Středa 21. října 2020, svátek má Brigita
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 21. října 2020 Brigita

S mapou MHD na triku. Kresby chlapce s autismem uchvátily módní ikony

  17:03
Světoznámé značky jako Adidas, Marco Polo, možná Converse, Happy Socks a­ mnohé další mohou mít brzy jedno společné. Budou je zdobit mapy třináctiletého autisty Matěje Hoška, který rád kreslí plány světových MHD. A chce s nimi prorazit ve světě módy.

Matěj Hošek má přes těžkou formou Aspergerova syndromu neobvyklou paměť a představivost. Nejraději kreslí plány světových MHD. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Matěj trpí těžkou formou Aspergerova syndromu, ale má neobvyklou představivost a paměť. Rád, a hlavně neustále kreslí mapy, které se nejprve začaly objevovat na tričkách či mikinách, a­ nyní míří i dále.

Značku a společnost Maappi založili Matějovi rodiče poté, co jeho mapy uspěly v roce 2016 na pražském Fashion Weeku a staly se hlavním motivem potisku látek charitativní kolekce Autista pro autisty. Tam se dostaly díky Matějově mamince Michaele, bývalé módní novinářce.

„Chceme být trochu jinou charitativní organizací, nechceme běhat po ČEZ a Škodovce a žebrat. My máme produkt, který by měl sloužit jako stroj na peníze pro charitu,“ vysvětluje jejich záměr Martin Hošek.

Až se například 7. dubna poběží Sportisimo Prague Half Maraton, budou si moci účastníci i návštěvníci koupit od 549 korun trička s ­potiskem trasy vytvořené Matějem. Stejně tomu bude i na všech dalších maratonech RunCzech, jejichž je Adidas hlavním partnerem.

„Matějovy vize tras závodů se nám moc líbily. Zároveň jsme chtěli ukázat pozitivní sílu sportu. Z každého trička z této limitované kolekce proto půjde 50 korun na podporu značky Maappi,“ uvedla Zuzana Fraňová, brand manažerka Adidasu.

Matěj sice působí jako relativně normální kluk, ale Aspergerův syndrom znamená, že vyžaduje pevný režim a spoustu rituálů. A i tak se nelze vyhnout občasným záchvatům agresivity. Jeho den tak musí podle Hoška vypadat zkráceně takto: škola do 13:30, maminka, která se kvůli němu vzdala práce, ho poté vyzvedne a do 15 hodin se učí.

„Pak si dá do misky 180 kuliček Nesquik. Ty musí mít vždy, bez nich nemůžeme nikam jet, ani na dovolenou,“ přibližuje Hošek další rituál s tím, že do šesti večer pak Matěj maluje mapy. V šest musí být večeře a na ní být všichni členové rodiny, následují večerní rituály až po uzavřené vyleštěné kohoutky od vody, protože Matěj trpí fobií z ­vytopení.

Zisk půjde na další projekty

Výhodou alespoň je, že Matěj neřeší publicitu, která je se značkou Maappi spojena. „Na Matějovi je to postavené, bez něj by to nešlo. Matěj na sebe nikdy nekouká, protože si myslí, že lidi v televizi jsou mrtví, neuvědomuje si mediální prezentaci,“ uvádí jeho tatínek k tomu, jak prožívá, že je tváří nové značky.

Kromě Adidasu už má Martin Hošek dohodnutou spolupráci s českým výrobcem batohů Braasi, se společností Marco Polo, vydavatelem map, jedná s výrobcem ponožek Happy Socks nebo českou společností Kofi Kofi provozující pojízdné vozíky s kávou. Matějovy mapy se tak objeví na jejich kelímcích, o pět korun dražších než ty bílé.

„Jako první krok jsme spolu vymysleli obálku na cestovní deník,“ popisuje i Kathrin Hruška, jednatelka společnosti Marco Polo v Česku. Zisk z prodeje, jeden deník stojí 180 korun a na pultech bude v limitovaném množství dvou tisíc kusů od března, budou investovat do dalšího projektu, který už spolu nyní plánují.

Rozjetý mají Hoškovi i další plán, a to takzvané pop-up stánky s tričky, mikinami či obaly na telefony s Matějovými mapami, které budou putovat po obchodních centrech. „Cíl je mít do konce roku pět obchodních center, kde by byl čtyři dny stánek a pak by jel dál,“ uvádí Hošek.

Samy se mu hlásí i další firmy, které by s ním chtěly spolupracovat a využít Matějových map i jeho silného příběhu. Ozval se mu spolumajitel značky pánských oděvů Le Premier Jakub Lohniský, jednání také probíhají s Ladislavem Trpákem, spoluzakladatelem internetového prodejce Zoot. Musí ale i odmítat.

