Ulici luxusu kralují hodinky, ceny v Pařížské nejsou vyšší než v zahraničí

  15:06aktualizováno  15:06
Tuzemští podnikatelé na české ulici luxusu, Pařížské třídě, zažili nejlepší rok ve své historii. Luxury Brand Management (LBM) manželů Bakalových je sice stále ve ztrátě, nicméně osekanému portfoliu butiků vzrostly tržby o pětinu. Téměř stomilionovým ziskem se pyšní Carollinum Tamary Kotvalové, která manželům Bakalovým v tržbách šlape na paty.

Pařížská ulice na Starém Městě v Praze | foto: Robert RambousekMAFRA

Společnost LBM loni hospodařila se ztrátou 37,5 milionu. Je to nejlepší výsledek od okamžiku, kdy LBM právně splynula s akvírovanou Prospekta Modou, jejíž předchozí pozitivní výsledky opticky vylepšují finanční historii LBM. Tržby dosáhly 594 milionů korun, což znamená meziročně mírný pokles spojený s poklesem butiků z 25 na 14 koncem loňského roku.

„Tržby v obchodech, které jsme si ponechali, rostly meziročně o dvacet procent. To už asi letos nezopakujeme, počítáme s růstem pět až osm procent,“ říká Zuzana Řezníčková, ředitelka LBM, která nastoupila do firmy koncem roku 2015, kdy ztráta dosáhla 153 milionů.

Ani letos Řezníčková zisk neočekává. „Jsme v unikátní situaci, kdy si je vlastník vědom situace a akceptuje ji. Naším cílem je dostat se na nulu, abychom byli samofinancovatelní a nemuseli si říkat o peníze,“ dodává.

Několik značek se vrátilo zpět do rukou původních provozovatelů, jejichž firmy před několika lety převzala. Butik se šperky Boucheron a s luxusním prádlem La Perla odkoupil Vladan Hájek. Právě vstupem do jeho firmy začalo v roce 2010 nákupní tažení LBM na Pařížské. 

V plné síle se také vrátila Lenka Vejvalková, jejíž Literix Group tam má aktuálně čtyři butiky s módou. Letos otevřela poslední z nich, Salvatore Ferragamo. Na značku přitom ještě loni měla franšízu LBM. Vejvalková svůj luxusní byznys (Prospekta Moda) prodávala Bakalovým v roce 2012 a na Pařížské jí tehdy zůstal jen butik Dolce & Gabbana. Loňský rok, kdy se jí jeden obchod rozrostl na čtyři, si pochvaluje. 

Hodinky jako jistota

Dlouhodobě nejúspěšnější podnikatelkou na Pařížské je Tamara Kotvalová a její rodinná firma Carollinum specializující se na značkové hodinky. „Se čtyřmi butiky jsme loni zaznamenali nárůst tržeb asi o 11 procent na 532 milionů korun,“ říká. Zisk se podle ní blíží sto milionům korun a peníze reinvestuje mimo jiné do úprav butiků.

Carollinum nabízí šestnáct hodinářských značek a pro několik z nich má také velkoobchodní zastoupení. Tahounem prodejů jsou značky Rolex a Patek Philippe. Carollinum se pokoušelo podnikat i s módou, ale v roce 2014 multibrandový módní butik Simple Concept Store zavřelo. „Móda je obratově citlivá na sezonnost a má nižší loajalitu zákazníků ke značkám,“ vysvětluje majitelka, proč nedá dopustit na mechanické hodinky, jež podle ní budou mít svou hodnotu i za dvacet let.

Luxusní byznys se mění

Další z hráčů v luxusním byznysu, Premium Fashion Brands (PFB), za nímž coby hlavní investor stojí přední pražský právník Jaroslav Havel, na svou příležitost v Pařížské zatím čeká. Loni se firmě podařilo získat franšízu značky Hugo Boss, ale plán na otevření butiku s pánskou a dámskou módou v rozsáhlém dvoupatrovém prostoru na adrese Pařížská 22 (patří PPF) nevyšel.

„Jednáme o jiné lokalitě na Pařížské,“ říká spolumajitel PFB Marián Vrtoch. PFB má v hledáčku několik míst a bude záviset na společnosti Hugo Boss, zda prostor franšízantovi schválí. Do PFB spadá zhruba třicítka prodejen se značkami Beltissimo, Geox či Armani Jeans. PFB rovněž provozuje e-shop s desítkami značek, včetně luxusnějších. Jde o značky označované jako „dostupný luxus“, tedy nikoli ty nejdražší.

Na útratách v Pařížské a přilehlé Široké ulici se podle statistik Global Blue podíleli větší měrou Číňané než Rusové. Firma zprostředkovává turistům z mimoevropských zemí vracení DPH. Příkladem značky, kterou vyhledává především asijská klientela, jsou podle Řezníčkové italské kabelky a doplňky Bottega Veneta. Kolik nakoupí Číňanů a Rusů, podle ní závisí na kurzu rublu a na čínské domácí politice.

Podnikatelé na Pařížské nemohou ignorovat dva hlavní trendy v luxusním byznysu: mladé movité zákazníky a prodej luxusního zboží přes internet. „V roce 2016 proběhly u několika značek změny managementu a je znát, že se v odvětví něco děje. Nově do cílové skupiny zákazníků přibyli mladí bohatí muži, kteří očekávají od značek flexibilnější přístup,“ vysvětluje ředitelka LBM.

V Pařížské nejsou dražší než v zahraničí

Všechny luxusní značky zastupované LBM mají své vlastní e-shopy a dodávají do Česka. „Bavíme se s nimi, jestli budeme jejich výdejním či reklamačním místem. Nemůžeme to ignorovat, mladý zákazník to chce,“ dodává Řezníčková s tím, že se za poslední roky změnil i přístup obchodníků na Pařížské k Čechům. 

„Dříve jel český zákazník raději do Mnichova či Londýna, protože na Pařížské na něj v obchodě mluvili rusky a nabízeli mu staré kolekce. Navíc se tradovalo, že ceny značkového zboží jsou tu vyšší než v zahraničí. Není to pravda, ceny nastavuje značka a jediný rozdíl může být v kurzu, kterým se cena přepočítává,“ vysvětluje.

Autor:

Nejčtenější

Saúdská Arábie přišla útokem o polovinu produkce ropy. Cena poletí vzhůru

Ve dvou ropných zařízeních na východě Saúdské Arábie vypukl požár. (14. září...

Útok na ropná zařízení společnosti Saudi Aramco na východě Saúdské Arábie uvrhl světový ropný trh do stavu, kterého se...

S bezkontaktními platbami do 500 korun mohou být od soboty problémy

Ilustrační snímek

Kvůli nový pravidlům pro ověřování karetních plateb, která budou platit od 14. září, mohou platební terminály zamítat...

Pozor na pohádky o suchu, píše v eseji agrární analytik Petr Havel

Takto vypadá v květnu 2018 vyschlá půda v areálu Všesportovního stadionu v...

Za sucho u nás nemůže méně srážek, nedostatek dešťů je jen jednou z pohádek o tom, jak Česko brzy zůstane bez vody....

Koruna jako rozvojová měna. Od intervencí se neoklepala, sráží ji riziko

Ilustrační snímek

Už je to skoro dva a půl roku od ukončení devizových intervencí a koruna ne a ne výrazněji posílit. Spíše naopak....

Míra klientelismu v Rakousku mě šokovala, řekl v Rozstřelu Radim Jančura

Majitel RegioJetu Radim Jančura v diskusním pořadu Rozstřel. (11. září 2019)

Budoucnost svého byznysu vidí dopravce RegioJet spíše ve vlacích než v autobusech. Ve středečním Rozstřelu to řekl...

Další z rubriky

Černým stavbám se v Česku daří. Část lidí raději riskuje, než aby měli povolení

Dva domy nelegálně vyrůstají také ve Sladovnické ulici ve Vratislavicích.

Bez platného stavebního povolení vzniká v Česku každá desátá stavba. Vyplývá to z analýzy ministerstva pro místní...

O šest procent vyšší platy a kratší pracovní dobu, žádají odboráři

Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula na...

Odboráři budou v příštím roce požadovat, aby se mzdy zvýšily o šest až sedm procent. Svým členům to v úterý doporučila...

CK Fischer mění majitele. Vznikne kolos s třetinovým podílem na trhu

ilustrační snímek

Německý majitel Exim Tours nebo supermarketů Billa chce v Česku vytvořit turistického obra. Od investiční skupiny KKCG...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz