Rodinná farma ve Volenicích.

Rodinná farma ve Volenicích. | foto: CzechTourism

Kvalita „made in České Švýcarsko“ má zvýšit zájem o místní výrobky

  • 3
Řemeslníci, zemědělci či výrobci upomínkových předmětů na území a z okolí Českého Švýcarska mají šanci zvýšit si prestiž a prodej získáním certifikátu na výrobu originálního regionálního produktu. Projekt na zavedení značky pro místní výrobky rozjíždí obecně prospěšná společnost České Švýcarsko ve spolupráci s Asociací regionálních značek.

Cílem projektu je podpořit místní výrobce, jejichž výrobky vycházejí z lokální tradice, používají místní materiály, jsou typické pro tento region a současně nepoškozují životní prostředí.

"Jedná se zejména o výrobky řemeslné, například z kovu, dřeva a hedvábí, o krajky, keramiku, sklo, dále o výrobky potravinářské a přírodní produkty, jako jsou bylinné čaje, extrakty z rostlin pro kosmetické účely, přírodní mýdla a podobně,“ vyjmenovala Dana Štefáčková, mluvčí společnosti České Švýcarsko.

V současné době probíhají přípravy, chystá se druhé jednání s vybranými místními výrobci o podobě nového loga a jednat se bude také o certifikačních kritériích a dalších podmínkách pro získání certifikátu. Včera také zúčastněné strany jednaly o těchto věcech na setkání v Krásné Lípě.

První výrobky v květnu

"Celý proces vyvrcholí zhruba na přelomu května a června, kdy společnost České Švýcarsko a Místní akční skupina Šluknovsko představí první certifikované výrobce a jejich výrobky. Ty návštěvníci budou moci obdivovat i kupovat přímo u výrobců nebo v informačních střediscích Českého Švýcarska," doplnila Štefáčková.

Podle vedení společnosti je odezva od výrobců velmi dobrá. "Už jsem o tom slyšel a zdá se mi to dobré, myslím, že bychom se do toho mohli zapojit," míní třeba Karel Dvořák, majitel Kozí farmy Žofín v Horním Podluží.

O značku se budou smět ucházet výrobci na území zhruba vymezeném děčínským okresem a uvažuje se i o tom, že by se tento prostor rozšířil do Německa. Na včerejším jednání se také dohodlo, jak by mělo zhruba vypadat logo produktů z Českého Švýcarska.

"Měl by to být pískovcový motiv a označení Českosaské Švýcarsko - regionální produkt. V diskusi jasně převážil názor, že značka by měla být pro celé Českosaské Švýcarsko a udělována má být nejen za původ, ale též za vysokou garanci kvality daného výrobku," zdůraznil Marek Mráz, ředitel Obecně prospěšné společnosti České Švýcarsko.

Svou značku mají i Šumava a Krkonoše

V současné době je značení místních výrobků zaštítěné Asociací regionálních značek zavedeno v jedenácti oblastech republiky, mimo jiné na Šumavě či v Krkonoších. Certifikát vlastní desítky výrobců z každé oblasti.

"Jsem s tím velmi spokojena. Zákazníci se ke mně vracejí, sounáležitost výrobku s naším regionem je jim sympatická. Mnozí z nich sem přijedou na dovolenou a mají zájem o tradiční šumavské výrobky. Snažíme se tu vybudovat určitou českou tradici, což je podle mě také přínosné," líčí své zkušenosti s projektem českokrumlovská šperkařka Lucie Orit Zemková, která vlastní certifikát na originální produkt Šumavy.

Regionální značky.

Zapojení do projektu si pochvaluje také krkonošský farmář a výrobce mléčných výrobků Alois Mejsnar. "Zpočátku jsem si myslel, že je to spíš formalita, za kterou budu jen zbytečně platit. Během krátké doby ale zákazníci začali přicházet," řekl Mejsnar.

Prozradil, že zapojení do sítě originálních krkonošských výrobců ho nestálo víc než několik tisíc korun. "Kdyby mi to teď nabízeli znovu, už bych neváhal. Byla by ale chyba si myslet, že na tom lze postavit celý prodej, není to všelék - mě to postrčilo asi o 10 či 20 procent,“ podotkl Mejsnar.