Lendlova milionová sbírka Muchových plakátů mění majitele

  1:21aktualizováno  1:21
Sbírka Muchových originálních plakátů tenisty Ivana Lendla změní majitele. 116 ze 119 plakátů z let 1894 až 1935 přechází do nového Nadačního fondu Richarda Fuxy a poprvé se celá ukáže na veřejnosti. Bude od dubna do července v pražském Obecním domě.

Slavný tenista Ivan Lendl svěřil svou sbírku plakátů Alfonse Muchy novému majiteli. Poprvé ji uvidí veřejnost. (na snímku Ivan Lendl) | foto: Roman VondroušČTK

"Máme spolu (s Ivanem Lendlem) smlouvu neveřejného obsahu. Za určitých podmínek mohu sbírkou disponovat minimálně pět let," sdělil MF DNES Richard Fuxa, pětinový majitel největší billboardové reklamní společnosti BigBoard. Kdo bude či je majitelem sbírky, na to Fuxa přímo neodpovídá. "Řeší to smlouva. Ivan Lendl nebo někdo z rodiny bude mít ve fondu roli, bude s tím pomáhat. Kontinuita tam určitě bude," dodal. Ivan Lendl na dotazy MF DNES za dva týdny nezareagoval.

O plánované výstavě plakátů čtěte více zde

Podle kurátorky jiných Muchových výstav Marty Sylvestrové z Moravské galerie v Brně se ceny Muchových originálních plakátů pohybují mezi 200 tisíci a milionem korun, na aukcích i více. "Sbírka je to ojedinělá. Jde o úplný přehled Muchových plakátových děl a přitáhne i slavné jméno sběratele," dodala. Sbírka tedy prostým odhadem může mít hodnotu jistě nad 30 milionů, ale i dvojnásobnou.

Podle kurátora Petra Macha jsou plakáty Alfonse Muchy sběratelsky unikátní pro mimořádnou kvalitu. "Jsou navíc tištěny originální grafickou technikou – litografií, kdy byl litografický kámen po vytištění nákladu zbroušen a dotisk nebyl možný. A většina plakátů byla použita k propagaci, čímž byla zpravidla i zničena. Zachovalo se tedy jen minimum," popsal.

Nadace plánuje sbírku zpeněžit, plánuje reprinty

Cílem Fuxova nadačního fondu je udržet sbírku v celku a vystavit ji. "Jde o to, aby byla sbírka premiérově vystavena v Česku a putovala po světě. To byl i Lendlův cíl. Chtěl najít někoho, kdo by se tomu věnoval a pokračoval v jeho snaze," uvedl. Výstava obvykle zvyšuje cenu uměleckého díla, musí však jít spíše o méně známé autory. Proto nejde u Muchy vyčíslit, zda se sbírka nyní zhodnotí. "Na to neexistuje žádný vzorec," podotkl šéfredaktor Art + Antiques Jan Skřivánek.

Nadace podle něj může být "daňově výhodná forma, jak o nějakou sbírku pečovat". A dá se k tomu přidat obchod. S tím také Fuxa počítá a spolupracuje s architekty a designéry ze studií Olgoj Chorchoj a Dynamo Design. "Budeme hledat příležitosti pro sbírku a obchodní aktivity. Chystáme velkoformátovou publikaci, věrné reprinty, ale i překvapení. Aby si každý něco odnesl," přiblížil Fuxa.

O sbírku už projevilo zájem Japonsko

Aniž by nadace spustila komunikační kampaň, tak z Japonska, kde je také Muzeum Alfonse Muchy ve městě Sakai u Ósaky, už projevili zájem o výstavu. Experti se shodují, že Alfons Mucha má v Japonsku tradičně řadu obdivovatelů. "Jsou jim blízké motivy přírody a krásných žen. Za 14 dní přišlo na výstavu 40 tisíc lidí, zejména žen," připomíná kurátorka Marta Sylvestrová.

Richard Fuxa je zjednodušeně řečeno velkoobchodník s velkoplošnou reklamou. Muchu v nadsázce považuje jako zakladatele svého oboru. Dříve podporoval i galerii současného umění DOX v Praze. Jeho firma vyrostla na společnostech, které byly historicky nějak spjaté s pražským lobbistou Romanem Janouškem. Do holdingu BigBoard třeba patří společnost, kterou spoluvlastnila jedna z Janouškových firem. Že by byli obchodní partneři, však Fuxa odmítá.

Nejčtenější

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Bytovkám zdraží teplo. Vládní návrh budí emoce

Ilustrační snímek

Vláda ruší domovním kotelnám daňovou výjimku. Opatření může podle odhadů zdražit teplo desítkám tisíc domácností....

Retro je v kurzu. Klasické socialistické výrobky přežily i samet

Na stavebnici se za socialismu stály fronty. Otto Wichterle z ní dokonce v roce...

Kofola, Mototechna, Favorit nebo Merkur. To jsou značky, které se v průzkumu agentury Médea Research zaměřeného na...

Další z rubriky

Pozdě, ale přece. Také UniCredit Bank spustila Apple Pay

Ilustrační snímek

České pobočky UniCredit Bank tento týden spustily podporu Apple Pay. Její zákazníci tak téměř po půl roce od jejího...

Drátenictví zachraňují ženy. Místo hrnců se nyní pletou hlavně ozdoby

Cechmistrová Cechu českomoravských uměleckých dráteníků Hana Maříková.

Typické vyvolávání: „Drátovat, letovat hrnce, spravovat,“ už dnes člověk na ulici nezaslechne. Přestože v celém Česku...

Omluva nestačí. Rath trvá na 100 000 korunách od advokáta Pacovského

David Rath se Bývalý středočeský hejtman David Rath se v Hostivici vyjadřuje k...

David Rath podal ústavní stížnost ve sporu s advokátem Michalem Pacovským. Podle pravomocného verdiktu se Pacovský...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz