Cena se podle ní výrazněji zvedla také za balení deseti vajec, a to ve srovnání s loňskem o 14 procent na v průměru 30,23 koruny.
Proti začátku třetího čtvrtletí máslo v říjnu podražilo o 37 procent a vejce o sedm procent, uvádí analýza. „Jinak máme ale pro spotřebitele veskrze pozitivní zprávy. Při nákupu většiny sledovaných položek proti loňsku ušetří. Především za cukr, konzumní brambory, jablka, sýr eidam nebo bílé pečivo,“ uvedl manažer marketingu a komunikace ve společnosti Česká distribuční Jaroslav Staněk. Průměrná sleva na základní potraviny podle něj v obchodech činí 27 procent.
Inflace zrychlila na 2,8 procenta. Vyšší jsou především náklady na bydlení |
Za kilogram krystalového cukru lidé v říjnových slevách zaplatili 15,90 koruny, což bylo meziročně o 31 procent méně. O 22 procent na 11,60 koruny klesla cena za kilogram konzumních brambor, 13 procent oproti loňsku pak zákazníci ušetřili na kilogramu konzumních jablek, podle analýzy vyšel na v průměru 20,62 koruny.
O 12 procent levněji lidé pořídili bílé pečivo, o pět procent méně stál eidam. Pokles shodně o dvě procenta analýza zjistila u pšeničné hladké mouky a bílého netučného jogurtu, o procento u kmínového chleba.
Zdražilo také pivo a mléko
Naopak kromě másla a vajec si lidé ve slevách meziročně připlatili ještě za světlé láhvové pivo, podle České distribuční o devět procent. O osm procent zdražilo mléko a o tři procenta vepřová pečeně.
Za zdražením másla stojí mlékárny, zneužívají situaci na trhu, řekl Výborný |
„Na zdražování másla se podepisuje několik faktorů, zejména nedostatek tuku, zvýšená poptávka po jiných mléčných výrobcích a dlouhodobé šlechtění krav zaměřené na dojivost proti tučnosti,“ řekl v pondělí předseda Českomoravského svazu mlékárenského Jiří Kopáček.
Naopak vejce v Česku zdražují kvůli celoevropskému nedostatku nosnic, přestavbám klecových chovů a výskytu ptačí chřipky, uvedla na dotaz ČTK Českomoravská drůbežářská unie.
Společnost Česká distribuční patří pod skupinu Vltava Labe Media. Do poštovních schránek doručuje zásilky, reklamní tiskoviny nebo drobné reklamní předměty. Uvádí o sobě, že ročně rozveze asi 1,6 miliardy letáků, čímž týdně osloví zhruba 4,1 milionu domácností.