Silnému růstu se naopak těší internetové obchody, které v červnu rostly o 27,8 procenta ve srovnání s loňskem. Online roste dlouhodobě, ale je vidět, že covid-19 ještě posílil chuť lidí nakupovat na dálku.
KOMENTÁŘ: Z krize se musíme i „prožrat“, spotřeba domácností nesmí padnout |
Více než loni se však stále utrácí i za výrobky pro domácnost (o 9,9 procenta), počítače a telekomunikační zařízení (o 6,1 procenta), nebo výrobky pro kulturu, sport a rekreaci. Mírně vyšší jsou i nákupy léků.
Módní sektor ale zažívá dobu temna. Efekt odložených nákupů jako jinde se neprojevil a meziročně propadl o 16,4 procenta.
Zdaleka nejhůř je na tom však klíčový sektor ekonomiky, jímž je prodej automobilů. Propadá se o třicet procent.
Podle nejnovějších dat úvěrové pojišťovny Eules Hermes se globálně snižuje rating sektorových rizik, a to se nevyhýbá ani Česku, kromě sektorů textilu či autoprůmyslu, také dopravy, stavebnictví a kovů.
„Výrazně byl karanténními opatřeními zasažen textilní průmysl, kde je návrat k normálu zatím v nedohlednu. Poklesem zakázek trpí rovněž textilní segment navázaný na automobilovou výrobu a prakticky jediným textilním segmentem, který ve druhém čtvrtletí dokázal v období pandemie prosperovat, byli producenti textilních ochranných prostředků a masek,“ uvedla pojišťovna.
Ohrožen je celý dodavatelský řetězec. Určitě budou mít problém výrobci látek, pokud jednoznačně nezmění byznys nebo nezavedou větší úspory.
Michal Mičkainvestor Pietro Filipi a Kara
Celosvětově se očekává oživení textilního průmyslu až v roce 2021, a to o 15 procent. Dá se očekávat, že část firem se bude dostávat do potíží. Opatrnější nákupy se začínají promítat nejen v obchodech, ale i u výrobců a jejich subdodavatelů.
Krize stopla nákupy nových aut, ojetiny proto zdraží, říká šéfka AAA Auto |
„Ohrožen je celý dodavatelský řetězec. Určitě budou mít problém výrobci látek, pokud jednoznačně nezmění byznys nebo nezavedou větší úspory a také výroby oblečení. My jsme nakoupili významně méně zboží na podzim, zimu, ale i začátek příštího roku. S polovinou výrob na Slovensku jsme ukončili spolupráci, je možné, že skončí,“ popsal v rozhovoru pro iDNES.cz Michal Mička, investor do českých módních značek Pietro Filipi a Kara.
Pietro Filipi nedávno oznámil, že končí s prodejem ve slevách. E-shop této značky se stal v podstatě výprodejovým kanálem starého zboží.