláře podle sdružení navíc vymýšlejí stále nové nečekané platby jako třeba "bakšišné", poplatek za použití prádla či za cestu z letiště na místo ubytování. - více zde