Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Lidé se musí při ohlášené stávce dopravit do práce sami, říkají právníci

  • 420
Plánovaná stávka dopravců komplikuje život firmám i lidem, kteří jsou závislí na dojíždění do zaměstnání veřejnou dopravou. Vzhledem k tomu, že je stávka dopředu ohlášená, musejí se zaměstnanci dostat do práce sami na vlastní náklady, říkají právníci i ministerstvo práce a sociálních věcí. Firmy se s lidmi ale mohou ve vlastním zájmu dohodnout i jinak.

"Protože stávka je dopředu oznámená, musejí se zaměstnanci dostavit do zaměstnání na vlastní náklady sami. Nárok na pracovní volno bez náhrady mzdy by měli jen v případě nepředvídatelných událostí - tedy například kvůli kalamitě nebo kvůli neohlášenému zpoždění dopravních prostředků," říká Martina Tatíčková z advokátní kanceláře Konečná & Šafář.

Podle Kláry Valentové, specialistky na pracovní právo advokátní kanceláře Ambruz & Dark, by mohl zaměstnanec náhradní volno nárokovat jen tehdy, pokud by na takový případ pamatovala kolektivní či jiná smlouva nebo firemní předpis.

Nárok na náhradní dopravu není

Podle Tatíčkové je ale samozřejmě možné, že se firma dohodne i bez předchozí zvláštní úpravy se zaměstnanci jinak, například jim nepřítomnost omluví a případně jim i vyplatí ušlou mzdu nebo je dopraví do společnosti na vlastní náklady sama. Nárok na to zaměstnanci ale nemají.

"Pokud je ale člověk žijící na vesnici odkázaný na zrušené spoje a nemůže se do práce dostat vlastním vozem či autem souseda, pěšky nebo na kole, a dopředu na to písemně či e-mailem upozorní zaměstnavatele, pak mu sankce při pozdním příchodu za porušení pracovněprávních předpisů nehrozí," podotýká advokát Boris Vršinský.

Podniky připravují náhradní plány

Ačkoliv se tedy firmy nemusejí o příchod svých zaměstnanců při případném pondělním ochromení dopravy starat, ve vlastním zájmu to řeší.

Tak například pro elektrotechnickou společnost Siemens pracuje v Česku přes 11 tisíc lidí, a to v jak administrativních pozicích, tak ve výrobních závodech. "Je jasné, že celorepubliková stávka ztíží našim zaměstnancům nástup do práce. Problémem se zabývá naše centrální personální oddělení ve spolupráci s právníky. Konkrétní opatření ale ještě nejsou známa," řekl iDNES.cz mluvčí Siemens ČR Pavel Kaidl.

Na pondělní stávku se připravuje také energetický obr ČEZ. "V tuto chvíli zjišťujeme všechny potřebné údaje a připravujeme řešení tak, abychom zabezpečili bezproblémovou výrobu i dodávku elektřiny. Konkrétní opatření teprve dostávají svoji podobu," uvedla mluvčí společnosti Eva Nováková.

V podobné fázi přípravy na stávku je i ruzyňské letiště, pro které pracuje zhruba 2 200 lidí.

Plzeňská Škodovka se nechá překvapit, kdo přijde

Strojírenská skupina Škoda Holding, pro kterou v Plzni, Ostravě a Šumperku pracuje přes 3 600 lidí, bude případnou absenci zaměstnanců řešit až v pondělí. "Nesledujeme, kolik zaměstnanců dojíždí do práce veřejnou hromadnou dopravou. Pokud se někdo ze zaměstnanců nedostaví do práce z důvodu stávky odborů, budeme tuto situaci řešit individuálně a následně," říká mluvčí společnosti Jolana Číhová.

Škoda Auto by podle odhadu šéfa odborů Jaroslava Povšíka mohla mít v pondělí problém s včasným příchodem až pěti tisíc lidí. Automobilka už ale teď ví, že jim žádnou náhradní dopravu zajišťovat nebude. "Je to na zaměstnancích, aby se do práce dostali včas. Vědí o tom předem a mají tak dostatek času na to, aby si zařídili včasný příchod. Pokud by někdo opravdu přes všechnu snahu přijet včas nemohl, sankcionovat ho nebudeme," říká mluvčí Škodovky Jaroslav Černý.

Dopoledne řešili nástup zhruba 400 dojíždějících zaměstnanců také v kolínské automobilce TPCA. Po pár hodinách to však mohli pustit z hlavy. Společnost Veolia Transport, která jejich zaměstnance do práce dováží, totiž odpoledne prohlásila, že se ke stávce nepřipojí.

"Se stávkou se nepočítá ani u dceřiné společnosti Veolia Transport Východní Čechy, která zajišťuje městskou hromadnou dopravu v Kolíně," řekl iDNES.cz Ivo Novotný, personální a marketingový ředitel Veolia Transport ČR.

MPSV: lidé se musí do práce dostat sami

Způsob, jakým se zaměstnanec dopravuje do zaměstnání a zpět, je jeho soukromou záležitostí a nikoliv věcí jeho zaměstnavatele.

Pracovněprávní předpisy řeší jako překážku v práci situaci, kdy dojde k přerušení provozu nebo zpoždění hromadných dopravních prostředků. Podle bodu 3 nařízení vlády č. 590/2006 Sb., kterým se stanoví okruh a rozsah důležitých osobních překážek v práci, poskytne zaměstnavatel zaměstnanci pracovní volno bez náhrady mzdy nebo platu na nezbytně nutnou dobu při nepředvídaném přerušení dopravního provozu nebo zpoždění hromadných dopravních prostředků, v jejichž důsledku zaměstnanec nemohl dosáhnout včas místa pracoviště jiným přiměřeným způsobem.

Z výše uvedeného vyplývá, že musí jít o přerušení provozu či zpoždění nepředvídatelné, a že zaměstnanec se nemohl dopravit do zaměstnání jiným přiměřeným způsobem.

Zdroj: Ministerstvo práce a sociálních věcí, vyjádření mluvčí Štěpánky Filipové