Neděle 23. února 2020, svátek má Svatopluk
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 23. února 2020 Svatopluk

Martin Roman: Jsem ředitelem z povolání

  15:19aktualizováno  15:19
Ředitelem se stal už v jedenadvaceti letech ještě předtím, než dokončil vysokoškolské studium. Dnes je šéfem "svého" třetího podniku a nic jiného než ředitelování v životě neokusil. To je v kostce vizitka současného šéfa plzeňské Škodovky Martina Romana.

Ten je také nejžhavějším kandidátem na další, nedávno uvolněné ředitelské křeslo šéfa elektrárenské firmy ČEZ.

"Něčím jiným než ředitelem jsem byl vlastně jen v době letních brigád na střední a vysoké škole. To jsem dělal frézaře, zahradníka, zedníka nebo rozvážel nákupy," říká čtyřiatřicetiletý Martin Roman.

Příběh začal psát při svých studiích ve Švýcarsku, kde získal roční stipendium na ekonomické fakultě univerzity v Sant Galenu. Na závěr musel sepsat písemnou práci.

"Vybral jsem si téma český maloobchodní trh a napsal jsem elaborát zhruba o sto stránkách. Bylo to dva roky po revoluci a v té době tu nebyly žádné specializované agentury na výzkum trhu a neexistovaly ucelené informace o maloobchodu. Proto jsem si řekl, že když už se s tím tématem dělám, zkusím svoji práci prodat. Za devět set franků ji koupilo šest firem z Německa. Tři z toho mi hned nabídly práci," vzpomíná Martin Roman.

Jednu z nabídek si vybral a v roce 1992 nastoupil jako šéf tuzemského zastoupení společnosti Wolf, která vyrábí bramborové lupínky a tyčinky.

"V té době jsem ještě nedokončil studium práv v Praze a už jsem nastoupil jako ředitel. Skoro od nuly jsem budoval úplně nový tým. Po pravdě řečeno jsem si myslel, že být ředitelem není tak těžké, že k tomu stačí talent a chytrost," říká Martin Roman.

Záhy pochopil, že to není tak jednoduché.

"Měl jsem obrovské štěstí, že mým přímým nadřízeným byl čerstvě penzionovaný marketingový ředitel koncernu Unilever, tedy druhý muž jedné z největších světových potravinářských firem. Tloukl mi do hlavy, že žádné rozhodnutí se nesmí dělat bez předchozí kalkulace. Zní to zdánlivě jednoduše, ale je to základ, ze kterého se nikdy nesmí slevit a z něhož těžím dodnes," říká Martin Roman.

Během necelého roku firma Wolf dobyla pětinu českého trhu a dál už se svými brambůrky stěží mohla růst. Vyrábí dražší zboží a zákazníci preferovali levnější pochutiny.

"Někdy v druhé polovině roku 1993, kdy už jsem přemítal, co budu dělat dál, jsem viděl v novinách inzerát, že výrobce vzduchotechniky Janka Radotín hledá nového ředitele. I když jsem měl praxi pouze jedenáct měsíců a z úplně jiného oboru, řekl jsem si, že nemám co ztratit a půjdu zkusit štěstí," vzpomíná Roman.

Ředitel na inzerát
Janku tehdy vlastnilo několik investičních fondů. Firma neměla dobré výrobky a ani je neuměla prodávat. Hlavní roli při Romanově výběru hrál člen představenstva Karel Kop.

"Měli jsme od agentury seznam pěti kandidátů. Čtyři z nich byli klasičtí rutinéři, lidé, kteří prošli mnoha vedoucími posty, a Janka měla být dalším v řadě. S nimi byl ve výběru mladý kluk, který mě velmi zaujal. Ještě před pohovorem navštívil veletrh, kde se Janka prezentovala. Dělal, že je podnikatel a potřebuje koupit vzduchotechniku. Dal se do řeči s prodejcem, který mu doporučil, že má radši koupit lepší zboží od firmy, kterou si založil předchozí ředitel Janky," vzpomíná Karel Kop.

PĚT DŮVODŮ VÝJIMEČNOSTI
1. Šéfovat ho učili manažeři, kteří prošli
vrcholnými posty ve velkých světových podnicích.
2. Ředitelem je od svých 21 let,
nikdy nedělal jinou práci.
3. Již dvakrát se mu podařilo ozdravit
problémový podnik a prodat jej novým majitelům.
4. Dokázal vyvést z krize předluženou plzeňskou
Škodu, které sice stát odpustil dluhy, ale na rozdíl
od jiných problémových polostátních firem, do ní
nelil nové peníze.
Dříve ztrátový podnik je opět ve zisku.
5. Vytvořil kvalitní manažerský tým.
Ani při zásadních rozhodnutích netrvá na tom,
že má vždy pravdu.

Vzhledem ke své zkušenosti s prodejci byl systém péče o zákazníky jednou z prvních novinek, kterou Roman v Jance zavedl. Následovalo rozhodnutí o prodeji některých aktivit tak, aby se firma mohla soustředit na klíčové oblasti podnikání.

Firma pod jeho vedením nabrala nový dech a završením její proměny byl prodej americké firmě Lenox.

"To byla svým způsobem náhoda. Jako poradce jsme předtím přijali důchodce, jednoho z bývalých šéfů Lenoxu. To on pomáhal Romanovi v začátcích, učil ho, jak se ozdravuje nemocný podnik. Pamatuji si, jak mi říkal: Roman a ti jeho kluci zatím nic moc neumějí, ale jsou inteligentní, pracovití, slušní a jednou z nich bude středoevropská manažerská elita," říká Kop, dnes Romanův dobrý známý.

