Úterý 14. července 2020, svátek má Karolína
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 14. července 2020 Karolína

S expanzí jsme to přehnali, říká zakladatel Liftago. Taxi už vydělává

  15:00aktualizováno  15:00
Česká taxi aplikace Liftago začala po šesti letech vydělávat a chystá se víc do krajských měst. V Praze za měsíc utržila 20 milionů Kč. Spoluzakladatel Juraj Atlas předává kormidlo ředitele Ondřeji Krátkému, který zodpovídal za růst. Připouští, že se zahraniční expanzí měla firma velké oči.

Zakladatel startupu Liftago Juraj Atlas. | foto: Liftago

„Expanzi je třeba začít postupně, naučit se ji. Až potom uvidíme, kam nás dovede,“ říká Atlas v rozhovoru pro iDNES.cz.

Proč opouštíte ředitelskou židli v moment, kdy se Liftago stává ziskovou firmou?
Tuhle změnu plánujeme už nějaký čas. Vytyčil jsem si cíl a dovedl Liftago k tržnímu úspěchu po produktové i finanční stránce a připravil organizaci procesně i kompetencemi k jejímu dalšímu rozvoji. Liftago je v Praze profitabilní, měsíční hodnota zprostředkovaných služeb již přesáhla 20 milionů korun. Nyní je na Ondrovi Krátkém, aby vedl další etapu rozvoje firmy.

Z Liftaga ale neodcházíte.
To rozhodně ne. Jsem jeden ze spoluzakladatelů a majitelů firmy. Nyní se více zaměřím na další strategické iniciativy pro Liftago a zároveň na jiné inovativní projekty. Chtěli bychom se třeba jako partner více podílet na přechodu na samořiditelné vozy, ale to je zatím běh na dlouhou trať.

Test: Uber, Liftago, nebo taxi? Vyzkoušeli jsme, které auto si zavolat

V říjnu jste se v Praze poprvé dostali do černých čísel. Pomohla vám stávka tradičních taxi společností proti nadnárodní taxislužbě Uber, nebo je to výsledek dlouhodobého trendu?
Rozhodně je to výsledek naší práce a dlouhodobého trendu. Hodně jsme letos zapracovali na jednotkové ekonomice.

Jednotková ekonomika, co to je?
Jedna jízda u nás je v průměru za 250 korun a taxikáři nám odvádí poplatek za každého přepraveného zákazníka.

Kolik lidí přepravíte a jaké máte na jízdách marže?
Dnes přepravíme 120 tisíc tisíc lidí měsíčně. Výše poplatku se liší podle jízdy.

Loni na podzim jste usilovali o investici 10 milionů eur. Tu jste nakonec nezískali. Co se pokazilo?
Získat takhle velkou investici trvá. Možná jsme měli velké oči. Měli jsme naplánovaný vstup na zahraniční trhy a museli jsme to pozastavit právě kvůli nezajištěným financím.

Nakonec se vám to ale podařilo – byť v menším. Liftago nedávno získalo investici v řádech desítek milionů od Incomming venture Michala Mičky. Na co budou peníze sloužit?
Naším cílem vždy bylo expandovat. Budujeme společnost na národní i mezinárodní úrovni.

Takže po Praze, Brně a Ostravě míříte do dalších krajských měst?
Přesně tak. V říjnu jsme začali jezdit ve Zlíně a nyní plánujeme Liberec. Další krajská města by měla následovat.

Uber i my bychom měli být regulováni jako taxi, říká zakladatel Liftago

Zmínil jste mezinárodní expanzi. Jaké trhy zvažujete?
Po Bratislavě, kde už působíme, je na řadě Budapešť. Nyní zvažujeme, zda-li vstoupit na trh sami nebo v podobě partnerství - že bychom někomu nabídli naši licenci.

Jakou strategii pro vstup na zahraniční trhy hodláte zvolit? Přece jenom trh v zahraničí je jiný než u nás.
Každá lokalita má rozdílnou legislativu. Vždycky budeme postupovat tak, abychom ctili tamní legislativu. Analyzujeme legislativu i jaký stav konkurence na daném trhu je a zvažujeme, zda-li vstoupíme na trh sami nebo s partnerem.

Co německy mluvící trhy, ty vás nelákají?
Ty jsou rozhodně větší oříšek. Konkurence je tam velká. Díváme se i na německý trh. Expanzi je ale třeba začít postupně, naučit se ji. Až potom uvidíme, kam nás dovede.

