Petici podpořila rovněž Asociace kuchařů a cukrářů ČR. Knedla sdělil, že petice má téměř 3 000 elektronických podpisů a přes 2 000 fyzických.
Dopis vládě podle Knedly organizátoři odeslali i předsedovi vlády Petru Fialovi. Restauratéři a další lidé pracující v gastronomii a cestovním ruchu žádají o urgentní uhrazení poplatku. V lednu portál Seznam Zprávy uvedl, že firma požaduje za tři roky deset milionů korun.
Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš v úterý uvedl, že chce, aby se na případném financování podílely i jiné subjekty. Jeho úřad má o uvolnění peněz rozhodnout. Podle Bartoše jde ale o vyšší částku, než o které se mluví v médiích. Má také pochyby o tom, zda je to vhodná podpora v době, kdy vesnické hospody krachují a hledají se úspory. Se zástupci restauratérů už jednal, ale neshodli se.
Michelinští kuchaři jsou skoro všichni psychopati, říká šéfkuchař Knedla |
Bartoš uvedl, že o případné podpoře by se mohlo jednat na některém z nejbližších zasedání vlády. Chce také garance, že průvodce nebude hodnotit restaurace pouze v Praze, jak tomu bylo doposud.
Kvalitní jídlo může zvýšit prestiž ČR
Knedla v dopise vládě píše, že průvodce má nově působit ve všech krajích, což bude mít vliv na turistický ruch a služby v regionech. „Michelin nehodnotí pouze luxusní restaurace, je to pouze špička ledovce. Hodnotí i restaurace za dobré jídlo za rozumné peníze. Takových restaurací je v krajích podle mého odhadu okolo 50. V každém kraji jsou skvělá gastronomická zařízení a zasloužila by si takto podpořit. Pokud ale nebudou vidět, těžko se o nich zahraniční turisté dozví,“ uvedl kuchař.
OBRAZEM: Tato místa berou turisté útokem. 50 výletů, které v Česku frčí |
Poznamenal také, že pokud bude do Česka jezdit čím dál více turistů za kvalitním jídlem, bude se zvyšovat prestiž ČR, a ne jako destinace s levným pivem pro anglické turisty. „Například do Kodaně a Dánska před deseti lety jezdil za jídlem úplný zlomek turistů. Během pár let se u nich objevilo velké množství restaurací s michelinským oceněním a rázem je z Dánska nejpopulárnější destinace a jejich podniky jsou zarezervované na měsíce dopředu,“ dodal.
Ministerstvo pro místní rozvoj uvedlo, že agentura CzechTourism se mimo jiné věnuje i podpoře turistiky zaměřené na gastronomii. Financuje mimo jiné projekt CzechSpecials, na který jde letos 300 000 korun. Funguje jako certifikace pro restaurace připravující tradiční české pokrmy. Na aktivity spojené s gastroturistikou letos agentura dá přes 1,5 milionu korun. Podle ministerstva prakticky jakákoliv propagace skrze CzechTourism má v sobě i podporu gastronomie. Agentura spustila například kampaň zaměřenou na jednotlivé kraje s názvem Nečekaná tradice.