V Jance se Roman dostal do širšího povědomí a stal se předmětem zájmu lovců manažerů. V roce 2000 přišel jeho zatím poslední přestup. Stal se šéfem plzeňské Škody, kam přišel z iniciativy největších věřitelů - Komerční banky a IPB.

A přes prvotní odpor tehdejšího premiéra Miloše Zemana nakonec na jeho angažmá kývla i vládní sociální demokracie.

Úspěch v Plzni
Roman se stal ve třiceti šéfem v té době jednoho z rozhodujících tuzemských výrobních podniků. Rozdíl mezi Škodou a Jankou byl ten, že Škodovka své výrobky prodávala.

Jenže za Romanova předchůdce Lubomíra Soudka se nehledělo na zisk, ale hlavně na velikost tržeb. A tak se prodávalo se ztrátami a nedostávající se peníze Soudek půjčoval, kde se jen dalo.

Martin Roman spolu s právníky a poradenskými firmami přišel s projektem oddlužení firmy - banky se pokusil přesvědčit, aby dluhy firmě odpustily a staly se majiteli nového, očištěného podniku.

Škodovka a Roman s ní vyhráli. Nakonec firmu přivedl pod křídla investiční skupiny Appian, která vlastní Mosteckou uhelnou. Dnes podnik znovu vyhrává velké kontrakty jako za Soudka. "Ale zakázky jsou se ziskem," tvrdí Roman.

Lidé, kteří šéfa plzeňské Škody poznali, tvrdí, že jednou z jeho hlavních devíz je schopnost vytvořit velmi dobrý manažerský tým. "Přivedl do Škodovky špičkové manažery a podnik se odpoutal od minulých problémů," soudí Petr Pudil z představenstva Appianu.

"Nesmíte hledět na to, zda je člověk pod vámi lepší než vy a že vás třeba přeroste. Musíte ho špičkově zaplatit a motivovat. Já jsem do Škody přetáhl manažery velkých západních firem a kromě zvýšení platu jsem jim nabídl možnost dělat na ojedinělém projektu, ke kterému se už nikdy nemusí dostat," říká.

Romanovi podřízení se shodují v tom, že umí motivovat lidi a získat si je. "Netrvá na tom, že jeho návrh je ten nejlepší. Umí přijmout lepší řešení od podřízeného. Podřízenému umí dobře zaplatit, motivovat ho. Ale také ve vhodnou chvíli dát najevo, že on je ve firmě ten silnější," říká jeden z lidí, kteří s Romanem denně pracují.

Autoři:

Daně

Přiznání za zdaňovací období 2019 je nezbytné podat do 1. dubna 2020. Ke snadnému vyplnění využijte interaktivní formulář daňového přiznání.

  • Nejčtenější

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Rusko musí zaplatit 50 miliard dolarů akcionářům Jukosu, rozhodl soud

Rusko musí akcionářům někdejší ruské ropné společnosti Jukos zaplatit odškodné více než 50 miliard dolarů (1,1 bilionu...

Nemocenské pojištění skončilo loni po 10 letech v minusu 3 miliard korun

Nemocenské pojištění se loni poprvé po deseti letech propadlo do minusu – tedy vybralo se na něm o tři miliardy méně,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Online prodejci ničí vrácené zboží. Vyjde to levněji, než kdyby ho darovali

Velcí online prodejci ničí zboží, které jim zákazníci vrátí zpět. Jen v Německu se každý rok odhadem zlikvidují výrobky...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Když je střílečka povinná. Hraju hry a platí mě za to, říká člen týmu Brute

Má k dispozici fitness trenéra, mentálního kouče, psychologa a ve škole individuální studijní plán. Tedy servis...

  • Další z rubriky

Babiš chce s ČNB řešit hypotéky. Spíš chybí byty, namítá banka

Premiér Andrej Babiš plánuje schůzku s guvernérem centrální banky Jiřím Rusnokem. Rád by s ním probral podmínky...

Stravenky, nebo peníze na ruku? Souboj o zaměstnanecký benefit začíná

Přinutí stravenky člověka chodit do restaurací, nebo je pro něj lepší, když dostane peníze? Vláda píše zákon, který dá...

Lahvové pivo nižší daní nepodpoříme, řekla Schillerová v Rozstřelu

Největší českou daň z hlediska příjmů do státního rozpočtu čeká od prvního května řada změn. Největší rozruch však v...

V Nečasově důchodové reformě si lidé zapomněli 18 milionů korun

Celkem 1915 lidí si dosud nevyzvedlo 18,8 milionu korun, které na ně čekají na finančním úřadě poté, co byly zrušeny...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Všichni jste krásní, říká modelka. Předávání cen moderovala zcela nahá

Modelka Ibi Støvingová (45), která moderuje dánskou verzi americké show Naked Attraction, vyvolala pozdvižení...

Výrobce největšího mobilního propadáku definitivně zavírá krám

Po třech letech od uvedení prvního neúspěšného pokusu prorazit na smartphonový trh značka Essential od spoluzakladatele...

PRVNÍ DOJMY: Co až tvé nahé fotky uvidí mamka? I herečky V síti pláčou

Vít Klusák zažívá věk zralosti. Zatímco v debutu Český sen ubližovala mystifikace neškodným zástupům toužícím po...

Nenáviděla jsem se za svá prsa, říká Fialová. Poprsí si nechala zmenšit

Herečka Kateřina Marie Fialová (22), známá ze seriálu Ordinace v růžové zahradě či show Tvoje tvář má známý hlas, šla...