Česká dvojka na trhu s venkovní reklamou JCDecaux musí u soudu vysvětlovat, zdali její manažer ladil noty s někdejším místostarostou Prahy 1 Michalem Valentou (ODS). Výsledkem mělo být zvýhodnění firmy při reklamní zakázce. Podle policie dcera francouzské firmy JCDecaux, Městský mobiliář, vyplatila Valentovi za zvýhodňující informace 240 tisíc korun. JCDecaux kauzu označuje za manipulaci.
Orgány činné v trestním řízení již Valentovi zajistily zmíněných 240 tisíc. Podle dokumentů, které má redakce MF DNES k dispozici, zajistila policie dalších asi 460 tisíc korun, které chce v případě prokázání viny použít při uložení peněžitého trestu. Část zajištěných peněz byla v eurech a dolarech.
„Obžalovanému Valentovi byly zajištěny finanční prostředky přibližně ve výši 460 tisíc korun, a to v rámci přípravného řízení, a daná věc je vedena jako korupční,“ potvrdila informace předsedkyně senátu Dana Šindelářová prostřednictvím tiskové mluvčí. Valenta v SMS zprávě uvedl, že „informace není správná“.
Bod vypadl z programu rady
O případu, ve kterém figuruje Michal Valenta a technický ředitel JCDecaux Tomáš Tenzer, psala MF DNES v půlce března, kdy proběhlo první stání u obvodního soudu pro Prahu 1. Podle státního zastupitelství využil Valenta interních informací, které získal jako místostarosta (z let 2006 až 2010) a člen majetkového výboru MČ Praha 1, aby podepsal smlouvu s JCDecaux na konzultační činnost. Na základě interních znalostí mohl Tenzerovi z JCDecaux poskytnout údaje o cenách za pronájem reklamních poutačů v podchodu metra Staroměstská.
O ty projevila v srpnu 2016 zájem i konkurenční euroAWK, která za jejich roční pronájem nabídla 60 tisíc. Bod o pronájmu takzvaných CLV vitrín ale z jednání rady téhož měsíce vypadl. Když se na její zasedání v září stejného roku vrátil, ležela již na stole nabídka od konkurenční JCDecaux. Ta činila 68 tisíc a městská část ji přijala.
Z dokumentů, které má redakce k dispozici, vyplývá, že policie v té době Tenzera a Valentu odposlouchávala a má k dispozici záznamy hovorů a SMS a MMS zpráv. Valenta byl v dané době členem majetkové komise i kontrolního výboru města. Samotná euroAWK podle zdrojů MF DNES uvedla, že neví, proč došlo k zrušení první soutěže. Se stejnou nabídkou se přihlásila do výběru, který vyhrála JCDecaux s vyšší nabídkou. Firma dodala, že kdyby znala cenovou nabídku jiného uchazeče, možná by na ni reagovala.
JCDecaux považuje celou kauzu za absurdní. „Policie se domnívá, že vznikla škoda ve výši 240 tisíc korun, přitom roční výnos je v řádech několika tisíců korun, celkový nájem za plochy je 68 000 korun ročně. JCDecaux obstarává 240 tisíc ploch,“ uvedla firma.
Valenta konzultantem firmy
Valenta říká, že peníze, které dostal od JCDecaux, se k tomuto případu nevztahují. „Za poskytování konzultací jsem obdržel plnění od JCDecaux zcela v souladu s uzavřenou a stále platnou smlouvou nevztahující se k diskutovanému případu, a to na měsíční bázi,“ řekl Valenta. Reklamní společnost Valentovi za konzultační služby platí dodnes. Postup státního zástupce podle něj nedává smysl.
Valenta i JCDecaux si stojí za tím, že v případě CLV vitrín na Staroměstské se vůbec nejednalo o soutěž, ale pouze o takzvaný záměr. Obvodní soud pro Prahu 1 o tom bude v rámci líčení opět jednat 10. června.
Stávající vedení Prahy 1 chce smlouvy na reklamní plochy revidovat. Podle radního městské části pro majetek Davida Bodečka (Piráti) již došlo k vytvoření přehledu nakládání s majetkem městské části.