Loni jste také oznámili větší cílení na firemní klientelu. Jak se vám daří?
Výborně. Od loňského spuštění služby pro firmy jí neustále pro korporátní zákazníky vylepšujeme. Za rok a něco již máme přes 600 firemních zákazníků.

Vidíte ve firemní klientele budoucnost?
Korporátní klientela je objemově stejně veliká ne-li větší jak spotřebitelský trh. Pro nás je to stejně důležitá cílovka jako spotřebitel.

V čem je firemní zákazník jiný?
Korporátní zákazníci, využívající klasické dispečinky, museli rok od roku měnit dodavatele služeb, protože se kvalita služeb v čase snižovala. My jim přinášíme vysokou dostupnost a kvalitu chování taxikářů.

Náhled aplikace Liftago.

Náhled aplikace Liftago.

Česko má rekordní zaměstnanost. Situace na trhu práce zejména v Praze a větších městech je dost složitá. Potýkáte se s nedostatkem řidičů?
My nedostatek řidičů nemáme. Dokonce máme na „čekačce“ stovky dalších řidičů. Musíme však velice pozorně řídit kapacitu, abychom rychlým náborem příliš velkého počtu nových taxikářů nezhoršili prostředí pro stávající řidiče.

Kolik lidí pro vás v současnosti jezdí?
Měsíčně kolem 1 500 taxikářů s profesionální taxi licencí.

Vy sám jste oznámil, že v Liftagu jako ředitel končíte. Jak hodnotíte svoji roli ve firmě?
Byla to jedna velká jízda. Bylo skvělé dávat dohromady tým a neustále zlepšovat produkt i službu, kterou poskytujeme. Dnes je nás více než 30. A Liftago je nejlépe hodnocenou aplikací na AppStore i Google Play.

Co se naopak nepovedlo?
Měli jsme velké ambice a představy, kde všude v Evropě bude Liftago za tři roky od spuštění. Nakonec jsme vystřízlivěli a vybudovali službu, co funguje ve fyzickém světě reálných řidičů. Nyní je na expanzi vhodný čas.

  • Nejčtenější

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...

Velká část českých potravin není ve skutečnosti česká, říká šéf Globusu

Návrh na povinný podíl českých potravin by z regálů vymetl i některé české výrobky, říká v rozhovoru pro MF DNES...

Cheeseburger u McDonald’s zdražil, cena poprvé překročila 30 korun

Síť rychlého občerstvení McDonald’s zdražila cheeseburger. Z dosavadních 29 korun se cena zvedá na 33 korun. Důvodem je...

Exodus firem z Hongkongu pokračuje, kufry balí i technologičtí giganti

Obavy z nového bezpečnostního zákona v Hongkongu si dál vybírají svou daň. Kromě zatýkání místních aktivistů totiž...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Maďarsku si došlápli na Alzu. Za falešné slevy zaplatí pokutu

Maďarský úřad pro hospodářskou soutěž (GVH) vyměřil pokutu 892 milionů forintů (67,3 milionu Kč) internetovému prodejci...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

ČNB nakoupila do rezervy přes tunu zlata. Dobrý krok, chválí ji analytici

Česká národní banka v červnu zvýšila devizové rezervy o 1,2 tuny zlata ze 7,8 na devět tun. ČNB, která podle portálu v...

Myslivci unikli přísnější kontrole. Řešení přemnožené zvěře se odkládá

Myslivci přetlačili vlastníky lesů. Loňská novela zákona o myslivosti platit nezačne, místo ní koncem června schválila...

Česko trápí sociální problémy méně než Polsko nebo Itálii, tvrdí průzkum

Česko je z hlediska rizika sociálních problémů 28. nejbezpečnější na světě, je na tom lépe než například Řecko či...

Jazykové školy: online výuka recesi neodvrátí. Firmy šetří na kurzech

Premium Boom jazykových benefitů ve firmách zřejmě koronavirovou krizí skončil a s tím i ­zlaté časy jazykových škol a lektorů....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejjasnější kometa za třináct let. Na obloze ji uvidíte i bez dalekohledu

Oficiálně se jmenuje C/2020 F3, ale má také civilnější pojmenování Neowise. Po dlouhé době je to tak jasná kometa, že...

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Depp a Heardová u soudu perou špinavé prádlo. Kromě drog došlo i na výkaly

Johnny Depp popřel, že by během pobytu na svém soukromém ostrově na Bahamách zaútočil na exmanželku Amber Heardovou....

Podnikají teprve pár měsíců, jejich recepty i výroba už přinášejí úspěch

Tomáš Starý a Tomáš Novák jsou švagři. Společně podnikají pod značkou Seneb. Vyrábějí rostlinné pomazánky podle svých...