Benzina zavede sběr kuchyňského oleje, chce z něj vyrábět biopalivo

  10:00
Výzkumníci Jiří Hájek a Vladimír Hönig plánují společně se sítí čerpacích stanic Benzina začít sbírat použitý kuchyňský olej. Budou z něj vyrábět biopalivo. „Sběrných míst není dost. Chceme postupovat systematičtěji a vytvořit dostupnou síť sběrných míst v rámci celé ČR,“ říkají v rozhovoru pro MF DNES.
Vladimír Hönig

Vladimír Hönig | foto: Michal SváčekMAFRA

Jiří Hájek, generální ředitel výzkumněvzdělávacího centra společnosti Unipetrol UNICRE, a výzkumník Vladimír Hönig z ČZU a VŠE – Centra ekonomiky regulovaných odvětví společně vyvíjejí technologii pro pokročilé biopalivo. To se bude přimíchávat do motorové nafty stejně jako klasická bionafta. Místo z řepky ho budou vyrábět z odpadu, z upotřebeného kuchyňského oleje.

Připravujete projekt na sběr kuchyňského oleje od lidí. Ten už se dnes sbírá. Na co se používá?
Jiří Hájek (JH): Jsou tu společnosti, které zajišťují sběr z průmyslových podniků a z firem, které smaží na oleji. Odebírají ho od McDonald’s, KFC, Bohemia Chips nebo od restaurací a zároveň jim dodávají čerstvý. Přečišťují ho a předávají firmám na výrobu metylesteru MEŘO. My ho chceme upravovat jiným způsobem a vyrábět z něj pokročilé biopalivo HVO – hydrodeoxygenizovaný rostlinný olej. Má lepší stabilitu než klasická bionafta MEŘO a vyšší cetanové číslo než motorová nafta. Navíc jeho výroba a spalování má nižší emise CO2.

Některé obce zavedly sběrné popelnice na použitý kuchyňský olej, lidově zvané tuktejnery. Chcete jim konkurovat? Nebo se s obcemi domluvíte?
Vladimír Hönig (VH): Sběrných míst není dost. Chceme postupovat systematičtěji a vytvořit dostupnou síť sběrných míst v rámci celé ČR. Potřebujeme změnit přístup lidí a přimět je, aby použitý olej dobrovolně někam odevzdávali – budou to mít prakticky při jednom, když pojedou tankovat.
JH: Dnes nevíte, co se s olejem z tuktejnerů děje, jestli skončí ve spalovně, nebo je přepracován. Navíc po něm zůstávají znečištěné odpadní plasty. PET lahve, do kterých to lidé lijí, na to nejsou vhodné – podívejte se, jak jsou lahve v tuktejnerech zkřivené, lidé tam lijí olej horký, navíc se tam lije bez předcházejícího přečištění, takže zbytky jídla pak zahnívají.

Tuktejner na každém rohu, zní plán. Čechům vznikne nová povinnost

Takže váš sběr má být hygieničtější?
JH: Poskytneme lidem, kteří se do projektu registrují, standardizovanou nádobu určenou ke skladování použitého oleje v domácnostech. Počítáme s litrovou nádobou na čtyřčlennou rodinu na tři čtyři měsíce. Po naplnění ji odevzdají na čerpací stanici sítě Benzina do speciálního smartboxu a ten jim ji vymění za prázdnou. Jakmile bude automat plný, pošle zprávu kolegům, aby ho vyprázdnili a lahve převezli na automatizovanou linku. Tam se bezpečně otevřou bez přístupu člověka, vyprázdní a vyčistí. Olej se přečistí.

Jak chcete lidi přimět, aby olej slévali do lahve, schovávali si ho a pak někam vozili? Dnes mnozí volí nejsnazší cestu – lijí ho do záchodu.
JH: Tím, že ho vylijete do záchodu, zatěžujete biologické čističky. A v kanalizaci se tvoří tukovce, které ji ucpávají.
VH: Lidé si to bohužel neuvědomí, dokud jim nevyplavou mastná oka ve dřezu anebo se jim neucpe záchod a nevyteče ven.
JH: Za každou odevzdanou lahev vám Benzina připíše kredit na váš účet v rámci věrnostního programu. Půjde typově o slevy na palivo, případně poukazy na občerstvení nebo na myčku. Toho se u tuktejnerů nedočkáte.

Kdy uvidí lidé na Benzinách první sběrné boxy?
JH: Koncem letošního roku zahájíme pilotní sběr v Litvínově, Mostu, Chomutově, Teplicích a v Kralupech nad Vltavou, tedy v okolí obou rafinerií Unipetrolu.

Kolik kuchyňského oleje dokážeme v Česku sesbírat? Bude to vůbec zajímavé množství?
JH: Celkově se v Česku prodá 100 tisíc tun rostlinného oleje ročně. Dnes se sesbírá, odhaduji 12, maximálně 20 tisíc tun ročně z restauračních zařízení. Je tu tedy pro nás určitý prostor získat materiál od drobných spotřebitelů. Naše potřeba bude kolem 200 až 250 tisíc tun ročně a budeme rádi, když aspoň desetinu z toho získáme v rámci sběru v Česku. Primárně chceme využití lokálních zdrojů, nicméně z dlouhodobého hlediska je patrné, že většina evropských producentů paliv bude cílit právě na tuto surovinu. Dovozům z Asie, případně z Jižní Ameriky se proto nevyhneme.

Zdá se, že sesbírat a zpracovat použitý kuchyňský olej bude poměrně pracné, a tedy drahé. Je to ekologické a dává to smysl?
JH: Evropská komise nastavuje cíl dekarbonizace, to nechci komentovat, tak to je.
VH: Jiné druhy biologického odpadu jsou těžko dostupné. Například sláma se zaorává do půdy, zemědělcům by chyběla….
JH: Olej už se sbírá ve Španělsku, ve Velké Británii, podobné projekty se rozbíhají ve Francii, v Itálii. Nejbližší příklad je Slovensko a Slovnaft, který šel rovněž touto cestou.

Nebude se podvádět? Dovedu si představit, že čerstvý palmový olej z Indonésie se papírově upraví na použitý olej a hned bude pro evropské výrobce biopaliv atraktivnější.
JH: To určitě hrozí a seriózní výrobci to řeší. Ptali jsme se evropských auditních orgánů, které nás certifikují na výrobu biopaliv, kdo bude odpovědný za takový podvod. Bude to dodavatel upotřebeného kuchyňského oleje, který musí být také certifikovaný. Loni jsme domlouvali dodávku takového oleje z jižní Asie, ale dodavatel si nezajistil včas obnovu certifikátu. Pro nás pak nemá materiál přidanou hodnotu, takže jsme ho nekoupili.

Kolik do výroby plánujete investovat?
JH: Od roku 2016 ověřujeme zpracování tohoto materiálu na HVO, adaptace stávajících rafinerií vyjde řádově na stamiliony, v případě výstavby nových samostatných technologií pak půjde o miliardy korun.

Přesun výroby do USA nechystáme, s Trumpem se EU dohodne, věří šéf Linetu v USA

Nejčtenější

Slevy kol tíží přezásobené prodejce. Část z nich zřejmě nepřežije

Prodejcům jízdních kol se nedaří zbavit zásob, které si vytvořili během boomu v časech pandemie. Strategické chyby v plánování teď některé z nich mohou vyjít draho. Nízké marže a velké zásoby způsobí...

Hrozba pro energetiku? Američané našli v čínských solárech neznámá zařízení

Američtí energetici přehodnocují rizika, která představují zařízení vyrobená v Číně. V některých měničích napětí solárních panelů totiž našli neznámá komunikační zařízení. Agentuře Reuters to sdělili...

Bulharsko je blíž na cestě k euru. Obyvatelé se bojí zdražování

Bulharsko se připravuje na přijetí eura, kterým by se v nejchudší zemi Evropské unie mělo začít platit už v lednu. Bulhaři splnili všechna kritéria a požádali EU o zahájení poslední fáze přijímacího...

Počkejte s podpisem Dukovan, žádá francouzský eurokomisař Česko

Francouzský eurokomisař Stéphane Séjourné žádá Česko o odložení podpisu smlouvy o stavbě dvou nových jaderných bloků v elektrárně Dukovany. Podle něj Evropská komise prověřuje, zda korejské...

Zásilkovna měla problémy s doručováním. Na balík se čekalo i deset dní

Logistická společnost Zásilkovna, známá svou rozsáhlou sítí výdejních míst a samoobslužných boxů, v posledních týdnech prochází komplikacemi v doručování zásilek. Množí se stížnosti zákazníků na...

Odklad stavby Dukovan může vést k nedostatku elektřiny, varoval Pavel

Odklad nebo dokonce zmražení stavby dvou nových bloků jaderné elektrárny Dukovany může přinést nejen miliardové škody, ale také vést k nedostatku elektrické energie v Česku. Na konferenci reVize...

19. května 2025  9:58,  aktualizováno  10:21

Česko si v porovnání prosperity pohoršilo. Trápí ho hlavně nedostupné bydlení

Česká republika loni podle Indexu prosperity a finančního zdraví klesla mezi zeměmi Evropské unie z 15. na 16. příčku. Češi si pohoršili hlavně kvůli dostupnosti bydlení. Naopak nejlepší podmínky pro...

19. května 2025  9:33

Německá vlajka je v USA na půl žerdi. Firmy ustupují od dalších investic

Německé společnosti investují v USA více než třikrát více než ty americké v Německu. Nyní ale začínají tuto strategii přehodnocovat. Trump sice obhajuje své rozhodnutí zavést cla na zboží z jiných...

19. května 2025

Potraviny zbytečně podraží kvůli obalům. Konkurence má výhodu, řeší výrobci

Premium

Potravinářům se od července zvýší náklady na obaly o 13 procent. Dalo by se říci, že jde o drobné, na straně nákladů na každou plastovou lahev minerálky, která váží kolem 40 gramů, činí zvýšení...

19. května 2025

Rtuť pomáhá Senegalcům dostat se ke zlatu. Jenže je zároveň pomalu zabíjí

V senegalském regionu Kedougou ženy při těžbě zlata běžně používají toxickou rtuť a tím ohrožují zdraví své i svých dětí. Navzdory slibům vlády zůstává bezpečnější technologie nedostupná a rtuť...

18. května 2025

Vietnam začne bojovat proti padělkům. Ale jen proti těm, které sám dováží

Vietnamská ekonomika je postavena na prodeji svých výrobků ve zbytku světa. Dlouhodobě se ale musí vypořádávat s nálepkou producenta a obchodníka s padělaným zbožím. Nyní se však zdá, že se i kvůli...

18. května 2025

Rychlotratím vládne Čína. V USA vlaky nikde nepřekonají rychlost 250 km/h

Ačkoliv ve Spojených státech žije 340 milionů lidí a nachází se tam více než pět tisíc veřejných letišť i 71 mezistátních dálnic, opravdovou vysokorychlostní železniční trať by tam cestující hledali...

18. května 2025

Nacionalista je každý, než dojde na peněženku. Experiment zjistil, co Američané chtějí

Když prezident Donald Trump před několika týdny uvalil nová cla na čínské zboží, mnoho Američanů hlasitě prohlašovalo, že by raději podpořili americkou výrobu, než nakupovali levné produkty z Asie....

18. května 2025

Čína uvalí antidumpingová cla na plasty, nejvyšší budou mít dovozci z USA

Antidumpingová cla až 74,9 procenta zavádí Čína na dovoz kopolymerů polyoxymethylenu (POM). To je druh technického plastu s vysokou pevností, tvrdostí a rozměrovou stabilitou. Cla zasáhnou vývozce z...

18. května 2025  10:58

Teplo z datových center hřeje Finy. Někde už se rozloučili i s teplárnami

Datových center po celém světě přibývá. Jejich provoz je však energeticky velice náročný a vzniká při něm množství zbytkového tepla. Ve Finsku se ale snaží tyto negativní vlivy částečně zmírňovat....

18. května 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Slevy kol tíží přezásobené prodejce. Část z nich zřejmě nepřežije

Prodejcům jízdních kol se nedaří zbavit zásob, které si vytvořili během boomu v časech pandemie. Strategické chyby v plánování teď některé z nich mohou vyjít draho. Nízké marže a velké zásoby způsobí...

18. května 2025

Pumpa, která nenabízí hot dogy ani kávu. Řidiči k ní přijíždí kvůli vodíku

Na silnicích zatím jezdí zanedbatelný počet aut s vodíkovým pohonem, motoristé v Bratislavě však mají k dispozici moderní čerpací stanici na vodík. Natlačit plnou nádrž sem přijíždí každé ráno také...

18. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.