Lidé utrácejí za stírací losy stále víc, možná se vrátí i slavná Tutovka

  • 39
Stírací losy jsou na trhu již tři desítky let a jejich popularita neklesá. Tržby z jejich prodeje v Česku podle zástupců loterijních společností rostou, meziročně až o desítky procent. Největší podíl na trhu se stíracími losy drží společnost Sazka. Její marketingový ředitel nevylučuje, že by firma mohla přijít s modernější verzí loterie Tutovka z 90. let.

Tutovka, v níž se hrálo o milion korun, byla v první polovině 90. let jedním z nejsledovanějších televizních pořadů. Proslavila ji i „bába Tutovka“ v podání herečky Valerie Kaplanové, známé mimo jiné z komediální trilogie Slunce, seno.

Výhry z loterie srazí daň. U kasin bude záležet, kolik hráči přiznají

Představitelé Sazky označují Tutovku za její vůbec nejúspěšnější los. „Za pět let se prodalo 230 milionů losů a na výhrách byla vyplacena více než miliarda korun,“ řekl mluvčí společnosti Václav Friedmann. Marketingový ředitel Sazky Aleš Veselý proto nevylučuje, že loterie tohoto druhu se v dohledné době a modernější podobě vrátí. Sdělil to deníku Metro.

Sazka podle Friedmanna drží na trhu se stíracími losy 80procentní podíl. Povolení k jejich prodeji mají dále společnosti Tipsport, Play Games a Českomoravská loterijní.

Zatímco před několika lety mezi klienty stíracích losů výrazně převažovaly ženy nad muži, nyní se poměr vyrovnává. Největší zájem o ně je v období Vánoc, v poslední době rostou prodeje také například na Valentýna nebo MDŽ.

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

„Růst prodejů pokračuje. Loňský rok jsme měli rekordní, meziročně tato kategorie vyrostla o 40 procent. Prodeje v období Vánoc jsou násobně vyšší než v průběhu roku. Zároveň zaznamenáváme zajímavý sezonní nárůst s našimi losy Prázdniny,“ uvedl pro ČTK ředitel úseku loterií Tipsportu Jan Havel.

Ministerstvo financí evidovalo statistiky o tržbách z prodeje stíracích losů samostatně v letech 2012 až 2016. V tomto období vzrostly tržby ze 440 milionů na 2,59 miliardy korun, tedy téměř šestinásobně. V roce 2016 měly na celkovém objemu sázek podíl 1,3 procenta.

První stírací los byl uveden na trh v roce 1974 ve státní loterii v americkém státě Massachusetts. Vymyslel ho počítačový expert John Koza za pomoci odborníka na marketing Daniela Bowera. V tuzemsku se v roce 1989 objevil stírací los Spartakiádní hra, který navazoval na dřívější Československou státní loterii.

,