(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Aneta Čapková pro iDNES.cz

Lidl hledá další místa pro své prodejny, objeví se i v centrech měst

  • 98
Německý diskontní řetězec Lidl loni soustředil síly hlavně na modernizaci prodejen. Letos navíc pro ně hledá nové lokality. Jen v Praze a okolí by se počet jeho obchodů mohl časem rozrůst z dosavadních 23 na více než sto. Firma také vybuduje nové zázemí pro stovky svých zaměstnanců, centrálu přesune z pražských Stodůlek do Letňan.

„V současnosti přizpůsobujeme dispoziční řešení našim požadavkům. V první fázi plánujeme výstavbu objektu podél ulice Prosecká, který bude sloužit téměř 400 zaměstnancům naší centrály,“ přibližuje mluvčí Lidlu Zuzana Holá.

Lidl se stal majitelem 6,5 hektaru pozemků v Letňanech před rokem, kdy koupil pláň, která z jedné strany sousedí s konečnou stanicí metra C od německé společnosti Hochtief. Spolu s pozemky řetězec získal hotový projekt na kanceláře.

Co na tomto prostoru plánuje kromě kanceláří postavit, Lidl zatím nechce zveřejnit. „V tuto chvíli zajišťujeme všechna potřebná povolení, nejsme proto schopni sdělit podrobnější informace a termíny,“ uvádí Holá.

Podle Václava Ryčla z odboru výstavby a územního rozhodování Prahy 18 zatím firma o žádná další povolení nežádala. Ale předchozí majitel měl už hotový projekt na výstavbu kancelářských budov včetně všech povolení a ta stále platí.

Kolik mají prodejen

Lidl, Billa a Penny Market (poslední dva patří německé firmě Rewe) jsou nyní jedinými řetězci, které na tuzemském trhu plánují otevřít v blízké budoucnosti více prodejen.

V Bille se mluví o 300 prodejnách do roku 2020, v Penny o 500 obchodech do roku 2025.

Pramen: obchodní řetězce

Prodejnu tam ale Lidl neplánuje, protože v dané lokalitě má již dvě další – v ulicích Tupolevova a Kbelská.

Prodejny přibudou všude

Lidl je na českém trhu nejziskovějším řetězcem. Za poslední známý rok končící únorem 2016 vydělal přes čtyři miliardy korun. A investuje je do expanze.

„Lidl se probudil, je agresivní. Bere i pozemky, kde není územní rozhodnutí,“ popisuje jeden z lidí, kteří pro řetězce pozemky a nová místa shánějí. Podle něj je Lidl ochoten zaplatit za pozemky většinou více než ostatní.

V současné době má Lidl v Praze a okolí 23 prodejen. „Jejich plán je mít jich více než sto,“ prohlašuje další z lidí pohybujících se mezi developery. Lidl tato čísla nepotvrdil, ale souhlasí s tím, že firma stále hledá nové lokality.

„V první polovině roku postavíme pět prodejen nové generace namísto starých. Kromě toho počítáme s výstavbou několika úplně nových prodejen,“ tvrdí mluvčí Lidlu s tím, že už stihli modernizovat 143 z 236 tuzemských prodejních míst.

Změnou oproti minulosti je, že nyní je německý diskont přizpůsobivější. Dosud si pod pojmem Lidl člověk představí osamoceně stojící budovu na kraji města, obvykle u křižovatky. Nově se chce řetězec dostat do obchodních center či bytové zástavby.

„Pokud to místní podmínky vyžadují, jsme ve vysoce frekventovaných lokalitách velkých měst schopni provozovat prodejny od velikosti prodejní plochy 450 metrů čtverečních. Pro zajištění komfortního nákupu bez omezení v sortimentu je však pro naše prodejny ideální velikost plochy 800 až 1 400 metrů čtverečních,“ popisuje Holá.

Nový obchod chystá Lidl třeba v Karlíně v polyfunkčním domě Karolina Plazza. Jako hlavní nájemce bude Lidl i v obchodním centru Letná, kde předběhl v jednání Billu. Obchod v prvním patře s parkovištěm v přízemí, což je pro Lidl také nový model, by mohl dle informací MF DNES vyrůst v Praze na Spořilově.

Billa patří vedle Lidlu k těm, kdo na tuzemském trhu plánují otevření více nových prodejen. Loni zahájila prodej v devíti obchodech, letos by jich mohlo přibýt dvanáct. Devět prodejen loni otevřel i Penny Market, patřící stejně jako Billa německé společnosti Rewe.

Ostatní řetězce jsou skromnější. Nizozemský Ahold má stále ještě starosti se začleněním prodejen, které získal koupí Intersparu. Tesco zase zmenšuje své největší hypermarkety. Malé formáty, které se ukazují jako výnosnější, mají ve výhledu i hypermarketové řetězce Kaufland či Globus.