Kdy začal trh s jízdními koly sužovat nedostatek dodávek?
Okamžitě po příchodu covidu. To proto, že klíčové země uzavíraly svá území před výrobou a exportem v souladu s koronavirovými opatřeními. V zemích, odkud pochází většina dodávek, se situace zlepšuje, zejména na Tchaj-wanu a v Japonsku. Zato Čína je stále kritická kvůli politice nulové tolerance. Ještě teď je uzavřený šanghajský přístav Jang-šan, továrny v jeho okolí a další čínské regiony. Spousta značek tak v panice začala objednávat ve velkém. Decathlon, který obvykle odebírá okolo tří milionů kol, si objednal sedm milionů. Množství firem si nasmlouvalo víc, než je potřeba, a součástky nemá kdo vyrábět.
K tomu se přidal masivní nedostatek energie, protože Čína ve velkém zavírala zastaralé tepelné elektrárny. V průmyslu, kam přestává dodávat stát energii jako první, nastal energetický šok. A vzhledem k tomu, že hodně Tchaj-wanců přesunulo dvacet let nazpět část výroby právě do Číny, jsou jejich fabriky kráceny na energiích více než čínské. Výsledkem je, že čínské domácnosti nejsou kráceny vůbec, čínské fabriky o dva dny v týdnu a tchaj-wanské o čtyři.
Garantuji vám, že k přesunu výroby do Evropy nikdy nedojde. Do Asie se alokovaly obrovské výrobní kapacity a nikdo ze 120 světových výrobců nezkoumá možnosti výroby v Evropě.