Úterý 24. listopadu 2020, svátek má Emílie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 24. listopadu 2020 Emílie

Ulici luxusu kralují hodinky, ceny v Pařížské nejsou vyšší než v zahraničí

  15:06
Tuzemští podnikatelé na české ulici luxusu, Pařížské třídě, zažili nejlepší rok ve své historii. Luxury Brand Management (LBM) manželů Bakalových je sice stále ve ztrátě, nicméně osekanému portfoliu butiků vzrostly tržby o pětinu. Téměř stomilionovým ziskem se pyšní Carollinum Tamary Kotvalové, která manželům Bakalovým v tržbách šlape na paty.

Pařížská ulice na Starém Městě v Praze | foto: Robert RambousekMAFRA

Společnost LBM loni hospodařila se ztrátou 37,5 milionu. Je to nejlepší výsledek od okamžiku, kdy LBM právně splynula s akvírovanou Prospekta Modou, jejíž předchozí pozitivní výsledky opticky vylepšují finanční historii LBM. Tržby dosáhly 594 milionů korun, což znamená meziročně mírný pokles spojený s poklesem butiků z 25 na 14 koncem loňského roku.

„Tržby v obchodech, které jsme si ponechali, rostly meziročně o dvacet procent. To už asi letos nezopakujeme, počítáme s růstem pět až osm procent,“ říká Zuzana Řezníčková, ředitelka LBM, která nastoupila do firmy koncem roku 2015, kdy ztráta dosáhla 153 milionů.

Ani letos Řezníčková zisk neočekává. „Jsme v unikátní situaci, kdy si je vlastník vědom situace a akceptuje ji. Naším cílem je dostat se na nulu, abychom byli samofinancovatelní a nemuseli si říkat o peníze,“ dodává.

Několik značek se vrátilo zpět do rukou původních provozovatelů, jejichž firmy před několika lety převzala. Butik se šperky Boucheron a s luxusním prádlem La Perla odkoupil Vladan Hájek. Právě vstupem do jeho firmy začalo v roce 2010 nákupní tažení LBM na Pařížské. 

V plné síle se také vrátila Lenka Vejvalková, jejíž Literix Group tam má aktuálně čtyři butiky s módou. Letos otevřela poslední z nich, Salvatore Ferragamo. Na značku přitom ještě loni měla franšízu LBM. Vejvalková svůj luxusní byznys (Prospekta Moda) prodávala Bakalovým v roce 2012 a na Pařížské jí tehdy zůstal jen butik Dolce & Gabbana. Loňský rok, kdy se jí jeden obchod rozrostl na čtyři, si pochvaluje. 

Hodinky jako jistota

Dlouhodobě nejúspěšnější podnikatelkou na Pařížské je Tamara Kotvalová a její rodinná firma Carollinum specializující se na značkové hodinky. „Se čtyřmi butiky jsme loni zaznamenali nárůst tržeb asi o 11 procent na 532 milionů korun,“ říká. Zisk se podle ní blíží sto milionům korun a peníze reinvestuje mimo jiné do úprav butiků.

Carollinum nabízí šestnáct hodinářských značek a pro několik z nich má také velkoobchodní zastoupení. Tahounem prodejů jsou značky Rolex a Patek Philippe. Carollinum se pokoušelo podnikat i s módou, ale v roce 2014 multibrandový módní butik Simple Concept Store zavřelo. „Móda je obratově citlivá na sezonnost a má nižší loajalitu zákazníků ke značkám,“ vysvětluje majitelka, proč nedá dopustit na mechanické hodinky, jež podle ní budou mít svou hodnotu i za dvacet let.

Luxusní byznys se mění

Další z hráčů v luxusním byznysu, Premium Fashion Brands (PFB), za nímž coby hlavní investor stojí přední pražský právník Jaroslav Havel, na svou příležitost v Pařížské zatím čeká. Loni se firmě podařilo získat franšízu značky Hugo Boss, ale plán na otevření butiku s pánskou a dámskou módou v rozsáhlém dvoupatrovém prostoru na adrese Pařížská 22 (patří PPF) nevyšel.

„Jednáme o jiné lokalitě na Pařížské,“ říká spolumajitel PFB Marián Vrtoch. PFB má v hledáčku několik míst a bude záviset na společnosti Hugo Boss, zda prostor franšízantovi schválí. Do PFB spadá zhruba třicítka prodejen se značkami Beltissimo, Geox či Armani Jeans. PFB rovněž provozuje e-shop s desítkami značek, včetně luxusnějších. Jde o značky označované jako „dostupný luxus“, tedy nikoli ty nejdražší.

Na útratách v Pařížské a přilehlé Široké ulici se podle statistik Global Blue podíleli větší měrou Číňané než Rusové. Firma zprostředkovává turistům z mimoevropských zemí vracení DPH. Příkladem značky, kterou vyhledává především asijská klientela, jsou podle Řezníčkové italské kabelky a doplňky Bottega Veneta. Kolik nakoupí Číňanů a Rusů, podle ní závisí na kurzu rublu a na čínské domácí politice.

