Čtvrtek 4. června 2020, svátek má Dalibor
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 4. června 2020 Dalibor

Kvalitní potraviny má propagovat nový fond. Absurdní, míní farmáři

  13:00aktualizováno  13:00
Ministerstvo zemědělství zvažuje vznik nového fondu, který by dělal reklamu kvalitním potravinám. Zemědělci by mohli přispívat na propagaci mléka, vepřového, ovoce i brambor. Nápad kritizují farmáři. „Je nesmysl, aby něco takového prošlo,“ namítá šéf Asociace soukromých zemědělců Josef Stehlík.

Ilustrační snímek | foto: Anna Vavríková, MAFRA

S nápadem na vznik nového Marketingového fondu loni přišla Agrární komora ČR. Teď o jeho realizaci diskutuje ministerstvo zemědělství s nevládními organizacemi a státními institucemi. Resort zatím žádný konkrétní návrh nepřednesl. Zdá se však, že myšlence věří. Podle něj fond na propagaci potravin úspěšně funguje třeba v Rakousku.

„Ministerstvo zemědělství chce tyto zkušenosti inspirativně přenést do České republiky s tím, že jakákoli podpora a propagace citlivých komodit v celém potravinovém řetězci, může být jedním z mnoha nástrojů, jak efektivně pomoci našim zemědělcům a potravinářům v konkurenceschopnosti na trhu EU,“ sdělila iDNES.cz mluvčí resortu Markéta Ježková.

Zemědělci by přispívali povinně

Citlivými komoditami mají být podle předložených materiálů například mléko, vepřové, hovězí a drůbeží maso, vejce, ovoce, zelenina, brambory nebo chmel. Z jednání podle Asociace soukromých zemědělců zatím vyplývá, že producenti těchto komodit by povinně přispívali do fondu částku, která se bude odvíjet podle množství vyprodukované komodity. Na financování by se podílel i stát.

Šéf asociace Josef Stehlík hovoří o tom, že fond by rozdělovat zhruba 350 milionů korun vybraných od zemědělců na příspěvcích. Podle ministerstva by částka šla na marketingové kampaně, propagaci kvality potravin a podporu prodeje a PR aktivity.

Farmářům se nápad nelíbí. „Vytváříme naprosto regulérní úřad, který se sice tváří jako bohulibý záměr, že bude propagovat české potraviny, ale není to pravda,“ říká Stehlík s tím, že podporovat konkrétně české potraviny ze státního rozpočtu zákon neumožňuje.

Jen další byrokracie, tvrdí kritici

Podle něj by navíc chod úřadu spolykal zhruba čtvrtinu, odhadem 80 milionů korun jen na administrativu, platy desítek úředníků, vozový park a další náklady spojené s jeho chodem. „Možná až desítky lidí budou vyžadovat od zemědělců výkazy o produkci a budou kontrolovat skutečný stav,“ říká. Obává se, že se vznikem nového fondu se na farmáře navalí další neúnosná byrokracie.

Ministerstvo nepopírá, že by měl mít fond tak vysoké náklady na provoz. „Z pohledu finanční náročnosti spravování fondu šlo o indikativní návrh maximální výše, která by měla zajistit kvalitní a fungující chod aparátu Marketingového fondu,“ sdělila Ježková s tím, že se o částce bude ještě diskutovat.

Podle Stehlíka navíc na jednání zaznívají návrhy, aby se podporovala i propagace cukrové řepy. „Jsem zvědavý, jak bude fond podporovaný státem říkat, že je potřeba jíst více cukru, protože je zdravý,“ uvedl. Ministerstvo to nepotvrdilo.

Autor:
  • Nejčtenější

Zemřel jeden ze šéfů jediné tvarůžkárny v Česku, vnuk zakladatele firmy

Společnost A. W. z Loštic na Olomoucku, výrobce světoznámých olomouckých tvarůžků, přišla v těchto dnech o jednoho ze...

Česko zdražuje nejrychleji z celé EU. Mohou za to platy i slabá koruna

V polovině zemí Evropské unie kvůli koronaviru ceny služeb i zboží v obchodech klesají. Česko stojí na opačném konci –...

Krize už dopadá: čtvrtina českých firem propouští, pětina snižuje mzdy

Pandemie covid-19 dolehla na tuzemské firmy. Přibližně čtvrtina z nich už přistoupila k propouštění a pětina osekala...

Kellnerovi se čínské dobrodružství vymstilo, přišel o miliardy

Expanze Petra Kellnera na čínském trhu měla vést k rychlému růstu hodnoty jeho majetku jednoho z největších boháčů ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Budeme škrtat a zdražíme, odmítají řetězce zvýšení podílu českých potravin

Obchodní řetězce varují před schválením novely zákona o potravinách. Už od příštího roku by musely některé z nich...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

Ve vlacích Českých drah lze od středy opět cestovat s místenkou

České dráhy obnovily prodej místenek ve svých vlacích, místa bude možné rezervovat na spoje od středy zatím do 13....

Česko zdražuje nejrychleji z celé EU. Mohou za to platy i slabá koruna

V polovině zemí Evropské unie kvůli koronaviru ceny služeb i zboží v obchodech klesají. Česko stojí na opačném konci –...

Průměrná mzda na začátku roku přesáhla 34 tisíc korun

Koronakrize se už částečně projevila také na platech zaměstnanců českých firem. V prvním čtvrtletí mzdy stouply o pět...

Pro srnce či divočáka k nejbližšímu myslivci. Labužníkům pomůže nový web

Výkupny zvěřiny přestaly v době koronaviru a uzavřených restaurací vykupovat od myslivců ulovenou zvěřinu....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz