Pondělí 20. ledna 2020, svátek má Ilona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 20. ledna 2020 Ilona

Prodejci odrazili „hudební Amazon“. Ceny nástrojů seřízli na kost

  6:03aktualizováno  6:03
Když před pěti lety německý obchod Thomann lokalizoval své stránky do češtiny, tuzemští prodejci hudebních nástrojů znervózněli. Báli se, že tento obr, který je evropským „Amazonem“ ve vybavení pro muzikanty, je zašlape do země jako jiné konkurenty. Útok ustáli a teď sami exportují.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Dominik Kučera

„Báli jsme se, že nás nízkými cenami zlikviduje,“ vzpomíná Vladimír Myslík, spolumajitel tuzemského lídra Kytary.cz se zhruba třetinovým podílem na trhu.

Thomann měl všechny předpoklady k tomu, aby českým prodejcům zatopil. Zázemí s obřími sklady, široký arzenál zboží i kapitál. V roce 2015 se německý e-shop blížil obratu 20 miliard korun, zatímco největší tuzemský prodejce Kytary.cz 300 milionům. A oddělení bicích nástrojů v megaprodejně rivala v bavorském Burgebrachu zhruba rozlohou odpovídá letos rekonstruované prodejně v Modřanech, jež je na české poměry neobvykle velká.

Kytary.cz i ostatní – zejména řetězec Muziker a společnost AudioMaster CZ, provozující prodejny Music City – nájezd z Německa přežily, i když je stál část zisků.

„Thomann hodně tlačí ceny dolů, což má negativní vliv na marže obchodníků,“ říká Ondřej Chlumský, ředitel prodejen Music City, které meziročně rostou dvouciferným tempem. Firma provozuje kamenné obchody v Praze, Brně a ­v Uherském Hradišti, ale obratově těží hlavně z dovozu a velkoobchodu audiotechniky, servisu a instalací.

Housle pro Ameriku, kytary pro Rusko. Český výrobce plánuje expanzi

Podle Chlumského situace uškodila zejména malým. „Z dlouhodobého hlediska se může stát, že už si zákazník nezajde pro struny a ­radu ke svému lokálnímu prodejci, protože tam už prostě nebude. Toto přežijí jen ti nejsilnější,“ říká a­ dodává, že ceny jsou kvůli velké konkurenci na internetu na hranici smysluplnosti.

„Příchod Thomanna před pár lety na český a slovenský trh s hudebními nástroji nepochybně nastavil nové parametry cenové politiky mnohým firmám, ale pro nás to tak významná změna nebyla,“ shrnul ředitel maloobchodu firmy Muziker SK a ČR Peter Síleš.

Slovenská společnost má poměrně ojedinělý koncept. Otevírá prodejny v obchodních centrech (v Česku má šest prodejen, na Slovensku čtyři) a v posledních letech také odbočila k nabídce vedlejšího sortimentu, jako je vybavení na kolo či golf.

Nejlepší obrana je export

„Do našich obchodů zavítá mnoho náhodných návštěvníků včetně rodin s dětmi,“ vysvětluje Síleš, že cílová skupina je úplně jiná než u e-shopu, kde spotřebitel přesně ví, co chce. „Je běžné, že rodina odchází s kytarou pro dceru, DJ pultem pro syna a o digitální klavír se nakonec podělí rodiče,“ říká. Strategie se zřejmě vyplácí. Muziker roste meziročně o desítky procent. V loňském roce obrat celé skupiny přesáhl 25 milionů eur.

Retailery živí hlavně amatérští muzikanti. Za hudební vybavení utratí v Česku převážnou část z odhadovaných útrat ve výši jedné až dvou miliard korun. Ale největší firmy už cítí, že prostoru pro růst ubývá, a snaží se exportovat. Muziker prodává on-line do 27 evropských zemí. Z centrály na Slovensku, kde operátoři vyřizují přeshraniční objednávky, je slyšet angličtinu, chorvatštinu, španělštinu, němčinu a další jazyky.

Dovoz hudebních nástrojů do Česka

Za hranice vyrazily i Kytary.cz. Nedávno spustily e-shop v Británii a v Německu, tedy v hlavních baštách německého Thomanna. Ten zatím z českého trhu podle Vladimíra Myslíka ukousl jen málo.

Táhnou španělky i ukulele

Hudební nástroje se stejně jako hračky nejvíce prodávají na konci roku. Módním hitem je podle prodejců ukulele či perkusní bedýnka cajon. „Jsou to nástroje, na které se za relativně krátkou dobu naučí hrát na nějaké úrovni skoro každý,“ tvrdí Ondřej Chlumský.

Naopak prý klesá obliba výkonných kytarových zesilovačů a elektrických kytar. Dlouhodobým evergreenem jsou akustické kytary a digitální piana. Muziker také sleduje vyšší zájem o techniku pro DJ, bezdrátové audio, komponenty pro domácí nahrávání nebo elektronické bicí.

Všechny velké obchody se udržely na trhu a posilují i díky tomu, že se alespoň zčásti opírají o vlastní distribuci. V sektoru nepanuje typické konkurenční prostředí, protože rivalové díky exkluzivitě na některé značky zároveň musí spolupracovat a odebírat zboží od konkurence.

„Velcí konkurenti jsou často zároveň nejlepšími zákazníky,“ popsal šéf Music City, které se opírá o nejsilnější distribuci v Česku, Praha Music Center. Ta sice stojí samostatně, ale je s prodejnami vlastnicky propojena. Výhradně dováží a prodává ostatním například kytarové aparáty Marshall.

Protože konkurenti často prodávají zboží za stejné maloobchodní ceny, je pro ně distribuce i přímý prodej cestou, jak si zvýšit jinak nízkou marži. Ulovit do portfolia nějakou novou zajímavou značku je však těžké. Ty velké už jsou rozebrané a zbývají jen ty méně známé, které tolik netáhnou.

  • Nejčtenější

Jazyková bariéra, jízda na červenou. Státu došla s Arrivou trpělivost

Dopravce Arriva se od prosince, kdy získal významný tržní podíl, potýká s problémy. Kromě častých zpoždění či...

E-shop s dálničními známkami uděláme zdarma. Na webu se objevila nová výzva

Zatím co ministr dopravy za ANO Vladimír Kremlík si za zakázkou na e-shop s dálničními známkami stále stojí, většina...

Ministerstvo nakreslilo 400 km nových dálnic. Okruh obkrouží střední Čechy

Ministerstvo dopravy připravuje novou koncepci dálnic, která by aktuálně plánovanou síť rozšířila o více než čtyři sta...

Amerika hrozí Česku obchodní válkou kvůli chystané digitální dani

Spojené státy hrozí České republice odvetou v případě, že Česko prosadí chystanou digitální daň. Ta by postihovala mimo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Roční plat za týden. Pohádkové mzdy ředitelů prohlubují sociální propast

Ředitelé britských společností, které patří do první stovky firem s nejvyšší tržní hodnotou a obchodují na londýnské...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

Premium

Převratná metoda z IKEM: jak zhubnout přeprogramováním metabolismu

Lékař Marek Beneš je už třetím rokem vedoucím lékařem projektu, při kterém se pomocí laseru „oslepí“ nervové buňky...

Premium

Přivřela oči a doufala v polibek. Manžel ji místo toho shodil ze srázu

Ležela vedle něj a pravidelně oddychovala. Odtáhl se od ní, co mu jen postel dovolila, a otočil se zády. Musí to udělat...

  • Další z rubriky
Premium

Drahé bydlení vyhání mladé rodiny za hranice měst a k prarodičům

Neustále rostoucí ceny nemovitostí nutí Čechy slevit z nároků na bydlení. Stále víc lidí situaci řeší dojížděním do...

Mohli jsme zakázku zadat přímo, brání se fond. Chce zveřejnit více detailů

Státní fond dopravní infrastruktury čelí kvůli smlouvě s dodavatelem elektronických dálničních známek, společností...

Ceny nemovitostí ve třetím čtvrtletí meziročně vzrostly o 8,6 procenta

Meziroční růst cen domů a bytů v Česku ve třetím čtvrtletí loňského roku zpomalil na 8,6 procenta, o čtvrtletí dřív se...

Hypotéky loni zlevňovaly, teď už nebudou. Kdo dosáhne na bydlení?

Hypotéky loni proti očekávání zlevňovaly. To však teď končí. Už koncem roku začaly první banky zdražovat a postupně se...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz