Letní slevy přišly letos dříve

Fronty před značkovými obchody, do kabinky jen tři kusy a potěšení z výhodného kupu, tak vypadají výprodeje nejen v západní Evropě, ale i v Česku. V Rakousku a Francii už začaly předminulý a minulý týden, dříve než obvykle.

Česko je kopíruje a zlevňuje o třetinu, pak o polovinu a do měsíce až o 70 procent.

Je jasné, proč sezonní slevy jsou: módní výstřelky už se příští rok neprodají. Proto nejvíce zlevňuje oblečení nebo boty.

"Teď je to celá škála jarního oblečení, posléze k nim přibudou i letní šortky a tílka," popisuje Aleš Drábek z C&A. Zlevňují i další celoevropské firmy jako Benetton, H&M, Promod, Marks & Spencer nebo například Kenvelo či La Halle.

S botami je to podobné. "Ke slevám přistupujeme individuálně, některé ceny bot snižujeme až o polovinu, ale většina slev je třetinová," říká Miloš Hrbatý, obchodní ředitel společnosti Baťa.

U Bati a v dalších obchodech, které kouzlo slev objevily, platí, kdo dříve přijde, ten má větší naději na dobrý výběr. A zároveň má nárok na stejnou záruku jako u nezlevněného zboží.

Po prvním kole s mírnějšími slevami přicházejí kola další. "My budeme mít dvě fáze slev. Po první, klasické třítýdenní přijde likvidace před zahájením prodeje podzimního zboží," dodává Hrbatý.

V Tesku pojede kol několik. "Co 14 dní rozšiřujeme a obměňujeme nabídku slev napříč celým sortimentem. To potrvá až do srpna," říká mluvčí Vesselin Barliev. "Také budeme snižovat postupně, od oblečení po zahradnické potřeby," uvádí mluvčí Carrefouru Jana Havlíčková.

V Globusu najdou zákazníci se slevou zejména textil nebo kempinkové potřeby. "Domnívám se, že letos však budou slevy brutálnější než loni," uvedl jednatel Globusu Petr Vyhnálek pro ČTK.

Hypernova ve středu zveřejní svůj akční katalog. "Výprodeje půjdou v cenových hladinách. Řada zboží bude k dostání například za 149 nebo 99 korun," říká mluvčí Kateřina Černá. Zhruba v polovině července pak v Hypernově zlevní další sezonní zboží na letní sporty, kempink, zahradní nábytek nebo grily.

Stolek a židličky na zahradu by se určitě prodaly i o rok později, ale obchodní sklady nejsou nafukovací a půl roku by v něm zboží čekalo, až opět přijde jeho čas. Davy lidí v obchodech se odrazí i na ekonomických číslech.

"Je to stále velmi důležitý moment a každý sleduje začátek. Výprodeje se vždy podepisují na lednových a červnových spotřebitelských výdajích," říká Nicolas Sobczak, analytik z Goldman Sachs. Podle Davida Marka z Patria Online vedou výprodeje pouze k přeskupení spotřebních výdajů v čase.

"Čísla o maloobchodních tržbách a spotřebě domácností se tak mohou z měsíce na měsíc rozkolísat, ale celoroční údaje ovlivní jen nepatrně," říká Marek.

Než odjedou na prázdniny
Trend sezonních slev má dlouhou tradici v západní Evropě. Prosazovaly ho vždy velké obchodní domy, jejichž obrat trpěl v době, kdy se města vylidňovala.

"Rodiny odjíždějí na prázdniny, jakmile skončí škola a města se vyprázdní. Ale letošní uspíšení slev není neobvyklé. V padesátých letech začínaly dokonce už v polovině června," řekl Michel Hallez, ředitel pařížského obchodního domu Galeries Lafayette agentuře AFP.

Pro dokreslení dodává, jak se k nákupům stavějí zákazníci. "Zatímco muži se většinou vybaví od hlavy k patě, ženy spíše vyhledávají dobrý kup," říká Hallez. Na dnu, kdy slevy začnou, se v některých zemích domlouvají obchodníci se zástupci krajů, a dokonce si i ustanoví, jak dlouho potrvají.

"Letos budou jen měsíc," stěžuje si jeden z pařížských obchodníků. "To mám pak 23. července dát do výlohy větrovky a zimní bundy?" ptá se.