Kultovní reklamy: Filmař odskočil od Bonda k pivu. Spot stál 46 milionů

  13:56aktualizováno  13:56
Dlouhé měsíce natáčení a počítačových úprav stály za to. Pivo Guinness reklamou s neobvyklým názvem noitulovE, která v roce 2006 získala ve světě třicet cen, naplnilo obsah motta své kampaně Čekat se vyplatí. Spot zvýšil prodeje a pomohl sesadit z britského pivního trůnu rivala Stellu Artois.

Tři mladí Britové usrknou v londýnském pubu piva a spustí řetězec událostí. Stávají se součástí rychlého sledu situací, v evoluci pozpátku absolvují přerod z Homo sapiens sapiens přes neandrtálce, ptáky až k obojživelníkům. Ti se „plácnou“ k louži, ze které podobně jako o 500 milionů let později usrknou. Jen s výrazem znechucení.

Guinness dlohodobě stavěl na kreativním konceptu „Good things come to those who wait“ (v překladu „na dobré věci se vyplatí počkat“). Ten v reklamě noitulovE (obráceně Evolution) přivedl k dokonalosti.

Seriál Kultovní reklamy

Redakce iDNES.cz každou středu a pátek připomíná zajímavé reklamy ze světa i z domova.

„Značka Guinness a její reklamní agentura dokázala tento koncept po několik let naplňovat vždy jiným a originálním provedením. Jedním z vrcholů se stal právě spot noitulovE, který tuto poměrně jednoduchou základní myšlenku opět pojal jinak - jako čekání přes celou evoluci. Spot má především skvěle vybranou hudbu, mistrovské tempo a střih,“ říká kreativní ředitel agentury Konektor Martin Charvát.

Čekání je u piva Guinness základním předpokladem. Stout sycený dusíkem s velmi jemnou pěnou a takzvaným lavinovým efektem zvolna stoupá ode dna sklenice a musíte si počkat, než se usadí na hladině.

Spot na sebe v roce 2006 strhl větší pozornost než kterákoliv jiná reklama. Získal přes třicet cen, mimo jiné Grand Prix na festivalu v Cannes, cenu Clio nebo Golden Shark. „Není to jen velká, ale perfektní reklama,“ vychválil spot magazín Advertising Age. Ocenil zejména produkci, vtip a trefné zdůraznění identity značky.

Reklama byla navíc účinná. Zatímco britský trh s pivem meziročně klesl o 0,4 procenta, Guinness rostl o 3,6 procenta. Hodnota akcií stoupla na rekord a pivovar sesadil z pozice lídra britského trhu Stellu Artois. Společnost Diageo, která Guinness vyrábí, úspěch částečně přičítala právě reklamě noitulovE.

Dvě stě obojživelníků ze Singapuru

Na spotu se podílela řada ostřílených tvůrců. Realizaci měla na svých bedrech agentura Abbott Mead Vickers BBDO, která disponovala štědrým rozpočtem 1,3 milionu liber (téměř 46 milionů korun při dnešním kurzu).

Režijní taktovku držel Daniel Kleinman, filmový a hudební režisér, který stojí například za úvodními sekvencemi několika filmů o Jamesi Bondovi. Kleinman má na svém kontě také videoklipy pro Madonnu či Fleetwood Mac, i úspěšné reklamy pro Levis nebo Durex (oceněnou reklamu na Levis jsme připomněli zde).

V reklamě, která se částečně natáčela i na Islandu, zazněla píseň The Rhytm od Life od amerického zpěváka a baviče Sammyho Davise mladšího. Poslední scénka se třemi obojživelníky padajícími vedle louže se točila celé odpoledne. Do studia k tomu účelu bylo posláno 200 obojživelníků až ze Singapuru.

Postprodukci, jež trvala tři a půl měsíce, zajišťovalo oscarové studio Framestore. Výslednou práci dozoroval William Bartlett, který stál za vizuálními efekty dokumentu BBC Putování s dinosaury. Animační tým tvořilo 24 lidí.

Autor:
  • Nejčtenější

Kanál smrti jako brána k prosperitě. Z Rumunska je opět obilná velmoc

Tisíce politických vězňů zahynuly v 50. letech na stavbě kanálu Dunaj–Černé moře. Monumentální projekt dokončený jen...

Češi mají páté nejlevnější jídlo v Evropě. Utratí za něj více než Britové

Potraviny jsou v Česku páté nejlevnější ze všech zemí EU. I přesto je u nás jídlo hned po bydlení druhou největší...

Premium

Sny mladých o bydlení narážejí na mizivé úspory, většina na hypotéku nedosáhne

Ceny bytů dál rostou a dostupnost bydlení pro mladé rodiny se stále zhoršuje. Jak ukazuje průzkum Hypoteční banky,...

Premium

KOMENTÁŘ: Euro je časovaná bomba, držme se od něj dál, říká ekonom Kovanda

Česká ekonomika se sice na úrovni jednotlivých firem eurizuje, ale přesvědčivých argumentů pro plošné přijetí jednotné...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zboží se svléká donaha. Drogerie Rossmann zavedla bezobalový prodej

Drogistický řetězec Rossmann se připojil k prodejcům, kteří nabízejí zákazníkům možnost stočit si některé výrobky pro...

Premium

Konzumace jídla několikrát denně je klišé, tvrdí výživový poradce Fořt

Napsal více než dvacet knih o zdravém životním stylu a boji s obezitou. Petr Fořt tvrdí, že žádný obecně platný návod...

Premium

Jak skončila Vémolova pohádka o lvech. Végha přitom zatracoval

V rozlehlé O2 areně vypadal tak malý, když se v kleci bezvládně zhroutil k zemi. V tu chvíli se z Karlose Vémoly jindy...

Premium

Pes celý život čeká na to, až ho někdo sprdne, říká veterinář

Do své ordinace v centru Prahy dochází den co den už 22 let, aby znovu na nohy postavil čtyřnohé domácí mazlíčky. „I...

  • Další z rubriky
Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Už pětina Čechů platí mobilem. Slouží i k výběru z bankomatu

Češi stále častěji vytahují při placení v obchodech místo plastové karty mobilní telefon. Podíl lidí, kteří ho jako...

V Temelíně museli odpojit první blok. Kvůli chvění turbíny

Jaderná elektrárna Temelín odpojila neplánovaně první blok. Příčinou je chvění turbíny, pravděpodobně kvůli kolísání...

České domácnosti plýtvají jídlem ve velkém. Ročně ho vyhodíme za miliardy

Třetina potravin, které ročně celosvětově vyprodukujeme, končí v odpadcích. Mohly by přitom nasytit až tři miliardy...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz