Nejen nebezpečné předměty. Komplikace na letišti způsobují i staré štítky

  • 2
Největší tuzemské letiště odkrylo prostory třídírny svých zavazadel. „V běžných podmínkách jsme odbavovali cca 20 tisíc zavazadel denně, ale dneska jsou to pouze stovky,“ zmínil při online exkurzi manažer třídírny Václav Ceeh.

Ve chvíli, kdy systém vyhodnotí, že v kufru se nachází předmět, který na palubu letadla nesmí, posílá se zavazadlo na nejvyšší stupeň bezpečnostní kontroly. Cestující je vyvolán a daná věc musí ze zavazadla pryč. Malá komplikace může nastat v případě, pokud se to stane těsně před uzavřením letu. „Existuje pravděpodobnost, že se zavazadlo nestihne do letadla naložit,“ zmínil Ceeh.

Nejde jen o nebezpečné předměty. Pracovníkům třídíren dělají problémy i popruhy či pásy na cestovních taškách. „Doporučujeme využívat balicí službu, která je na letišti,“ říká Ceeh. Podobnou komplikaci může způsobit i štítek z předchozích letů.

„Ve chvíli, kdy pasažér starý štítek zapomene sundat a nalepí se tam nový, tak skener přečte dva kódy, a neví, který je ten správný,“ zmínil Ceeh. V takovém případě musí kufr putovat do stanice manuálního kódování a pracovník jej musí načíst ručně.

Třídírna kufrů funguje převážně automaticky a má i dostatečnou rezervní kapacitu. Proto ani tolik nevadí, když část systému přestane fungovat. „Ani při výpadku si pasažér nevšimne, že se nějaký problém stal,“ okomentoval Ceeh. 

A pokud se zavazadlo ztratí či poškodí, hlavní zodpovědnost nese letecká společnost. „S ní má pasažér smlouvu,“ uvedl Ceeh, který na letišti pracuje zhruba devatenáct let.  Během své kariéry zažil i odbavený ananas v igelitové tašce.

Třídírny prošly nedávnou rekonstrukcí, letiště v pražské Ruzyni je renovovalo v obou terminálech v několika etapách. „Na Terminálu 1 už byla rekonstrukce dokončena na konci srpna loňského roku, na Terminálu 2 skončí letos v průběhu letní sezony,“ říká Klára Divíšková, tisková mluvčí pražského letiště.