„Cenu jsme vypočetli podle počtu jednotlivých kusů papriky v jednom kilogramu s přihlédnutím ke kalibraci každé jednotlivé papriky,“ vysvětluje mluvčí Lidlu Eliška Froschová Stehlíková.
Podle ní se český řetězec nechal inspirovat zkušenostmi kolegů v zahraničí. „Jelikož se na český trh snažíme přinášet inovace, rozhodli jsme se tento způsob prodeje otestovat i v našich prodejnách. Zařazení do stálé nabídky prozatím neplánujeme, v budoucnu ale nevylučujeme testování kusového prodeje u dalších plodin,“ dodává mluvčí Lidlu.
Lidl testuje nový model. V méně rušných hodinách zavírá klasické pokladny![]() |
Trend prodeje zeleniny po kusech potvrzuje také Zelinářská unie. „Z našeho pohledu se na straně obchodníků a prodejců jedná o zjednodušení orientace spotřebitelů. U cenově náročnějších druhů a zároveň rozměrově větších cena za kus zjednoduší orientaci kupujícího v ceně,“ říká Zuzana Přibylová, tajemnice Zelinářské unie Čech a Moravy.
Balené papriky
V přepočtu na kilogram vychází cena akčních paprik v Lidlu zhruba na padesát korun, v konkurenčních řetězcích, které redakce navštívila, byly pro srovnání k mání za šedesát až devadesát korun za kilo.
Podle Gjurses Siderova, produktového manažera cenového srovnávače AkcniCeny.cz, je kusová nabídka přehlednější a zákazníci hned a lépe vidí, kolik zaplatí.
Třešně v BilleZkušenost s hraním si s cenami mají zákazníci i v Bille. V jejím obchodě v Říčanech nabízí třešně ze Slovenska za 23,80 Kč. Superlevná cenovka se ale vztahuje na 100 g, nikoli 1 kg, jak jsou zákazníci u váženého zboží zvyklí. Hned vedle byly v nabídce blumy po kilogramu. Jedna zákaznice popuzeně třešně vysypala zpátky, patrně uvedená v omyl, že je kupuje velmi výhodně. |
„Nabídka prodeje po jednom kuse zvyšuje flexibilitu pro zákazníky a ti si mohou koupit přesně tolik, kolik potřebují. To je pak výhodné pro malé domácnosti nebo jednotlivce,“ připomíná Siderov protichůdný zvyk, kterým je prodej paprik ve větších baleních.
Také podle Přibylové obchodníci často požadují po pěstitelích dodávky v podobě balení po několika kusech, což zvyšuje náklady u pěstitelů a následně i cenu na pultu, kvůli nutným výdajům na balení a obal i na balící linky a proces vážení.
„Balení musí mít váhu v požadovaném rozmezí a proto se musí jednotlivé kusy do balení vážit a kombinovat. Balení paprik se pak většinou uplatňuje u produkce z krytých ploch mimo sezonu polních paprik,“ vysvětluje Přibylová.
Podle slevového srovnávače AkcniCeny.cz papriky zaznamenaly meziroční nárůst cen, což může ovlivnit nákupní chování zákazníků. Například nejnižší akční cena papriky bílé 500 g byla loni v červnu 29,90 Kč, zatímco letos v červnu 2024 se zvýšila na 39,90 Kč. Meziroční růst cen paprik tedy činil přibližně 33 procent.
Penny chystá cenový šok, k párkům či sýrům připočítá i ekologické náklady![]() |
„Tento růst může způsobit, že zákazníci budou více váhat nad koupí celého balení, pokud je pro ně cena příliš vysoká. I když se celková cena paprik zvýšila, možnost koupit jeden kus za nižší cenu může psychologicky působit na zákazníky pozitivněji. Menší investice na jeden nákup může zákazníkům připadat přijatelnější, což může udržet stabilní prodeje,“ míní Siderov.
Podle srovnávače může řetězec testovat, jak zákazníci reagují na různé cenové úrovně a formy balení. „Prodej po jednom kuse umožňuje získat data o tom, zda jsou zákazníci ochotni zaplatit více za jednotlivé kusy v kontextu celkového zdražování a dále může snížit plýtvání potravinami, protože zákazníci nebudou nuceni kupovat větší množství, než potřebují. To může být vnímáno pozitivně, zvláště mezi ekologicky uvědomělými spotřebiteli,“ dodává Siderov z AkcniCeny.cz.