Podezřele levné stavební nabídky budou mít utrum, stát víc ocení kvalitu

  16:57aktualizováno  16:57
Úředníci ministerstva dopravy dostanou manuál, který by je měl upozornit na podezřele nízkou cenu ve výběrových řízeních. Hlad stavebních firem po veřejných zakázkách, zejména ve výstavbě silnic a dálnic, totiž v posledních letech zostřil konkurenci na českém trhu a uchazeči se předhánějí v podávání co nejlacinějších nabídek.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

Ty jsou mnohdy až o 40 procent nižší, než je projektantem spočítaná předpokládaná cena.

Honba za nejnižší cenou však působí problémy jak stavebním firmám, tak státu, který zakázky zadává. Soutěžení zaměřené na nejnižší cenu kazí vztahy mezi vítězi zakázek a jejich subdodavatelskými partnery. Ti, aby zakázku dostali, musí balancovat na hraně nákladů, a snaží se proto tlačit na subdodavatele, aby jim ceny svých služeb ještě více zlevnili.

„Přestože stát tak v aktuální situaci staví dopravní stavby rekordně lacino, dlouhodobě není takový stav ekonomicky udržitelný a hrozí, že řada českých firem zkrachuje,“ předpověděl na podzim náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček. 

Známá je například situace, kdy portugalská firma Mota-Engil přechodně přerušila stavbu obchvatu Třince poté, co se její tuzemský partner SDS Exmost dostal do insolvence.

Vysvětlete, proč jste tak laciní

Právě dokončený manuál umožní úřadům vyloučit ze soutěže nabídky nižší než 70 procent takzvané předpokládané ceny. V první fázi však musí uchazeče požádat o vysvětlení důvodů, které je vedly k podání takto laciné nabídky.

„Hodnota 70 procent byla doporučena odborníky v oblasti oceňování dopravních staveb na základě zkušeností,“ uvedl Zbyněk Hořelica, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury, který má financování výstavby v dopravě na starosti. Dalším kritériem je porovnání nabídky s minimálními náklady stavby, které podle cenové kalkulace zahrnují náklady na materiál, mzdy a pohonné hmoty.

Stavby chceme urychlit, spoustu jich však brzdí aktivisté, říká Ťok

Kromě ceny, která v současnosti představuje největší část hodnocení každé státní zakázky, ministerstvo navrhuje vybírat soutěžící firmy rovněž podle technické úrovně navrhované stavby a odborné úrovně týmu, který bude na zakázkách pracovat.

Úředníci by tak napříště mohli přidat plusové body firmě, která nabídne kratší dobu prací, dodá stavbu z kvalitnějšího materiálu, navrhne řešení šetrnější k životnímu prostředí nebo převezme zodpovědnost za další údržbu a provoz připravované komunikace.

Uvedené možnosti podle Hořelici umožní státu dosáhnout vyšší kvality veřejných staveb. Jejich cena by navíc neměla být hodnocena pouze jako náklad na výstavbu, ale měla by se zohledňovat celková délka životnosti a náklady, které si vyžádá údržba. Nová pravidla si nyní státní investorské organizace vyzkoušejí na vybraných pilotních projektech.

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

Na dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem zůstane zatím stovka

Odstraňování svodidel v problémovém úseku dálnice mezi Humpolcem a Větrným...

Na dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, kde se zpozdila rekonstrukce, zatím zůstane pro auta rychlost snížená...

Česká ekonomika loni zbrzdila o třetinu, letos takový propad nenastane

Většina dělníků je proškolených na více činností a mohou se v rutinních úkolech...

České hospodářství letos podřadilo o několik stupňů. Hrubý domácí produkt klesl na 3 procenta z předloňských 4,5...

Mastnota, mrtví ptáci i myší trus. Inspekce loni zavřela 178 provozoven

Restaurace Quán Tú Truong v pražské tržnici Sapa. Jeden z několika místních...

Pokud něco jíte, dejte si pauzu. Pohled do loni uzavřených restaurací a podniků, které pracují s potravinami, je...

Najdete na iDNES.cz