Nečekal jsem, že nás stát okrade, říká majitel padlého dřevařského obra

  1:02aktualizováno  1:02
V září zkrachovala největší dřevařská firma Less & Forest. Její tržby se loni vyšplhaly až na osm miliard korun, ale letos se dostala do problémů. Musela splácet téměř třímiliardové dluhy za investice do obří pily v Čáslavi a také v zahraničí. Šéf firmy Jan Mičánek tvrdí, že výpadek příjmů zapříčinily státní Lesy ČR valorizací cen dřeva.
Les v Jeseníkách. Ilustrační snímek

Les v Jeseníkách. Ilustrační snímek | foto: Lesy ČR.

"Jak to, že nikoho doteď nezarazilo, že Lesy ČR (LČR) pomalu ze dne na den přešly z ročního zisku kolem 700 milionů na úroveň 5,5 miliardy?" ptá se Mičánek.

"Vždyť je to absurdní. Předpis, kolik se má těžit dřeva, je stejný. Takže LČR by buď musely razantně snížit náklady, což se i přes úspory, pokud vím, nestalo, anebo rozhodl trh se dřevem. Je to tak, že díky činnosti LČR jsou dnes v Česku nejvyšší ceny dřeva v Evropě. Tento krok vycucal nejen z naší firmy, ale i z ostatních tři miliardy korun," tvrdí šéf padlé firmy.

Aby firma Less & Forest uspěla v tendrech na těžbu a obchod se dřevem pro státní podnik Lesy České republiky (LČR), nabídla podniku maximální kupní ceny za státní dřevo a počítala s minimální marží. Vzhledem k mechanismu indexace cen kupovaného dřeva, o níž se teď s LČR soudí, však začala na obchodu se státním podnikem prodělávat.

Firma navíc výrazně investovala do pily v Čáslavi. Tam Mičánek počítal s vyššími příjmy, než pak přišly. "Nikdo ovšem nemohl předpokládat, že se ze státu stane zloděj. Pokud jde o projekt v Čáslavi, chystali jsme ho spolu s dalším dva roky. Podpis syndikátního úvěru přišel na podzim roku 2008, tedy v době, kdy se rozjížděla krize," říká Mičánek a odmítá, že by svoje odhady příjmů přehnal.

"Celkem už nemáme půl miliardy"

Šéf zkrachovalé firmy dodává, že začátek pádu nastal v prvním čtvrtletí loňského roku. "Už je to rok a půl a zatím nebylo ani jedno stání. Loni jsme tak přišli o čtvrt miliardy. Pokračuje to i letos, celkem už nemáme půl miliardy korun. Dalších 150 milionů nás stálo to, že tendry byly zpožděné a práci jsme přebírali místo v lednu někdy v březnu," uvedl.

S pomocným úvěrem 200 milionů korun a dalších 110 milionů na záruky za další půjčky přispěl Agrofert Andreje Babiše, jenž o vstupu do společnosti Lessy jednal od loňského jara. Půjčku si Agrofert zajistil 51 procenty skupiny Less, jež mu měly připadnout, pokud skupina svůj dluh do konce září nesplatí.

Podnikatelé se však za rok a půl jednání nebyli schopní dohodnout. Místo nástupu Babiše jako vládce Lessa poslal těsně před koncem září Mičánek svůj kolos do insolvence. Tvrdí, že to udělat musel, protože banky, kterým dlužil nejvíce, nepovolily skupině další měsíc času navíc na řešení svízelné situace.

A proč vlastně Babiš Mičánkovi peníze nepůjčil? "Proč by to dělal, copak je blbej? A i když teď říká věci, které nejsou úplně pravda, já ho mám rád. Těší mě, jak mluví. Řekněme, že jsme se toho na sebe nakřičeli dost a výrazy jako "ty kokote" jsou ty slušnější. Snad se nakonec domluvíme," říká Mičánek.

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Řetězce vozí z větších dálek: zelí z Makedonie, brambory z Francie

Dochází i zelí. Německý diskont ho vozí z Makedonie.

Nejen cibule z Nového Zélandu. Nákupní oddělení obchodních řetězců musejí sahat do větších dálek než jindy i pro jinou...

6:0. Česko uspělo v dalších čtyřech solárních arbitrážích za půl miliardy

Villanueva Solar Farm (Mexico)

Česká republika zvítězila v dalších čtyřech arbitrážních sporech, které souvisejí s investicemi do solárních...

Až o 13 korun dražší krabička. Kuřáci si připlatí víc, než se zdálo

Ilustrační fotografie

Kouření může zabíjet a za hříchy se platí. Celou pravdu však kuřákům ministerstvo financí ani zdravotnictví neřekly:...

Najdete na iDNES.cz