„Z pohledu spotřebitelů lze pozorovat postupné zlepšování nálady, což dokládá růst spotřebitelské důvěry. I přesto však zůstává opatrnost v nakupování klíčovou charakteristikou,“ komentuje Karel Týra, generální ředitel NIQ pro Českou republiku a Slovensko.
Podle zjištění společnosti NIQ podíl respondentů, kteří svou finanční situaci vnímají jako horší než před rokem, klesl na 32 procent, což je zlepšení oproti obdobím na přelomu let 2022 a 2023. Nicméně rostoucí životní náklady zůstávají hlavní příčinou finančního stresu, přičemž 76 procent lidí, kteří zaznamenali zhoršení, to připisuje právě těmto faktorům. „I přes náznaky zlepšení zůstává tlak na domácnosti vysoký a prioritizace výdajů je stále velmi častá,“ dodává Týra.
Inflace se koncem roku dostala na tři procenta. Zdražovala vejce i čokoláda![]() |
Prodeje v segmentu rychloobrátkového zboží dosáhly za posledních 12 měsíců růstu pouze o 0,1 procento, což je prudký pokles oproti předchozím letům.
Po stagnaci v roce 2023 se však spotřeba opět zvyšuje. Hlavním faktorem loňského růstu byly vyšší ceny, nikoliv větší objem prodaného zboží. Zákazníci nyní mnohem více promýšlejí své nákupy, přičemž jejich ochota utrácet v některých kategoriích se začíná obnovovat.
Některé segmenty trhu vykázaly růst – například kategorie nealkoholických nápojů rostla téměř o sedm procent, přičemž největší objemový nárůst zaznamenaly energetické nápoje a soft drinky. Významné růsty vykázala také dekorativní kosmetika, což přispělo k více než osmiprocentnímu růstu celého segmentu beauty. Naopak kategorie pečení poklesla téměř o 14 procent, a to v důsledku nižších cen mouky a cukru. V segmentu mléčných výrobků se situace lišila – poptávka po sýrech rostla, zatímco ceny mléka klesaly, což pak vedlo ke snížení tržeb.
Tabákové produkty zůstávají největší kategorií výdajů s dvouprocentním růstem, přičemž alternativní kategorie dnes tvoří více než 20 procent celého odvětví.
Popularita privátních značek roste
Privátní značky, dříve vnímané jako levnější alternativa, si udržují rostoucí popularitu. Od roku 2022, kdy inflace výrazně vzrostla, jejich podíl na hodnotě tržeb dosáhl historického maxima 27 procent, přičemž objemově tvoří téměř 40 procent prodejů. Tento trend pokračuje i navzdory zpomalující inflaci.
„Privátní značky už nejsou vnímány jen jako volba pro šetřivé, ale získaly si pevné místo v nákupních košících díky vyšší kvalitě a dobré dostupnosti,“ říká Týra. Popularita privátních značek se však liší podle kategorie – některé, jako smetana nebo papírové produkty, zaznamenávají růst podílu, zatímco v jiných, jako mléko nebo těstoviny, se vrací preference k tradičním značkám.
Zdražování potravin nabere na tempu, dotkne se vajec a mléčných výrobků![]() |
„Spotřebitelé stále častěji hledají rovnováhu mezi cenou a kvalitou, což privátním značkám otevírá nové příležitosti k růstu,“ doplňuje Karel Týra.
Český trh ukazuje známky stabilizace, přestože spotřebitelé stále čelí nejistotě způsobené rostoucími životními náklady. Různé segmenty trhu vykazují odlišné trendy a privátní značky pokračují v expanzi, což dokládá změnu nákupního chování.
„Do budoucna lze očekávat postupný návrat k růstu, navzdory cenovým význam v klíčových oblastech, jako jsou potraviny a energie,“ uvedl Týra.