Pracovníci bývalého monopolu nakonec 3400 z nich přesvědčili, že je pro ně výhodnější jen změnit cenový program. Tři čtvrtiny žadatelů se rozhodly přejít na cenový program Home Mini.
"Máme doma málo hovorů, tak jsem změnil tarif ze Standardu na Mini. To bude stačit," vysvětlil Josef Kuneš. Platby se pro něho změní proti loňskému roku minimálně. Bude místo 175 korun platit měsíčně 190 korun a dostane k tomu volání na pevnou síť v rámci republiky do devadesáti korun zdarma.
Na lacinějším cenovém programu se shodli i muž se ženou v plzeňském centru služeb. "Nemohu si dovolit platit za nic ročně skoro 3600 korun, které raději věnuji na jídlo nebo ošacení." Změnit tarif si do včerejšího dne přišla asi tisícovka lidí také v Ostravě, kde se do včerejšího poledne chvílemi stály i hodinové fronty.
Čtvrtina lidí, kteří chtěli změnu, se rozhodla pro program Home Internet, neboť telefon používají především pro připojení k této informační síti. Budou sice od února platit měsíčně čtyřsetkorunový paušál, ale získají třináct hodin připojení k internetu mimo telefonní špičku zdarma a nižší minutovou sazbu pro spojení s webem než u standardního tarifu.
Z celkového počtu lidí se ve čtvrtek na telefonickém centru služeb Telecomu informovalo na zrušení pevné linky asi osm set lidí. "Nejde ovšem o skutečný stav odhlášených linek, jsou to lidé, kteří se na zrušení linky informovali. Kolik lidí to bude ve skutečnosti, se dozvíme nejdříve za měsíc," vysvětluje mluvčí Telecomu Vladan Crha.
Kolik lidí si celkem telefon odhlásí, to se neodvažovali odhadnout ani pracovníci telefonických center v jednotlivých krajích. "Řada zákazníků si zatím žádala jen formuláře a přesné informace," vysvětluje pracovník plzeňského Telepointu.
I když většinou o změně tarifu nebo zrušení linky uvažují a mluví především starší lidé a důchodci, najdou se mezi nimi i mladší lidé. "Mám mobilní telefon a většina mých známých také. Pevnou linku téměř nepoužívám a nepotřebuji ji ani k připojení na internet, ten mám totiž k dispozici v zaměstnání. Proto pevnou linku asi zruším," tvrdil včera před budovou Telecomu třicetiletý Plzeňan.
"Tak velké poplatky, to už pro naše občasné volání nemá smysl. Budeme si raději volat přes mobily," rovněž odhlašoval pevný přístroj Jaroslav Peterka z Budějovic. Lidé si chtějí raději kupovat telefonní kartu a občas volat z telefonní budky.
Před zrušením pevné linky je však nutné důkladně počítat, zda se vyplatí pořídit si mobilní telefon s dražším voláním a minimálně dvěma tisícovkami za pořízení, nebo jen změnit tarif.
Za znovuzřízení pevné linky se totiž platí stejně jako za novou, tedy tři a půl tisíce korun. Zcela určitě se nevyplatí kvůli jakékoliv změně chodit do mrazu stát frontu k budovám Telecomu. Stačí bezplatně z domova zavolat na telefonické centrum služeb.