Od ledna přibude soutěží o drahé ceny, umožní to nový zákon o hazardu

  10:00aktualizováno  10:00
Firmy, které se snaží podpořit prodej svých výrobků a zvýšit povědomí o značce takzvanými marketingovými soutěžemi, začnou od ledna lákat zákazníky na hodnotnější výhry. Marketingové soutěže jako zasílání kuponů z obalů nebo sbírání víček totiž přestanou od Nového roku spadat pod loterijní zákon.
Na zákazníky budou od ledna v soutěžích čekat hodnotnější ceny, třeba auto nebo zájezd

Na zákazníky budou od ledna v soutěžích čekat hodnotnější ceny, třeba auto nebo zájezd | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Od Nového roku by mělo marketingových soutěží výrazně přibýt. Umožní to změna v rámci nového zákona o hazardních hrách, ze kterého marketingové hry úplně vypadly. Tím skončí i veškerá omezení. Firmy se už nyní připravují, že po Novém roce nabídnou zákazníkům řadu nových soutěží o ceny ve vyšší hodnotě, než bylo doposud možné.

„V příštím roce zvažujeme více soutěží o osobní automobil pro naše zákazníky. Chceme také častěji soutěžit o nákupní poukázky, které jsou velmi oblíbené, a zatraktivnit a zvýšit hodnotu věcných darů. Nově bychom chtěli do soutěží zařadit třeba zájezdové pobyty,“ popisuje Anna Karásková, marketingová manažerka nákupního centra Freeport Fashion Outlet v Hatích na hranicích s Rakouskem.

Ještě do konce roku marketingové hry spadají pod loterijní zákon, který je značně limituje. „Pokud se tomu chtěli organizátoři vyhnout, tak museli vymyslet systém, který by nebyl náhodný,“ vysvětluje advokátka Anna Cervanová z kanceláře Kropáček Legal. Firmy to řešily tak, že hry doplňovaly o vědomostní, výkonnostní nebo kreativní aspekt. Vyhrával tedy ten, kdo správně odpověděl na otázku, poslal nejvíce kuponů nebo vyfotil nejhezčí fotografii.

Akce na podporu prodeje nejsou loterie, ale forma reklamy

V opačném případě bylo nutné nahlásit konání soutěže finančnímu úřadu, maximální výše výhry byla limitovaná 20 tisíci korunami a jeden provozovatel mohl ročně vyplatit na výhrách nanejvýš 200 tisíc korun.

To atraktivitu soutěží jak pro zákazníky (z pohledu výher), tak pro organizátory (povinnost hlásit) značně snižovalo. Podle mluvčí Generálního finančního ředitelství Petry Petlachové proto bylo ročně nahlášeno jen několik desítek soutěží založených na náhodě.

Podle advokátky Marie Šebelové z pražské kanceláře SN&Co bylo Česko jednou z mála zemí v Evropě, kde byly hry tak přísně omezeny. „Již existuje i judikát Nejvyššího správního soudu z letošního roku, který říká, že oblast je úplně chybně zařazena pod loterijní zákon, protože akce na podporu prodeje jsou formou reklamy a není možné je takto omezovat,“ říká advokátka Šebelová.

Na změny se proto připravuje například i prodejce elektroniky Expert Elektro nebo agentura McCann, která pro stát spravuje potravinovou značku kvality Klasa. Ta je totiž spojena s řadou soutěží.

Autor:

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

VIDEO: V 90. letech to byl hit, teď hrozí zánik. Takto dnes hrají bingo

Hra bingo je součástí balíčku, u kterého plánuje ministerstvo financí navýšit...

Miliony lidí sledovaly v 90. letech každý týden televizní hru Bingo. V roce 2019 si ho mohou lidé zahrát už jen v...

Exekuční lavina za bilion korun. Vláda chce bezútěšnou situaci řešit

Exekuce

Počet lidí v exekuci se meziročně mírně snížil. Beznadějně zadlužený nicméně zůstává každý desátý dospělý obyvatel...

Prodej nemovitostí se vleče, na kupce bytu lidi čekají i půl roku

Dům v Lidické ulici v Praze, ve kterém vlastní byt Stanislav Gross s manželkou...

Prodat byt v Česku je stále těžší. Téměř ve všech regionech se oproti loňsku prodloužila doba inzerce. Na kupce si...

Najdete na iDNES.cz