Zájemci se sami hlásí

„Máme obrovskou poptávku. Ale máme potíž, že nemáme zboží, potřebuji ho vyrobit kamion a na to potřebuji peníze,“ popisuje Martin Hošek s tím, že nyní shání investora. „Problém“ podle něj je, že lidé sice chtějí pomoct, koupit si jejich výrobky, ale chtějí zboží hned.

První peníze, 550 tisíc korun, sehnali přes crowdfundingový web HitHit. „Z toho ale fyzicky moc nezbylo. Deset procent spolkne HitHit a pak musíte zaplatit výrobky, co si lidé koupili,“ popisuje.

Veškerý rozjezd značky Maappi zatím zajišťují Martin Hošek společně s manželkou Michaelou sami, ve volném čase. Sám je marketingový expert, rozjížděl tu internetové bankovnictví a dnes šéfuje společnosti Retailtrek.

Maappi sice už nějaké peníze vydělalo, ale ty šly podle Hoška zpět na další rozvoj značky. „Chceme to rozjet ve velkém, nyní bychom dali na pomoc jen malé peníze. Až budeme mít více, tak než dělat osvětu, chceme dát rodině třeba na pár let asistenta, který bude pomáhat se začleněním,“ popisuje Hošek.

Na asistenty nedají Hoškovi dopustit. „Zhruba šest tisíc korun sice na asistenta přispěje kraj, ale s tím 38letý chlap, co chce rodinu, nevyžije. Takže my našeho Ondřeje už devět let platíme,“ říká Hošek s tím, že většina rodin nemá žádného, nebo jen na jeden den v týdnu. I oni se museli dvakrát stěhovat, než našli školu, kam může Matěj chodit v běžném provozu s asistentem.

„Většina rodin i škol si myslí, že to nemá smysl. Ale my bychom bez asistenta Matěje do normální školy nedali. A myslím, že je to přínosné i pro ostatní děti, je to pohled na něco jiného, hodnoty se srovnají, děti jsou více empatické, je to taková terapie pro zdravé,“ uzavírá Martin Hošek.

  • Nejčtenější

Nejbohatší Čech celý v černém a roušce. Petr Kellner se ukázal na Twitteru

Nejbohatší Čech a majoritní vlastník společnosti PPF Petr Kellner se ukázal na Twitteru celý v černém a v černé roušce....

Vaříme zadarmo, zoufají si restauratéři. Za rozvoz platí 30 procent

Restauratéři i Svaz obchodu a cestovního ruchu kritizují provize rozvozových firem. Vyzvali je, aby projevili...

Pivo zdarma a panák za půlku. Podniky lákaly na poslední akci před zavřením

České restaurace, bary a hospody se večer snažily na poslední chvíli nalákat hosty před druhým letošním uzavřením....

Máte u nás balíček, píše se v podvodných mailech s logem České pošty

Do mailových schránek přicházejí lidem zprávy, které vypadají jako od České pošty. S podnikem ale nemají nic...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Státy se připravují na nejhorší. Ve velkém se zásobují potravinami

Kvůli koronavirové pandemii mnoho států změnilo způsob uvažování nad vlastními rezervami potravin a ve velkém se...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Jak proklepneme dlužníky? Banky se bojí konce rodných čísel v občankách

Premium Rodné číslo je na rozdíl od jiných údajů, jako je jméno, místo bydliště či číslo občanského průkazu, „trvanlivé“ a...

Generace 60+ objevuje nakupování na internetu, přinutila je pandemie

Digitální služby v Česku využívá stále víc lidí, pandemie nárůst urychlila. Přibývá také seniorů, kteří pravidelně...

Odložení EET je jeho faktickým koncem, shodují se odborníci. Krok vítají

Daňoví odborníci se shodují, že odklad elektronické evidence tržeb je pro podnikatele pomocí a přínosem. Zároveň jej...

Krize snižuje chuť na byznys, firem v Česku vzniklo nejméně za čtyři roky

Od začátku letošního roku čeští podnikatelé založili 20 093 nových firem, to je o desetinu méně než v roce 2019 a...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

Tvoje tvář má známý hlas bude bez Stárkové. Zkolabovala kvůli covidu-19

Show Tvoje tvář má známý hlas pokračuje už v sobotu večer sedmou epizodou. Jedna z účinkujících však v ní bude chybět....

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Chtěla jsem udělat něco zapovězeného, říká k pornu Tarra White

Má za sebou úspěšnou kariéru ve filmech pro dospělé, její vztahy s rodinou na Moravě však poznamenala. „Příbuzní se...