Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Tržby v dubnu klesly o 11 procent. Nejvíc trpí prodejci módy a dovolených

  • 19
Lidé v tuzemských obchodech v dubnu utráceli o 11 procent méně než před rokem, ukázala data Českého statistického úřadu. Razantnější propad nastal u nepotravinářského zboží. Například v obchodech s módou nechali lidé jen pětinu loňských útrat.

Útraty klesaly napříč ekonomikou všemi segmenty, dokonce i za potraviny se utratilo o 3,4 procenta méně než loni. Toto číslo je očištěno o rozdíly v počtech kalendářních dnů.

Jde o nejhorší letošní měsíc. Číslo opticky nevypadá ještě tak špatně, jenomže pokud se do statistik započítá i motosegment, potom je vidět propad o více než pětinu (21,2 procenta).

Přesto podle analytika Raiffeisenbank Michala Brožky je výsledné číslo hezčí, než se obecně na trhu čekalo.

„Uzavření některých obchodů a obezřetnost zákazníků se odrazily v nižších tržbách téměř celého odvětví. Slovo téměř je na místě, protože je tu jeden segment, kterému restrikce přihrály další zákazníky, a tím jsou internetové obchody,“ komentuje výsledky Petr Dufek z ČSOB.

Koronavirus zesílil boom nakupování na internetu, kde si obchodníci v dubnu polepšili o 47,5 procenta. Dramatický propad naopak nastal v prodejích automobilů, které se propadly o 43,4 procenta.

Za nepotravinářské zboží se útraty v souhrnu propadly o 15,3 procenta. Některé sektory ekonomiky trpěly daleko víc. Prodejny módy a obuvi hlásí propad o 81,1 procenta po březnovém sestupu o 65 procent. Prodejny s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci přišli o 55,1 procenta. Tržby za pohonné hmoty se snížily o více než 17 procent.

Prodejny počítačových a komunikačních zařízení propadly o 28,3 procenta, obchody s kosmetickou, farmacií a zdravotnickými pomůckami o 11,2 procenta a výrobky pro domácnost o 9,6 procenta.

Výrazný pokles měly i specializované prodejny s potravinami, které si meziročně pohoršily o téměř 41 procent. Nespecializované prodejny potravin, kam patří například všechny obchodní řetězce, si pohoršily o 0,4 procenta.

Ekonomové soudí, že nejhorší měsíc máme za sebou a už květnové výsledky mohou díky postupnému uvolňování ukázovat menší propad. 

„Přesto je pravděpodobné, že po naplnění odložené poptávky se už obchod nevrátí ke svižnému růstu, který jsme viděli ještě na začátku roku. Už třeba proto, že růst mezd a tedy i kupní síly spotřebitelů výrazně zpomaluje, zatímco obavy z budoucnosti jsou vysoké,“ dodal Dufek.