Prodej řezaného tabáku na balení cigaret loni stoupl o 22 procent, velikost jeho trhu odpovídá zhruba 1,3 miliardy cigaret. Předloni byl růst stejně rychlý.
Společnost Philip Morris ČR proto investovala do výroby balených tabáků a soustředí se na vývoz a výrobu levnějších značek. Díky tomu za letošní první čtvrtletí zvýšila tržby o 16 procent. Loni vydělala dvě a půl miliardy korun čistého.
"Výhodou řezaného tabáku je nižší spotřební daň, na níž kuřák šetří zhruba polovinu," říká finanční ředitelka Philip Morris ČR Stanislava Juríková. Z jedné průměrně ubalené cigarety tak zaplatí státu na spotřební dani jen korunu, pokud si je koupí v krabičce, musí se smířit s odvedenou dvoukorunou.
Celkový trh v Česku čítá podle odhadů Philip Morris 21,1 miliardy prodaných cigaret a v posledních letech každoročně asi o dvě procenta klesá.
Philip Morris na domácím kolbišti klesá ještě rychleji. Podle průzkumu agentury ACNielsen Czech Republic se snížil tržní podíl firmy za první čtvrtletí o 2,3 procentního bodu a zůstává mírně nad polovinou. Sama firma uvádí, že jí ve stejném období poklesl domácí odbyt meziročně o šest procent.
Rostoucími cenami a celosvětovým tažením proti kouření trpí hlavně tradiční české značky kutnohorské tabačky jako Sparta, Petra a Start. Firma nezveřejňuje jejich přesné podíly na trhu, ale potvrzuje stálý pokles jejich prodejů.
Ceny cigaret přitom půjdou dále nahoru, nejpozději od ledna 2014 by se za krabičku mělo platit zhruba o dvě až tři koruny na spotřební dani více.