Čtvrtek 30. března 2023, svátek má Arnošt
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 30. března 2023 Arnošt

Je to budoucnost, věří nové formě placení za MHD bankéři i města

  1:00
Pípnutí u terminálu při nástupu do tramvaje a jízdné je zaplaceno. Žádné drobné, žádné lístky. Všechno jde bezkontaktně přes platební kartu nebo přes mobil. V Ostravě se takto jezdí skoro dva roky, před měsícem navíc přidali možnost na kartu nahrát časový kupon. A nyní se ukazuje, že používání platebních karet v dopravě mění chování lidí. Platí s nimi čím dál častěji.
Platba bezkontaktní kartou je v Ostravě hit. S klasickými papírovými jízdenkami...

Platba bezkontaktní kartou je v Ostravě hit. S klasickými papírovými jízdenkami se do budoucna nepočítá. | foto: Jaroslav Ožana, ČTK, Jaroslav Ožana,  ČTK

Čísla ukazují, že rychle roste počet i objem transakcí u všech obchodníků v daném městě. „Jen v Ostravě se platí kartou o 30 procent víc. Obchodníkům i bankám to přinese další byznys,“ říká člen představenstva ČSOB Marek Ditz.

Údaje ČSOB rovněž ukazují, že například v Plzni bylo 18 procent držitelů karet na „spících účtech“. Díky projektu začali téměř všichni platit i na terminálech mimo dopravu.

Na karty ve větším přecházejí také pasažéři. Dopravní podnik Ostrava hlásí, že cestující kartou zaplatili v lednu a únoru téměř dvakrát víc jízdenek než ve stejném období loni. Jen za první dva měsíce roku si koupili 489 tisíc jízdenek za 8,8 milionu korun, zatímco za celý rok 2017 to bylo necelých 2,2 milionu lístků za 39,6 milionu.

„Rádi bychom v horizontu několika let úplně zrušili prodej klasických papírových jízdenek,“ říká Karolína Rycková, mluvčí Dopravního podniku Ostrava. Systém nově umí z jedné karty koupit jízdné nejen pro jejího držitele, ale i pro spolucestujícího.

Praha má zpoždění

Postupně se přidávají další města a regiony, jako například Olomoucký kraj. Podle údajů společnosti Mastercard je nyní ve veřejné dopravě více než 3 500 platebních terminálů a roční průměrný nárůst transakcí činí více než 40 procent.

„Česká republika má velký růstový potenciál v placení kartami ve veřejné dopravě. Počet vydaných platebních karet činí 11,3 milionu, z nichž více než čtyři pětiny jsou bezkontaktní,“ uvádí Petr Zlámalík, odborník týmu Mastercard Advisors.

Grafika - MHD

„Je to budoucnost, brzy to bude mít každé statutární město,“ tvrdí Jan Parýzek, ředitel pro veřejný sektor v České spořitelně. Hovoří o 26 městech, z nichž každé má více než 40 tisíc obyvatel. Banka například loni ve spolupráci s technologickými partnery vyhrála tendr na nový dopravně odbavovací systém v Praze, před časem pomáhala v Děčíně zavést systém, který umožňuje nahrát časový kupon na platební kartu.

S tím chce letos v srpnu přijít i Praha, která měla proti jiným velkým městům dosud zpoždění. A to hlavně kvůli patáliím s předchozím systémem Opencard.

„Platební karta bude jen jedním z kanálů. Jako identifikátor půjde využít i IN karta Českých drah a jednáme s dalšími partnery ohledně zapojení dalších karet do systému. V jednání je například ISIC. A cestující, kteří budou chtít nadále používat jako jízdní doklad Lítačku, samozřejmě budou moci,“ říká Kamila Kolmanová, mluvčí městské firmy Operátor ICT.

„Nový platební systém je budován nejen pro metropoli, ale i Středočeský kraj. Systém se bude vztahovat na železniční i autobusovou dopravu,“ dodává Kolmanová.

Placení kartou už Praha testuje. Krnáčová při placení vyhodila proud:

11. dubna 2016

Krabičky s více funkcemi

„Zkušenosti ukazují, že během šesti měsíců by na kupon na platební kartě mohlo jezdit dvacet procent lidí,“ říká Parýzek. Specializované dopravní karty podle něj nemají v delším horizontu budoucnost, většina služeb se postupně přestěhuje na internet a do mobilu.

„A to platí obecně, postupně vymizí klasické parkomaty, validátory bez datové konektivity a dalších funkcí, to patří do 20. století,“ říká Parýzek. „Krabičky“ v dopravních prostředcích budou plnit více funkcí. Mohou zprostředkovat užitečné informace o daném městě nebo dopravnímu podniku vydělávat.

Ostrava se placením ve veřejné dopravě hodně inspirovala v Londýně, vysvětluje manažer společnosti Visa František Jungr. Mezi britskou metropolí a českými městy však existuje jeden podstatný rozdíl. „Zatímco v Česku využívá výrazná většina lidí časové kupony, v Londýně je to naopak. Časové kupony jsou tam poměrně drahé a cestující si kupují nejčastěji jednorázové nebo denní jízdenky,“ říká Jungr.

Podle něj existují v zásadě tři způsoby, jak kartu použít. „Nejjednodušší na zavedení a zároveň nejméně sofistikovaný způsob je jednorázová platba za jízdenku. Ta funguje stejně jako nákup v obchodě. Vyberete jízdenku, přiložíte kartu a terminál vytiskne papírový lístek,“ říká Jungr. Touto cestou jde zatím při testování Praha.

