Staré vozy, pendolina, zpoždění i snaha o zlepšení - to jsou České dráhy.

Staré vozy, pendolina, zpoždění i snaha o zlepšení - to jsou České dráhy. | foto: Ondřej Littera, MF DNES

Máme rezervy, bude ale lépe, slibuje šéf železnice

  • 138
České dráhy přidávají spoje, chlubí se pendolinem, opravují regionální vlaky, modernizují se a prodávají jízdenky přes internet. Provozují ale i vozy půl století staré a kvůli četným výlukám mají vlaky zpoždění. Máme rezervy, přiznal v on-line rozhovoru šéf drah Josef Bazala.

Generální ředitel ČD Josef Bazala JOSEF BAZALA ON-LINE
Odpovědi čtěte zde
Josef Bazala nemá vůbec lehkou úlohu. České dráhy jsou dlouhodobě ztrátovou společností a zisk od roku 1993 hlásily jen letos. - více zde

Jejich pozici ale nevidí nijak černě. "Letos je předpoklad, že České dráhy dosáhnou zisku padesát milionů. Dojde tedy ke snížení ztráty," řekl v on-line rozhovoru iDNES.cz. Dodal, že dráhy jsou z ekonomického hlediska v dobré kondici.

Dráhy chystají ombudsmana
Dráhy se přesto snaží svou reputaci vylepšit. V projektu Živá nádraží pomalu zlepšují neutěšenou situaci  železničních stanic. Jen na obnovu regionálních vlaků jde ročně 900 milionů korun a není to jediná investice, řekl Bazala.

"Jsem si vědom nedostatků, které jsou spojeny s technickým stavem našeho vozového parku, a proto jsme připravili a postupně realizujeme několik programů na obnovu vozového parku. Jde například o obnovu v regionální dopravě," uvedl v rozhovoru a doplnil, že další rezervy mají ve stavu železničních stanic. Ty se proto v projektu Živá nádraží snaží odstranit.

Dráhy navíc chtějí zákazníkům vyjít vstříc a od prosince zavádějí funkci zákaznického ombudsmana. Ten má na kvalitu služeb dohlédnout.

Vlaky versus letadlo
Dráhy se podle svého šéfa snaží konkurovat i letadlům  na poli mezinárodní dopravy. Problémem ale je, že ceny tu zvedají všechny zúčastněné železnice, říká Bazala. Je ale přesvědčen, že letecké dopravě konkurovat může.

"Nabízíme řadu akvizičních a relačních slev. Navíc už od prosince připravujeme novou speciální nabídku pro cesty z Prahy do Berlína nebo z Brna do Drážďan.

Dráhy se snažily i o přímé spojení s Bruselem. Bohužel plán ztroskotal na postoji německých drah, uvedl šéf železnice.

Do budoucna dráhy uvažují o nasazení pendolin do více míst v Evropě. "Teď aktuálně s tím nepočítám, naše rychlovlaky jsou vytíženy na maximum v rámci stávajících spojů," dodal Bazala.

Nákladní a osobní na vlastní pěst
Šéf železnice hovořil o plánovaném oddělení osobní a nákladní dopravy, ke kterému by mělo dojít od letošního prosince. Právě nákladní doprava přitom kryje ztráty osobních vlaků. Oddělení je ale podle Bazaly nezbytné.

"Jdeme stejnou cestou jako zbytek Evropy. V EU platí, že nákladní doprava je plně komerční a liberalizovanou činností. Naopak osobní doprava je jednotlivými státy spolufinancována," řekl Bazala.

Fakt, že nákladní doprava pomáhá osobní, podle něj v konečném důsledku brání konkurenceschopnosti nákladní dopravy. Její zisky pak totiž není možné použít do její vlastní obnovy.

Hořící muž je prý v pořádku
Kvůli stavbě koridorů se vlaky zpožďují i hodinu a dráhy musí vysvětlovat i bezpečnostní opatření. Na konci srpna inspekce prvně označila ČD za viníka smrti člověka v nádražním kolejišti. Dvaačtyřicetiletou ženu srazil rychlík, když přecházela mezi nástupišti. - více zde

Na bezpečnost na kolejích ale dráhy upozornily vlastní kampaní. Na billboardech se objevil hořící muž zasažený elektrickým proudem z vlakové troleje.- více zde

Nezašli jste s kampaní příliš daleko?, ptal se jeden ze čtenářů. "Nemyslíme si to! Když uvážíte, že se stále objevují kaskadéři, kteří jsou ochotni nechat se upálit jen kvůli adrenalinu," obhajoval plakát Bazala.

CELÝ ROZHOVOR SI MŮŽETE PŘEČÍST ZDE