V době blížícího se konce uhelných a plynových elektráren je důležité hledat další možnosti. Společnost ČEZ tak připravuje podklady k výstavbě jaderných zdrojů pro udržení stabilních dodávek energie.
„Kromě obnovitelných zdrojů, které budou tvořit v budoucnu velkou část v energetickém mixu, tak potřebujete stabilní zdroj energie. My máme celou řadu uhelných elektráren a ty budeme muset odstavit, protože takové jsou ekologické cíle a filozofie Evropské unie. Jen fotovoltaikou uhelné zdroje nenahradíte, ze začátku to sice půjde plynem, ale později na něj navážou jaderné zdroje,“ vysvětluje Silvana Jirotková.
Česká republika má v jaderné energetice tradici a ČEZ předpokládá, že by se na výrobě malých modulárních reaktorů mohly podílet i české firmy. „Kapacit k jádru bude potřeba více a mohl by přispět k ekonomickému rozvoji České republiky. Je hodně oborů, které na jadernou energii navazují a chceme pro české firmy vytěžit co nejvíc,“ popisuje program SMR ředitelka Jirotková.
Energetická skupina ČEZ uzavřela v říjnu strategickou spolupráci s britskou společnost Rolls-Royce SMR o spolupráci v oblasti malých jaderných modulárních reaktorů.
„Je to velmi stabilní společnost, která se soustředí na jaderné ponorky a výroby letadlových motorů. Mají velké zkušenosti, aby tyto reaktory zvládla. My jsme je několik let sledovali a jejich technologie nám dává největší smysl.“
Malé modulární reaktory už teď zajímají například Německo nebo také energeticky náročné firmy.
„Nás už kontaktovalo několik německých energetický náročných firem, které mají zájem o část ‚jaderky‘, aby si nasmlouvaly energii do budoucna. My o tom uvažujeme, protože bychom peníze mohli využít na vývoj a financování staveb těchto malých jaderných modulárních reaktorů,“ řekla ředitelka rozvoje malých modulárních reaktorů v ČEZ Silvana Jirotková. Dodala, že si dovede i představit, že malý modulární reaktor pořídí i několik energetický náročných firem na svém území, protože se jim vyplatí.
Jaký výkon dodají malé jaderné modulární reaktory do české sítě, kolik nových pracovních míst vznikne, jaké požadavky jsou kladeny na místa, kde by mohly stát, jak je finančně náročný tento projekt nebo proč ČEZ investoval do 20 % společnosti Rolls-Royce SMR, se dozvíte v podcastu Industrial.