„V průměru se nárůst pohybuje k patnácti procentům,“ říká Jiří Hemerle, zakladatel a šéf online květinářství Florea.cz. Jak dodává, záleží, jak se k situaci obchodníci postaví.
„My konkrétně se snažíme ceny držet. Je pro nás lepší prodat toho více za nižší marži než obráceně,“ říká florista Lukáš Hejlíček, který je spolumajitelem květinářství Květiny u Jany a Lukáše v Plzni.
Cena květin je podle něj spojená s cenami energií, které narostly nejen pro květinářství, ale také pro samotné pěstitele. „Vše je závislé na energiích. Květinu musí stroj zasít, to je elektřina. Kapková závlaha je také na elektřinu. Květinám se musí svítit, aby rostly. Musí se jim topit,“ vypočítává.
Podle Jiřího Hemerleho vystoupala letos průměrná cena objednávky pugétu k MDŽ na 1 150 korun, to je o patnáct až dvacet procent více než loni.
„Jedním z důvodů je zvýšení ceny květin, ale určitě to nebude jediný důvod. Většina klientů totiž nakupuje s budgetem, když je tedy květina, například růže, dražší, zakoupí kytici, kde je počet květin nižší a zůstane na svém budgetu. Ten posun je jednoznačně v tom, že klient akceptuje vyšší cenu na kytice,“ říká Hemerle.
Na odbyt jdou karafiáty i typické jarní kytky
Podle květinářství Florea.cz zůstává tradiční květinou karafiát. „Na odbyt jdou také tulipány, protože teď je jejich sezona. Ale jinak se samozřejmě prodávají i ostatní kytky, které patří k téhle sezoně,“ uvádí Zdeněk Fekar z mediálního zastoupení květinářství Florea.cz. Jak dodává, jedná se o typické jarní květiny jako jsou narcisy, hyacinty, případně lilie.
Pro představu, květinářství Florea.cz prodává jednu květinu karafiátu za 38 korun, tulipán lze koupit pod 30 korun, narcis za 9 korun. Růže vyjdou mnohonásobně dráž, jedna květina vyjde okolo 90 korun, nejdražší odrůda Ever Red pak stojí 115 korun.
„Věková kategorie padesát či šedesát plus, která zažila i jiný režim, kupuje karafiát s asparágusem. Mladší ročníky naopak spíše nakupují míchané jarní kytky. Je to zhruba půl napůl,“ zmiňuje florista Hejlíček.
Změna klimatu zasáhla výrobu parfémů. Sucho ovlivňuje i vůni rostlin |
„Růže zákazníci nakupují spíše okrajově, jdou na odbyt spíše na Valentýna. Ale je třeba říct, že každý zákazník má rád něco jiného. Někdo třeba nemá rád karafiát a místo něj vezme třeba růži,“ upřesňuje Hejlíček.
Podle květinářství Florea.cz je počet objednávek zhruba na 60procentní úrovni v porovnání s únorovým svátkem zamilovaných, kdy se květin prodá nejvíce.
Podle Hejlíčka je ale každý rok jiný. „Někdy přijde více lidí na MDŽ, někdy na Valentýna.“ Z floristových pozorování však jasně vyplývá, že Češi začínají šetřit. „Během covidu byly tržby nejlepší. Lidé byli doma, nemohli si dopřát kadeřníka, večeři nebo kino. Lidé, kteří pracovali, naspořili neuvěřitelné množství peněz,“ zmiňuje Hejlíček.
„Umíralo také moc lidí a připravovali jsme květiny na spoustu pohřbů. Lidé si chtěli zlepšit náladu, udělat si radost, a tak si domů koupili třeba deset růží do vázy,“ doplňuje Hejlíček.
Nakupovat pro radost ale podle něj lidé přestali. „Pokud někam jdou, tak samozřejmě kytku koupí, a k ní třeba víno nebo čokoládu. Ale už nenakupují radosti domů pro sebe,“ uzavírá florista.