Kultovní reklamy: Důmyslná skládačka Hondy spolkla filmařům 606 pokusů

  12:51aktualizováno  12:51
Reklama na Hondu Accord z roku 2003 je jedním z nejopěvovanějších spotů vůbec. Desítky dílů auta do sebe zapadají v důmyslně složitém mechanismu. Ten autoři připravovali šest měsíců, výsledku totiž chtěli docílit bez počítačových efektů.

Není to pěkné, když to všechno funguje? To jsou jediná slova ve slavném televizním spotu na Hondu Accord s názvem Cog. Tvůrcům se v něm podařilo sestrojit rafinovaný řetězec událostí, jehož výsledkem je nová honda. Ozubená kola předávají pohyb pneumatikám, které jedou do kopce, aby rozložily sedačku, a daly do pohybu další desítky dílů.

Svou roli v tomto světě dokonalé fyziky hraje všechno. Od vylitého oleje, přes po zemi chodící stěrače až po vzdušný vír, který vytvořil bizarní „kolotoč oken“. Úžasné je především to, že výsledku se podařilo docílit bez počítačových efektů. Na první pohled je tomu těžké uvěřit, třeba když pneumatiky vyjedou do kopce. K tomu však stačil jednoduchý trik; stačilo umístit nahoru do každé z nich závaží.

V době natáčení reklamy byla Honda na světovém trhu trojkou mezi japonskými automobilkami. Známější byla Toyota a Nissan. Nedařilo se jí zejména v Evropě a ve Velké Británii, kde její prodeje padaly už od roku 1998.

V reakci na špatné výsledky najala automobilka londýnskou kreativní agenturu Wieden+Kennedy’s, aby rozjela rozsáhlou kampaň v televizi, rozhlase, novinách i na ulici. Tehdy rozvinula svůj slogan „Power of dreams“ neboli Síla snů.

Reklama Cog byla vyvrcholením této kampaně. Poprvé ji odvysílali 6. dubna 2003. Plnohodnotná dvouminutová verze se objevila pouze desetkrát, avšak s pečlivě vybraným načasováním, například uprostřed exponovaných sportovních vysílání. Stačilo to však k obrovskému úspěchu. Reklamu přijala kritika a vyplatila se i finančně. Psalo se o ní v novinách, jako jsou The Daily Telegraph, The Independent a The Guardian.

Jen dva dlouhé záběry

Ve spotu se k sobě v komplikovaném mechanismu spojuje 85 různých dílů nové Hondy Accord. Vše bez speciálních efektů, pomocí počítače se však zvýraznil třeba postřik skla nebo zvukové efekty. Nicméně to, co vidíte, je skutečně výsledkem fyziky a stovek hodin experimentování. K tomu, aby filmaři docílili kýženého výsledku, pořídili celkem 606 pokusů. Navíc se celá reklama skládá z pouhých dvou stejně dlouhých zhruba minutových záběrů.

Seriál Kultovní reklamy

Další slavné reklamy z domova i ze světa najdete v seriálu Kultovní reklamy

Reklama se vytvářela půl roku. První dva měsíce se připravovaly stovky náčrtků automobilových dílů v prapodivné kooperaci. Další čtyři měsíce trvala příprava, testování a natáčení. Některé nápady se realizovat nedaly, třeba nápad zakomponovat do složitého mechanismu vybuchující airbagy. Výsledné dva záběry se filmovaly čtyři dny. Aby vše fungovalo, musely se předměty umístit na svá místa s milimetrovou přesností.

Tvůrci spotu se inspirovali Rube Goldbergovým strojem. Goldberg byl americký umělec a vynálezce. Jeho stroj pomocí složitých mechanismů měl splnit jednoduchý úkol. Někomu možná reklama také připomene starou počítačovou hru Incredible Machine, která byla součástí prvních Windows.

Reklama stála 6,5 milionu dolarů a řadí se k historicky nejdražším televizním spotům. Ve svém roce sklidila mnoho ocenění, nicméně navzdory všem očekáváním nezvítězila na prestižním festivalu v Cannes.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Škodovka rozdává tučné bonusy. Každý zaměstnanec dostane k výplatě 65 tisíc

Ilustrační snímek

Přes třicet tisíc kmenových zaměstnanců společnosti Škoda Auto dostane k výplatě za duben bonus 65 tisíc korun....

Z práce o půlhodiny dřív. Budeme pracovat méně, shodují se politici

Bankéři Goldman Sachs už kravatu do práce už striktně nosit nemusí.

Dobrá zpráva pro zaměstnance: politici ostatních velkých stran jsou ochotni bavit se o nápadu ČSSD zkrátit Čechům...

Už žádné inzeráty. Aplikace Letgo v Česku koncem března končí

Ilustrační snímek

Pokud jste v posledních dnech chtěli cokoliv prodat přes aplikaci Letgo, měli jste smůlu. Bezplatná platforma pro...

Slavná Íránka nenosila hidžáb, firma Nike jí ho přimalovala a sklízí kritiku

Íránská matematička Maryam Mirzakhaniová

Íránská matematička Maryam Mirzakhani si po celý život, který prožila v zahraničí, demonstrativně nevzala na hlavu...

Nenechte se podvést a koření kupujte vcelku, radí expertka na potraviny

Stres u zvířat snižuje kvalitu masa, říká auditorka bezpečnosti potravin Leona...

Nejen med a víno, často se se šidí také koření a ryby. „Podvádí se hlavně u mletého koření,“ říká auditorka bezpečnosti...

Další z rubriky

Češka vymyslela opalovací krémy pro africké albíny, mohou zachránit život

Albínské děti v Africe.

Chemička Andrea Hároniková z brněnské techniky vytvořila recept na levné opalovací krémy pro albíny v Ghaně. Cílem bylo...

Drahota žene Čechy do nájmu, ve městech je ale tvrdá konkurence

Ilustrační snímek

Přísnější hypotéky a drahé byty způsobily, že se mnohým Čechům vzdaluje sen o vlastním bydlení. Volí proto nájemní...

VIDEO: Z vyhozené lahve pásek. Takto se v ČR vyrábějí věci z odpadu

Z lahve, kterou vyhodíte do žlutého kontejneru, se stane drť, poté tavenina a...

Třídit plastové lahve se vyplácí. Je to kvalitní materiál, ze kterého firmy vyrábějí další výrobky. Například areál...

Najdete na iDNES.cz