Podnikatelé na Pařížské nemohou ignorovat dva hlavní trendy v luxusním byznysu: mladé movité zákazníky a prodej luxusního zboží přes internet. „V roce 2016 proběhly u několika značek změny managementu a je znát, že se v odvětví něco děje. Nově do cílové skupiny zákazníků přibyli mladí bohatí muži, kteří očekávají od značek flexibilnější přístup,“ vysvětluje ředitelka LBM.

V Pařížské nejsou dražší než v zahraničí

Všechny luxusní značky zastupované LBM mají své vlastní e-shopy a dodávají do Česka. „Bavíme se s nimi, jestli budeme jejich výdejním či reklamačním místem. Nemůžeme to ignorovat, mladý zákazník to chce,“ dodává Řezníčková s tím, že se za poslední roky změnil i přístup obchodníků na Pařížské k Čechům. 

„Dříve jel český zákazník raději do Mnichova či Londýna, protože na Pařížské na něj v obchodě mluvili rusky a nabízeli mu staré kolekce. Navíc se tradovalo, že ceny značkového zboží jsou tu vyšší než v zahraničí. Není to pravda, ceny nastavuje značka a jediný rozdíl může být v kurzu, kterým se cena přepočítává,“ vysvětluje.

Autor:
  • Nejčtenější

Dědička pivovaru Guinness je po smrti, zemřela na následky smolné nehody

V pouhých devatenácti letech zemřela dědička světoznámého irského pivovaru Guinness Honor Ulothová. Vnučka...

Fronty ještě přijdou, vláda zapomněla na rodiče s dětmi, tvrdí prodejci

Od rána obchodníci poprvé povinně počítají zákazníky, aby měl každý pro sebe 15 metrů čtverečních v přepočtu na plochu...

Kdo nemá košík, nenakoupí. Obchody vymýšlejí, jak spočítat zákazníky

Obchodníci si lámou hlavu nad tím, jak budou dodržovat pravidlo „jeden zákazník na 15 metrů“, které většinou považují...

Nejprestižnější svaz someliérů se hroutí kvůli obřímu sexuálnímu skandálu

Organizaci Court of Master Sommeliers, která je považována za nejprestižnějšího poskytovatele someliérského vzdělání,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Svět měl z Česka hrůzu, říká miliardář Frolík. Chystá výrobu chytrých postelí

Premium Když nemusíte, tak si na jeho postel lehnout nechcete. Zakladatel firmy Linet, která vyrábí nemocniční lůžka, mluví o...

Proč je Eva Burešová tak hubená? Promluvit ji donutila Prachařová s anorexií

Premium Herečka Eva Burešová (27) se zastala Mariany Prachařové (26), která přiznala anorexii. Hvězda Slunečné je ale sama kost...

Měli lepší stroje Sověti, nebo Američané? O jednom neobyčejném souboji

Premium Když autu dojde palivo těsně před čerpací stanicí, můžete ho k ní dotlačit. Ale co dělat, když se totéž stane letadlu...

Manažer postavil srub uprostřed chráněné oblasti. Tvrdí, že to je posed

Premium Nejprve tvrdil lidem, že je to seník. Když se o jeho stavbu začaly zajímat úřady, prezentoval ji jako posed. Ve...

  • Další z rubriky

Daň z vylitého piva se nebude platit ani napřesrok, schválila vláda

Pivovary nebudou muset ani v příštím roce platit spotřební daň za vylité nebo jim vrácené pivo. Vláda v pondělí...

Antimonopolní úřad má nově vést Mlsna z vnitra, musí ho jmenovat Zeman

Novým předsedou Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) má být náměstek ministra vnitra Petr Mlsna. Vláda navrhne...

KOMENTÁŘ: Nižší daně rozpočet nerozvrátí, naopak

Premium Schválení výrazného snížení příjmových daní a zvýšení daňové slevy vyvolalo zbytečný poprask, že to stát položí. Česko...

Pošta zruší téměř 2 400 pracovních míst, Hamáček chce vysvětlení

Česká pošta plánuje k 1. březnu příštího roku zrušit 2 371 pracovních míst. Znamená to propuštění zhruba 1 500 lidí,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Svatební cesta byla fiasko, vztah zachránila Milešovka, tvrdí novomanželé

Poslední dvojicí, kterou dala dohromady věda pomocí testů připravenosti na vztah, atraktivity vzhledové i čichové a...

Dědička pivovaru Guinness je po smrti, zemřela na následky smolné nehody

V pouhých devatenácti letech zemřela dědička světoznámého irského pivovaru Guinness Honor Ulothová. Vnučka...

Fronty ještě přijdou, vláda zapomněla na rodiče s dětmi, tvrdí prodejci

Od rána obchodníci poprvé povinně počítají zákazníky, aby měl každý pro sebe 15 metrů čtverečních v přepočtu na plochu...

Vyšel seznam nejpoužívanějších hesel. Pokud tam najdete své, změňte ho

Uživatelé stále používají velmi jednoduchá hesla. Přitom platí, že pokud si ho snadno zapamatujete, je s největší...