V Ostravě ale žádné papírové jízdenky z přístrojů po zaplacení nevypadnou. „Cestující přiloží kartu k terminálu při nástupu, volitelně při výstupu z dopravního prostředku a dál už se může spolehnout na systém, který za něj zvolí vždy to nejvýhodnější jízdné. Výhodou je i takzvané stropování jízdného. Dopravní podnik vám totiž nikdy nezaúčtuje vyšší částku, než je cena 24hodinové jízdenky,“ říká Jungr. V Plzni funguje systém, který je někde mezi těmito dvěma způsoby.

V Praze však chtějí přijít ještě s trochu jiným způsobem. „Nejde o stejný systém, který je v provozu v Ostravě. Nákup jednotlivých jízdenek bude rozšířen o nákup přes mobilní aplikaci, přičemž všechny stávající prodejní kanály, SMS jízdenky a papírové lístky, zůstanou zachovány,“ vysvětluje Kolmanová.

I když je to cesta na řadu let, budoucnost vidí Jungr v postupném slučování systémů: „V nejbližší době začne sjednocování napříč městy a kraji a nová platební řešení by měli začít integrovat i největší osobní přepravci, včetně těch státních,“ říká Jungr. Zatím se podle něj někteří bojí zavádět platby kartou právě kvůli tomu, že by museli upravit vlastní systémy.

Daňové přiznání 2023

Základní lhůta pro podání daňového přiznání za zdaňovací období 2022 připadá letos na pondělí 3. dubna. Interaktivní daňové formuláře umí vypočítat daně za vás.

Mohlo by vás zajímat

  • Nejčtenější

Nervozita roste. Padající Deutsche Bank stáhla dolů korunu i pražskou burzu

Od záchrany problémové švýcarské banky Credit Suisse ještě neuplynul ani týden a investoři opouštějí další potenciální...

Evropští ministři stvrdili konec spalovacích motorů. S jednou výjimkou

Ministři pro energetiku členských států Evropské unie v úterý definitivně rozhodli o schválení normy, která omezí...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nečekaná otočka. Putin poprvé připustil vliv sankcí na ruskou ekonomiku

Ruský prezident Vladimir Putin připustil, že se sankce mohou ve střednědobém výhledu negativně podepsat na ruské...

ČNB se propadla do obří ztráty 412 miliard, za rok je jedenáctinásobná

Česká národní banka (ČNB) loni vykázala rekordní ztrátu 411,9 miliardy korun. V roce 2021 měla ztrátu 37,7 miliardy...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejvíc poboček zavře pošta v Praze a Ostravě, ukazuje pracovní seznam

Desítky poboček uzavře Česká pošta ve všech větších městech. Například 35 v Praze nebo 27 v Ostravě. Tak má podle...

Starý dům už neprodáte. Unijní směrnice ale může být protiústavní, tvrdí právníci

Premium Zateplování, výměna kotle i oken, solární panely na střechu… Nechcete starý dům opravovat „po evropsku“? Rychle se jej...

Přežila Terezín i Osvětim. Bůh není, takové utrpení by nedopustil, říká

Premium Měla si užívat bezstarostné mládí, namísto toho si musela na kabát přišpendlit židovskou hvězdu. V 15 letech ji...

Hokej se změnil v jatka. Píše o nich i Wikipedie, extraliga se styděla

Premium Jen co se ve zlínském kamrlíku pro rozhodčí potkal Roman Polák s kolegy, hned měli jasno: „Pánové, dnes to může být...

Výpověď dostane 1600 zaměstnanců pošty. Ruší se i stovky neobsazených míst

Česká pošta v souvislosti se snižováním počtu poboček rozdá výpovědi zhruba 1600 zaměstnanců. Další z 2269 rušených...

Umělá inteligence vyvolává nejen technické, ale i etické otázky, míní vědec

Vývojáři umělé inteligence (Al) nejsou schopni dohlédnout důsledků, které jejich výtvor pro lidstvo představuje. Myslí...

Ukrajinské obilí mělo pomoci Africe. Ničí prý ale trh v EU

Zemědělské organizace mnoha evropských států žádají, aby politici začali řešit situaci ohledně ukrajinského obilí. Loni...

Změna po téměř čtyřech dekádách. Palivo do Dukovan bude dodávat Westinghouse

Jaderné palivo do Dukovan bude od roku 2024 dodávat americký Westinghouse. Vystřídá ruskou společnost TVEL. Ta skončila...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nervozita roste. Padající Deutsche Bank stáhla dolů korunu i pražskou burzu

Od záchrany problémové švýcarské banky Credit Suisse ještě neuplynul ani týden a investoři opouštějí další potenciální...

Herečka Jenovéfa Boková porodila, z Witowské je nevlastní babička

Jenovéfa Boková a její partner Adam Kolář v pátek odpoledne potvrdili, že herečka a hudebnice už porodila a šťastní...

Horníci leželi na pokojích na břichu. Skrývali erekci. A zrodila se viagra

Modrá pilulka slaví pětadvacet let. Spustila svého druhu kulturní i farmaceutickou revoluci, preformátovala vnímání...

Tom Cruise se dcerou Suri pyšnil. Už ho neviděla deset let, míří na vysokou

Tom Cruise se od roku 2006 do roku 2013 rád ukazoval na veřejnosti s dcerou Suri v náručí. Před deseti lety však ze...

Rozjívené fracky tu nechceme. Kde končí svoboda dětí ve veřejných prostorách?

Vlnu vášní vyvolalo vyjádření pražského bistra, které na sociálních sítích publikovalo pravidla, jak se mají chovat...